Jan Jonker is bedrijfskundige, organisatieadviseur, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, en hoogleraar sociaal ondernemen & nieuwe businessmodellen aan de Toulouse Business School. Jonker is bekend van zijn werk over duurzaam ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven, waarvoor hij in 2016 is onderscheiden met een Duurzaam Lintje.
Meer over de auteursManagement Models for Corporate Social Responsibility
Gebonden Engels 2006 1e druk 9783540332466Samenvatting
Het gebied van Corporate Social Responsibility (CSR) heeft de afgelopen jaren indrukwekkende vorderingen doorgemaakt. Dit heeft geresulteerd in een aantal beproefde management modellen - modellen die hebben aangetoond dat ze een toegevoegde waarde hebben in de dagelijkse praktijk.
'Management Models for Corporate Social Responsibility' vat deze ervaringen samen tot een toegankelijke en leesbaar overzicht van die modellen. In totaal zijn er meer dan veertig modellen over de hele wereld bij elkaar gebracht. Elke bijdrage is opgebouwd rond één centraal model waarbij de aard, het gebruik, ervaringen en enkele do's en don'ts van CRS aan bod komen.
Deze uitgave is geschreven voor leidinggevende en consultants en mensen die in de dagelijkse praktijk te maken hebben met CSR.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Marco de Witte
Inhoudsopgave
Generic Models for the Business Context
2. The SIGMA Management Model - Dave Knight
3. CSR in the Extractive Industry: An Integrated Approach - Monique de Wit and Esther Schauten
4. RainbowScore(c): A Strategic Approach for Multi-dimensional Value - Eliso Golin and Giampietro Parolin
5. COMPASS to Sustainability - Michael Kuhndt and Justus von Geibler
6. sustManageTM - Integrating Corporate Sustainability - Oliver Dudok von Heel and Will Muir
7. The Molecule Model - Henk Folkerts and Rene Weiters
8. Global Compact Performance Model - Ursula Wynhoven
Generic Models for the Societal Context
9. WEV: A New Approach to Supply Chain Management - Alex H. Kaufman
10. A Model for Multi-stakeholder Partnerships an Human Rights in Tourism - Camelia M. Tepelus
11. The Guangcai Model - GUO Peiyuan, YU Yongda, and DU Huixion (Fred Dubee)
12. Community Learning in the Indian Education Sector - Subhasis Roy
13. Creating Space for CSR in Melbourne - David Teller and Trevor Goddard
Organising Identity
14. Integrating People, Planet and Profit - Fred Bergmans
15. Reflexivity: Linking Individual and Organisational Values - Nick Osborne and Martin Redfern
16. Self-Organising Leadership: Transparency and Trust - Richard N. Knowles
17. The CSR Brand Positioning Grid - Bart Brüggenwirth
Organising Transactivity
18. On Dialogue: A Self-Development Tool - Robert Beckett
19. Stakeholder Engagement: The Experience of Holcim - Anne Gambling
20. Managing Expectations in Partnerships - Andre Niihof and Michel von Piikeren
21. A Stepwise Approach to Stakeholder Management - Celine Louche and Xavier Boeten
22. Fair Labour Association Model - Jacques Igalens and Martine Combemale
23. A Stakeholder Model for Emerging Technologies - Gael M. McDonald and Deborah Rolland
Organising Systems
24. Product Stewardship for CSR - Helen Lewis
25. Sabento Model: Social Assessment of Biotechnological Production - Justus von Geibler, Holger Wallbaum, Christa Liedtke in support with Frederik Lippert
26. The Branding of CSR Excellence - John Luff
27. The Four Dimensions of Responsible Purchasing - Osbert Lancaster and Kylo Brand
28. The Hurdles Analysis: A Way to Greener Public Procurement - Lilly Scheibe and Edeltraud Günther
29. Strategic CSR Communication: Telling Others How Good You Are - Mette Morsing
30. CSR Online: Internet Based Communication - Ralf Isenmann
Organising Accountability
31. A Product Sustainability Assessment - Sophie Spillemaeckers and Griet Vonhoutte
32. Drawing the Lines in Value Chain Responsibility - Johon Verburg and Sean Gilbert
33. Resource Efficiency Accounting - Timo Busch and Christa Liedtke
34. The GoodCorporation Framework - Lisa Buchon and Leo Martin
35. Promoting Human Rights in the Supply Chain - Rachelle Jackson
Organising the Business Proposition
36. Assessing the Value Chain Context - Duane Windsor
37. Pursuing Sustainability Through Enduring Value Creation - Peter Newman, Erik Stanton-Hicks, and Brendan Hammond
38. Price: Earnings Ratio and Commercial Performance - Geoff Roberts and Linda S. Spedding
39. A Strategy Model for Sustainable Profits and Innovation - Marcus Wagner
40. Modelling the Business Case for Sustainability - Rachel Botley
41. Creating Competitive Advantage: The Sustainable
Value Model - Chris Loszlo, Dave Sherman, and John Whalen
42. CSR Upside Down: The Need for Up-Front Knowledge
Development - Jan Jonker, Marco de Witte, and Michel von Piikeren
About the Authors
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan