Deze ondernemer, begenadigde spreker en docent aan de Hogeschool Rotterdam is gezegend met een commerciële mindset, een aanstekelijke energie en een sterk ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel. Eigenschappen, die onlosmakelijk met elkaar zijn versmolten tot het DNA van zijn onderneming IntelligentFood. Een teamspeler die begrijpt dat je in je eentje weinig voor elkaar krijgt.
Meer over de auteurs
Zo onderneem je circulair in food
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789001011819Samenvatting
In dit boek vertelt Junion Hanenberg, oprichter van IntelligentFood, hoe hij een circulaire onderneming is gestart om voedselverspilling het hoofd te bieden. Het moet anders kunnen. Heel anders. Maar waar begin je? Alles komt in dit boek voorbij, wat jou voorbereidt op circulair ondernemen in een heel belangrijke tak van sport: food. Ga jij de uitdaging aan?
Voedselverspilling lijkt vaak niet zo’n groot probleem, zolang je het alleen op jezelf betrekt. Er gaat af en toe wat in de afvalbak, omdat iets over datum is. Omdat je net wat te veel gekookt hebt voor vandaag, maar te weinig overhoudt voor een volledige maaltijd morgen. Het probleem is dat dit op heel grote schaal gebeurt. Als we onze aarde leefbaar willen houden voor onszelf en de generaties na ons, zullen we hier vele malen zorgvuldiger mee om moeten gaan dan we nu doen. Daarbij is het belangrijk dat we beseffen dat onze aarde een gesloten systeem is. Er komen geen grondstoffen spontaan bij, net zo min als dat er spontaan stoffen uit ons aardse systeem verdwijnen. Dus hoe meer we verspillen en vervuilen, des te meer we daar last van krijgen. Een bioloog zou dat een typisch geval van ‘nestbevuiling’ noemen. Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen en bedrijven die dat zien, die dat begrijpen en daar ook actie op ondernemen. Dat zijn consumenten die op steeds meer vlakken duurzame keuzes maken en bedrijven die circulair ondernemen.
Hoe meer bedrijven circulair gaan ondernemen – met aandacht en respect voor grondstoffen, milieu en maatschappij – des te meer effect dat zal hebben op consumenten. Dat is ook logisch; naarmate het aanbod van duurzaam geproduceerd voedsel toeneemt, wordt het voor consumenten gemakkelijker om daarvoor te kiezen. Die consument koopt niet alleen het duurzame product, maar ook het goede verhaal dat daaraan vastzit. En daar wil een consument in redelijkheid ook best iets meer voor betalen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Annemarie Oord
Inhoudsopgave
1 Waarom voedselverspilling tegengaan
Wat is voedselverspilling?
Voedselverspilling in gradaties
Regelgeving aanpassen
Inzichten
2 SDG’s het grotere plaatje
De 17 SDG’s
Eén groot netwerk van SDG’s
SDG 10: Ongelijkheid verminderen
SDG 12: verantwoorde productie en consumptie
Conceptueel raamwerk voedselverlies en -verspilling
Ondernemerschap 3.0
Inzichten
3 Hoe ga je voedselverspilling tegen
De productieketen
Het belang van de producent
Prikkels om het anders te gaan doen
Inzichten
4 Aanloop naar een circulaire onderneming in food
Gouden regels
De ketenregisseur
Inzichten
5 De kracht van (open) innovatie
Klein of groots innoveren
Gesloten of open innovatie
Hoe IntelligentFood open innovatie toepast
Inzichten
6 De coöperatie als nieuw businessmodel
Ruimte voor positiviteit
Path dependence
Kritisch kijken naar je eigen bedrijf
Businessmodelinnovatie
Het coöperatiemodel
Circulair ondernemen
Inzichten
7 Een concrete toepassing van het coöperatieve model
Structuur coöperatief model
Commitment bij alle partijen
Onderscheid in drie ledengroepen
Inzichten
8 Waardering van reststomen en diensten: wat is de juiste prijs
Vier gouden regels
Praktijkonderzoek van IntelligentFood bij bakkerijen
Wat is correcte prijs van reststromen
Hoe waardeer je een dienst als inbreng in de coöperatie?
Rapportageverplichting
Inzichten
9 Marketing
Het belang van goede marketing
Marketing volgends waardestrategieën van Treacy en Wiersema
Tweesporenmarketing
Eerlijke prijzen (true pricing)
Inzichten
10 Financiering van je onderneming
Overwegingen bij keuze van een financier
Financiële steun van friends, family and fools
Inzichten
11 Start-up met vallen en opstaan
Tips
Inzichten
Bijlage: Hoe waardeer je een start-up
Dankwoord
Gebruikte literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan