Ronald Keijzer studeerde wiskunde en promoveerde in 2003 aan de VU op een proefschrift rond het leren van breuken.
Meer over de auteursWiskunde in de praktijk
Kerninzichten
Paperback Nederlands 2023 9789001080723Samenvatting
- Een duidelijke opbouw en structuur;
- goede voorbereiding op de onderwijspraktijk;
- veel (online) oefenmogelijkheden voor studenten.
Dit boek beschrijft in 31 kerninzichten wat de belangrijkste wiskundige inzichten zijn die leerlingen in hun basisschoolloopbaan moeten verwerven. Voorbeelden uit de praktijk verduidelijken ieder kerninzicht. De 31 kerninzichten zijn gebundeld in de hoofdstukken 'Gehele getallen', 'Gebroken getallen', 'Meten' en 'Meetkunde en verbanden'.
Het eerste hoofdstuk biedt een oriëntatie op de inhoud, het laatste beschrijft de samenhang tussen de kerninzichten, de leerlijnen en de achterliggende leer- en onderwijsprincipes. Praktijkvoorbeelden en analyses worden afgewisseld met vragen en opdrachten.
In het boek komen alle relevante begrippen uit de landelijke kennisbasistoets voor de pabo aan de orde en elk hoofdstuk bevat oefenopgaven op het niveau van die toets. Deze vierde, herziene editie toont geactualiseerde voorbeelden uit veel gebruikte rekenmethodes voor de basisschool.
In de serie 'Wiskunde in de praktijk' zijn de volgende delen ook leverbaar: Onderbouw, Bovenbouw, Kennisbasis en Verschillen in de klas.
Doelgroep
Het boek is speciaal gericht op studenten aan de pabo, zowel voor de propedeuse als de hoofdfase. In het boek komen alle relevante begrippen uit de landelijke kennisbasistoets voor de pabo aan de orde en elk hoofdstuk bevat oefenopgaven op het niveau van die toets.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Sabine Lit
Over Frits Barth
Inhoudsopgave
Oriëntatie op de inhoud 15
Deel 1
Hele getallen 27
1 Tellen en getallen 29
1.1 Synchroon tellen 30
1.2 Resultatief tellen 33
1.3 Representeren van getallen 36
1.4 Leerlijn tellen en getallen 39
1.5 Kennisbasis 45
2 Tientallig stelsel 49
2.1 Tientallige bundeling 51
2.2 Positiewaarde 55
2.3 Leerlijn tientallig stelsel 57
2.4 Kennisbasis 65
3 Bewerkingen 71
3.1 Optellen en aftrekken 73
3.2 Vermenigvuldigen en delen 80
3.3 Leerlijn bewerkingen 86
3.4 Kennisbasis 94
4 Hoofdrekenen en cijferen 99
4.1 Hoofdrekenen 101
4.2 Leerlijn hoofdrekenen 107
4.3 Schattend rekenen 109
4.4 Leerlijn schattend rekenen 113
4.5 Kolomsgewijs rekenen en cijferen 116
4.6 Leerlijn kolomsgewijs rekenen en cijferen 120
4.7 Kennisbasis 122
Deel 2
Gebroken getallen 127
5 Verhoudingen 129
5.1 Vergelijking tussen grootheden 131
5.2 Gelijkwaardige getallenparen 136
5.3 Leerlijn verhoudingen 142
5.4 Kennisbasis 149
6 Breuken 155
6.1 Breuken in verdeel- en meetsituaties 157
6.2 Een breuk als een verhouding van twee getallen 165
6.3 Leerlijn breuken 172
6.4 Kennisbasis 181
7 Kommagetallen 185
7.1 De decimale structuur van kommagetallen 186
7.2 Decimale verfijning 192
7.3 Leerlijn kommagetallen 198
7.4 Kennisbasis 203
8 Procenten 207
8.1 Gestandaardiseerde verhouding 208
8.2 Percentage als deel-geheelverhouding 214
8.3 Leerlijn procenten 220
8.4 Kennisbasis 225
Deel 3
Meten, meetkunde en verbanden 231
9 Meten 233
9.1 Grootheden kwantificeren 235
9.2 Effectiviteit van standaardmaten 239
9.3 Verfijning en nauwkeurig meten 243
9.4 Het metrieke stelsel 247
9.5 Leerlijn meten 252
9.6 Kennisbasis 254
10 Meetkunde 259
10.1 Meetkundige eigenschappen 261
10.2 Perspectief en viseerlijnen 265
10.3 Schuiven, spiegelen en roteren 269
10.4 Plaats bepalen 272
10.5 Leerlijn meetkunde 277
10.6 Kennisbasis 280
11 Verbanden 285
11.1 Aan de slag met verbanden 287
11.2 Leerlijn verbanden 300
11.3 Kennisbasis 305
Deel 4
Verdieping van de professionaliteit 311
12 Begrijpen 313
12.1 Niveaus van begrijpen 314
12.2 Netwerken van relaties 318
12.3 Begrijpen en transfer 322
12.4 Begrijpen door onderzoeken en ‘uitvinden’ 329
12.5 Begrippen, begrijpen en taal 334
13 Visie en samenhang 341
13.1 Gecijferdheid 342
13.2 Waarden in het reken-wiskundeonderwijs 344
13.3 Kerndoelen en referentieniveaus 347
13.4 Leer- en onderwijsprincipes 351
13.5 Rekenen-wiskunde als onderzoeksgebied 355
13.6 Professionele gecijferdheid 357
14 Honderd opgaven 361
Overzicht kerninzichten 419
Begrippenregister 426
Illustratieverantwoording 472
Over de auteurs 474
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan