Mediation als intermediair instrument
Hoe u conflictbemiddeling kunt gebruiken in uw praktijk
Paperback Nederlands 2005 1e druk 9789013032642Samenvatting
De assurantietussenpersoon is gewend om meerdere rollen te vervullen en vergeleken met andere beroepsgroepen is hij/zij een duizendpoot als het gaat om het bemiddelen tussen partijen. Hij is de intermediair tussen klant en verzekeringsmaatschappij, maar ook tussen klant en banken, beleggingsinstellingen, hypotheekverstrekkers, Arbo-diensten en andere klanten.
Ook de terugtrekkende overheid heeft tot nieuwe rollen gestimuleerd; aspecten die voorheen tot het domein van de sociale zekerheid behoorden, komen steeds meer op het bordje van de financiële dienstverlener te liggen en dus dient hij ook over de in eerste aanleg niet-verzekeringsaspecten van zijn vak van de hoed en de rand te weten. Denk hierbij vooral aan de belangen die u behartigt voor werkgevers en werknemers onder uw klanten bij arbeidsongeschiktheid, arbeidsconflicten en dergelijke.
De steeds verder oprukkende juridisering van de maatschappij, met name daar waar het gaat om conflicten, biedt de oplossingsgerichte dienstverlener nieuwe kansen als vertrouwenspersoon. Mediation, feitelijk een ander woord voor bemiddeling, kan daarbij een groet stimulans zijn om aan dat klantvertrouwen te bouwen en uw dienstverlening uit te breiden.
In dit boek leert u in kort bestek over alle ins and outs van conflicten en over de mogelijkheden die mediation daartoe aanreikt. Van begrip hiervan profiteert u niet alleen voor wat betreft de relatie met uw klant. Helaas zult u ook in uw eigen onderneming van tijd tot tijd met conflicten geconfronteerd kunnen worden, bijvoorbeeld met uw medewerkers of uw klanten. Conflicten zijn er, of u (en uw cliënt) wilt of niet. Struisvogelpolitiek is ook hier niet te verkiezen. Dit boek helpt u conflicten te zien zoals ze zijn en ze aan te pakken met meer kans op succes.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Conflicten
3. De psychologie van het conflict
4. De communicatieve kant van het conflict
5. De kosten van het conflict
6. Hoe worden conflicten aangepakt?
7. Mediation stap voor stap.
8. Juridische aspecten van mediation
9. Waarborgen rond mediation
10. Handige tips bij het omgaan met conflicten
Bijlagen
Trefwoordenregister
Verantwoording
De auteur
Hoofdredacteur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan