Karl E. Weick (1936) is werkzaam als professor Gedrag in Organisaties en Psychologie aan de Rensis Likert Distinguished University en professor in de Psychologie aan de universiteit van Michigan.
Meer over Karl WeickMaking Sense of the Organization
Ingenaaid Engels 2001 1e druk 9780631223191Samenvatting
Weick onderzoekt in dit boek het proces van organisaties die stuiten op het feit dat zij te maken krijgen met belangrijke beslissingen. Vaak wordt in organisaties pas na hevige discussies dan pas duidelijk wat iedereen denkt of wil en dat er knopen moeten worden doorgehakt.
De effectieve organisatie is er een die dit proces van duidelijk maken begrijpt en leert om leiding te geven aan deze organisatie met wijsheid. De verschillende manieren waarop mensen dit doen worden getoond in de hoofdstukken in dit boek.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Part I: Organizations as Contexts for Sensemaking:
Introduction.
1. Sensemaking in Organizations: Small Structures with Large Consequences.
2. Sources of Order in Underorganized Systems: Themes in Recent Organizational Theory.
3. Organizational Redesign as Improvisation.
Part II: Components of Sensemaking:
Introduction.
Ecological Change.
4. The Collapse of Sensemaking in Organizations: The Mann Gulch Disaster.
5. The Vulnerable System: An Analysis of the Tenerife Air Disaster.
6. Technology as Equivoque: Sense-making in New Technologies.
Enactment.
7. Enactment Processes in Organizations.
8. Enactment and the Boundaryless Career.
9. Enacted Sensemaking in Crisis Situations.
Selection.
10. Toward a Model of Organizations as Interpretation Systems.
11. Collective Mind in Organizations: Heedful Interrelating on Flight Decks.
12. Improvisation as a Mindset for Organizational Analysis.
Retention.
13. Organizational Culture as a Source of High Reliability.
14. Organizations as Cause Maps.
15. Substitutes for Corporate Strategy
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan