Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Wat mocht, wat mag, what's next?

Reclame als spiegel van onze tijd

Paperback Nederlands 2024 9789000392544
Nog niet verschenen, verwacht op 11‑06‑2024
24,99

Samenvatting

Een inzichtelijk portret over wat reclame met onze cultuur doet en deed

‘Het overzicht en de analyse op de rol van reclame zijn overtuigend, buitengewoon goed gedocumenteerd en messcherp.’ Erwin Wijman, schrijver en journalist

Reclame is een barometer van de tijdgeest. Als spiegel van verandering zien we via reclame de normen over goede smaak en fatsoen verschuiven. Dat is de ruggengraat van het verhaal in Wat mocht, wat mag, what’s next?

Historicus Wilbert Schreurs en filosoof en journalist Doortje Smithuijsen onderzoeken het spanningsveld rond de maatschappelijke rol en de invloed van reclame. De klachten en uitspraken van de Reclame Code Commissie laten zien waar we ons met z’n allen zo druk over maken. De verhouding tussen man en vrouw, seks, religie, gezondheid en andere heikele thema’s komen langs.

Maar reclame heeft ons en onze samenleving ook gevormd. Overal zijn de sporen van reclame terug te zien. Technieken uit de reclame zijn tot in alle geledingen van de maatschappij doorgedrongen.

Wilbert Schreurs neemt in dit boek de rol van historische duider op zich. Doortje Smithuijsen schreef een essay over de rol van commercie en machtsverhoudingen en fantaseert over de toekomst.

Wilbert Schreurs (1960) is reclamehistoricus. Hij schreef onder meer de boeken Geschiedenis van de reclame in Nederland, Leuker kunnen we ‘t niet maken en So 70’s. Hij stelde ook de succesvolle tentoonstelling ‘100 Jaar ReclameKlassiekers’ samen en is momenteel verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Doortje Smithuijsen (1992) is filosoof, documentairemaker, schrijver en journalist. Ze heeft een column in Trouw over digitale dilemma’s, publiceerde meerdere boeken en schrijft regelmatig voor onder andere de Volkskrant en Vrij Nederland. Daarnaast maakte ze documentaires voor de VPRO en maakt ze de podcasts VSM en Old Girls Network.

Specificaties

ISBN13:9789000392544
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:240
Druk:1
Verschijningsdatum:11-6-2024
Hoofdrubriek:Reclame en verkoop
ISSN:

Over Wilbert Schreurs

Wilbert Schreurs is historicus en auteur van tal boeken over business en geschiedenis. Hij schreef onder meer ‘Geschiedenis van de reclame in Nederland’, ‘De doorbraak van direct marketing’ en ‘Leuker kunnen we ’t niet maken’. Wilbert Schreurs stelde verschillende tentoonstellingen samen, waaronder het succesvolle 100 Jaar ReclameKlassiekers in de Beurs van Berlage. Hij is sinds 2007 als (gast)docent verbonden aan de VU in Amsterdam.

Andere boeken door Wilbert Schreurs

Over Doortje Smithuijsen

Doortje Smithuijsen (1992) is filosoof en journalist. Ze schreef meerdere boeken, maakte documentaires voor de vpro, publiceert geregeld in de Volkskrant en presenteert wekelijks de populaire podcast VSR - Voorheen Schaamteloos Randstedelijk.

Andere boeken door Doortje Smithuijsen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Wat mocht, wat mag, what's next?