Jan Jonker is bedrijfskundige, organisatieadviseur, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, en hoogleraar sociaal ondernemen & nieuwe businessmodellen aan de Toulouse Business School. Jonker is bekend van zijn werk over duurzaam ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven, waarvoor hij in 2016 is onderscheiden met een Duurzaam Lintje.
Meer over de auteursInleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen
Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789013086072Samenvatting
Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn al een aantal jaren hot topics in tal van bedrijven en organisaties. Het betreft hier onderwerpen die volop in ontwikkeling zijn en die steeds nieuwe inzichten opleveren. De discussie daarover is dan ook nog lang niet afgerond.
'Inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen' hebben de auteurs relevante literatuur over duurzaam ondernemen (DO) en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) gecombineerd met hun eigen inzichten op dit gebied. Dit hebben ze samengebracht in een beknopte en overzichtelijke publicatie. Hierin wordt beschreven hoe het denken over DO en MVO zich door de tijd heen heeft ontwikkeld tot de huidige stand van zaken, en wat er op dit gebied van de nabije toekomst kan worden verwacht.
'Inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen' is primair bedoeld als instappublicatie voor HBO- en WO-studenten die behoefte hebben aan een inleidend en chronologisch overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en begrippen op het gebied van duurzaam en verantwoord ondernemen. Daarnaast is dit boek een handig naslagwerk voor professioneel geïnteresseerden, zoals (MVO- en DO-) managers en adviseurs. Zij vinden hierin een historische fundering van een actueel en ingewikkeld debat, waarmee ze zich op specifieke putten snel en ter zake kunnen oriënteren met behulp van een uitgebreide verklarende woordenlijst.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1: Een inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen
1. Duurzaamheid als thema
2. De jaren zeventig
3. De jaren tachtig
4. De jaren negentig
5. De nieuwe eeuw
Deel 2: Verklarende woordenlijst
Literatuur
Websites en online bronnen
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan