Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Communicatieplanner

Paperback Nederlands 2018 9789001863081
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 2309Hoogste positie: 15
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen

Samenvatting

- Direct aan de slag met het opzetten van een communicatieplan;
- bevat een compleet nieuw hoofdstuk over contentstrategie;
- meer aandacht voor social media.

Soms werken organisaties zonder plan. Ze hebben het zo druk dat er geen tijd wordt vrijgemaakt om de aanpak van communicatie op papier op te zetten. Communicatie wordt dan een ad-hoc activiteit, maar het is krachtiger als de middelen elkaar aanvullen en versterken. Een planmatige aanpak schept duidelijkheid over wat er de komende tijd moet gebeuren.

De Communicatieplanner is al vele jaren een succes want behandelt op een uitermate praktische manier de kern voor het maken van een communicatieplan.

In deze geheel herziene editie van Communicatieplanner behandelt topauteur Wil Michels eerst uitgebreid de aanpak van corporate communicatie. Omdat er verschillende soorten plannen zijn, gaat hij daarna dieper in op de aanpak van interne en marketingcommunicatie. Elk plan sluit af met een contentstrategie. Daarom wordt er een heel nieuw hoofdstuk aan contentstrategie gewijd.

In een heleboel boeken over communicatie staat dat een planmatige aanpak essentieel is. Wanneer je vervolgens zoekt naar een uitgewerkte opzet, vind je die niet. Dit beknopte boek biedt uitkomst: je kunt direct succesvol aan de slag!

Communicatieplanner past binnen alle hbo-opleidingen waar het maken van een communicatieplan onderdeel van het curriculum is.

Specificaties

ISBN13:9789001863081
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:99
Uitgever:Noordhoff
Druk:4
Verschijningsdatum:5-4-2018
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:

Expertrecensies (1)

Communicatieplanner (1e druk 2003)
Bert Peene | 14 juli 2004
'Soms werken organisaties zonder een communicatieplan,' schrijft Michels in het Woord vooraf van zijn 'Communicatieplanner'. "Ze hebben het zo druk dat er geen tijd is of wordt vrijgemaakt om de visie voor de toekomst op papier te zetten." Je kunt dat de positieve benadering noemen. Is niks mis mee, maar ik kom het vaak anders tegen. Veel organisaties vinden het simpelweg niet belangrijk genoeg om tijd uit te trekken voor een serieuze bezinning op een gedroomde toekomst. Ze gaan er met z'n allen flink tegenaan en zien dan we wel waar ze uitkomen. Maar goed, wie zich in de korte karakteristiek van Michels herkent, krijgt in ieder geval met dit boekje een instrument aangereikt waarmee in betrekkelijk korte tijd prima resultaten kunnen worden geboekt. Een gebrek aan tijd mag nu geen excuus meer zijn.
Lees verder

Lezersrecensies

4.2 van de 5
27 stemmen
15
3
8
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Wil Michels

Wil Michels is bestsellerauteur van het Handboek Communicatie, Communicatiestrategie en Fanstrategie. Als geen ander is hij in staat om complexe zaken helder te maken. Wil geeft elke week lezingen en workshops over communicatiestrategie en creatief denken. No-nonsense, humor en een verrassende output kenmerken zijn aanpak.

Andere boeken door Wil Michels

Inhoudsopgave

Inleiding 5

1 Corporate communicatie 7
Stap 1 Analyseer de organisatie- en de communicatievraag 8
Stap 2 Verken de interne context 10
Stap 3 Stel de identiteit vast 12
Stap 4 Verken de externe context 15
Stap 5 Bepaal het imago 17
Stap 6 Stel de doelgroepen vast 18
Stap 7 Bepaal de communicatiedoelstellingen 21
Stap 8 Formuleer de boodschap 23
Stap 9 Bepaal de communicatiestrategie 23
Stap 10 Creëer de contentstrategie 27
Stap 11 Selecteer de communicatiemiddelen 27
Stap 12 Maak een planning 29
Stap 13 Bepaal het budget 30
Stap 14 Voer een evaluatie uit 31

2 Interne communicatie 35
Stap 1 Bepaal de knelpunten 36
Stap 2 Beschrijf de organisatiestructuur 37
Stap 3 Analyseer de cultuur 37
Stap 4 Bepaal de interne doelgroepen 38
Stap 5 Stel de informatiebehoefte vast 39
Stap 6 Bepaal de doelen voor interne communicatie 40
Stap 7 Formuleer de communicatiestrategie 41
Stap 8 Selecteer de communicatiemiddelen 41
Stap 9 Organiseer de communicatie 43
Stap 10 Voer een evaluatie uit 44

3 Marketingcommunicatie 47
Stap 1 Analyseer het merk 49
Stap 2 Bepaal de doelgroepen 50
Stap 3 Analyseer de concurrenten 52
Stap 4 Verken de trends 53
Stap 5 Bepaal het positioneringstatement 54
Stap 6 Maak een SWOT-analyse 55
Stap 7 Stel de doelstellingen vast 57
Stap 8 Formuleer de propositie 58
Stap 9 Bedenk het creatieve concept 58
Stap 10 Beschrijf de customer journey 59
Stap 11 Stel de marketingcommunicatiemix samen 61
Stap 12 Ontwikkel de contentstrategie 64
Stap 13 Benut het Business Model Canvas 64
Stap 14 Voer een evaluatie uit 65

4 Contentstrategie 69
Stap 1 Bepaal het communicatiedoel 71
Stap 2 Omschrijf de persona’s 72
Stap 3 Formuleer het kernthema en de topics 73
Stap 4 Creëer een platform 75
Stap 5 Maak een contentkalender 76
Stap 6 Stimuleer de interactie 76
Stap 7 Monitor de activiteiten 77

5 Plan van aanpak 79
Stap 1 Beschrijf de organisatie 80
Stap 2 Geef het kader aan 80
Stap 3 Analyseer het probleem 80
Stap 4 Formuleer de opdracht 81
Stap 5 Maak de planning 81
Stap 6 Stel het budget op 82

6 Onderzoeksaanpak 85
Stap 1 Formuleer de centrale vraag 86
Stap 2 Verken informatiebronnen 87
Stap 3 Bepaal de onderzoeksopzet 88
Stap 4 Verzamel en verwerk de data 89
Stap 5 Trek conclusies en bepaal inzichten 91
Stap 6 Maak een rapportage 92

Register 96
Over de auteur 99

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Communicatieplanner