Lees verder
Wilbert Schreurs is historicus en auteur van tal boeken over business en geschiedenis. Hij schreef onder meer ‘Geschiedenis van de reclame in Nederland’, ‘De doorbraak van direct marketing’ en ‘Leuker kunnen we ’t niet maken’.
Meer over de auteursWat mocht, wat mag, what's next?
Reclame als spiegel van onze tijd
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789000392544Samenvatting
Een inzichtelijk portret over wat reclame met onze cultuur doet en deed
Reclame is een barometer van de tijdgeest. Als spiegel van verandering zien we via reclame de normen over goede smaak en fatsoen verschuiven. Dat is de ruggengraat van het verhaal in Wat mocht, wat mag, what’s next?
Historicus Wilbert Schreurs en filosoof en journalist Doortje Smithuijsen onderzoeken het spanningsveld rond de maatschappelijke rol en de invloed van reclame. De klachten en uitspraken van de Reclame Code Commissie laten zien waar we ons met z’n allen zo druk over maken. De verhouding tussen man en vrouw, seks, religie, gezondheid en andere heikele thema’s komen langs.
Maar reclame heeft ons en onze samenleving ook gevormd. Overal zijn de sporen van reclame terug te zien. Technieken uit de reclame zijn tot in alle geledingen van de maatschappij doorgedrongen.
Wilbert Schreurs neemt in dit boek de rol van historische duider op zich. Doortje Smithuijsen schreef een essay over de rol van commercie en machtsverhoudingen en fantaseert over de toekomst.
"Het overzicht en de analyse op de rol van reclame zijn overtuigend, buitengewoon goed gedocumenteerd en messcherp." - Erwin Wijman, schrijver en journalist
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Wilbert Schreurs
Over Doortje Smithuijsen
Inhoudsopgave
1. Lekker sterk en goed heet, 1957-1963
2. Koop die koffie, 1964-1969
3. Onder vuur, 1970-1979
4. Wapperende gordijnen, 1980-1989
5. Op zoek naar de grenzen, 1990-1999
6. Echte mensen, 2000-2009
7. Toenemende sensitiviteit, 2010-2024
Essay Doortje Smithuijsen - How many brands?
Nawoord
Bronnenlijst
Beeldverantwoording
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan