Lees verder
Driven. How Human Nature Shapes Our Choices
Gebonden Engels 2002 9780787963859Samenvatting
Paul Lawrence en Nitin Nohria, beiden hoogleraar aan de Harvard Business School, beschrijven in dit boek de uitkomsten van hun zoektocht naar basismotivaties. Volgens Lawrence en Nohria zijn er slechts vier genetisch bepaalde drijfveren (D1 tot en met D4).
D1: De drijfveer tot verwerven: het verzamelen van materiële en immateriële zaken die we waardevol vinden.
D2: De drijfveer tot binding: het verlangen naar relaties met andere mensen.
D3: De drijfveer tot leren: het willen verkennen van de omgeving en van onze eigen geest.
D4: De drijfveer tot verdedigen: het willen beschermen van de materiële en immateriële zaken die we hebben.
De auteurs maken een aantal praktische vertalingen naar het organisatiedomein. Bedrijven die hun medewerkers helpen om alle vier deze basisbehoeften te bevredigen, zullen succesvoller zijn dan organisaties die zich slechts op één of twee behoeften richten.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Inhoudsopgave
1 Toward a Unified Understanding of Human Nature
2 How the Modern Human Mind Evolved
3 Innate Drives and Skills
PART TWO: THE FOUR DRIVES BEHIND HUMAN CHOICES
4 The Drive to Acquire (D1)
5 The Drive to Bond (D2)
6 The Drive to Learn (D3)
7 The Drive to Defend (D4)
PART THREE: THE DRIVES IN ACTION; HOW HUMAN NATURE WORKS IN CONTEXT
8 Culture, Skills, Emotions: Other Pieces of the Puzzle
9 Origins of the Social Contract
10 Why So Much Diversity?
PART FOUR: HUMAN NATURE AND SOCIETY
11 Human Nature in Organizational Life
12 The Road Forward
Afterword: Future Research Proposals
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan