Bedrijfseconomie, Grondslagen en perspectieven
Gebonden Nederlands 2011 3e druk 9789013080766Samenvatting
'Bedrijfseconomie, Grondslagen en perspectieven', is een moderne inleiding tot de bedrijfseconomie die bedoeld is voor het universitaire onderwijs. De nadruk ligt meer op de achterliggende verbanden dan op de calculatietechnieken, zonder dat deze laatste worden verwaarloosd. Accounting en financiering vormen de hoofdmoot, maar er is ook aandacht voor het organisatie- en marketingperspectief.
De auteurs hebben jarenlange ervaring met de verzorging van bedrijfseconomieonderwijs in de basisfase van de Universiteit van Tilburg.
Typerende kenmerken:
- het begrip opportunity costs staat centraal
- samenhang met industrial economics, micro-economie en algemene economie
- uitvoerige behandeling van beslissen onder risico en onzekerheid
- aandacht voor paradigma's van de afzonderlijke deelgebieden accounting, financiering, organisatie en marketing
- moderne aanpak (zoals economische organisatietheorieën vermogensmarkttheorie, IFRS e.d.)
- een grote variatie aan opgaven
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding en begripsbepalingen
2. Ondernemingen in soorten en maten
3. De onderneming nader beschouwd
4. Beslissen onder onzekerheid en risico.
5. Het zicht op de onderneming
Deel 2: Accounting en financiering
6. Inleiding deel 2
7. Investeringsselectie
8. Kosten en waarde
9. Management accounting
10. Management control
11. Klassieke financieringstheorie
12. Moderne financieringstheorie
13. Externe berichtgeving
Bijlage : Enige Engels/Amerikaanse begrippen en vaktermen
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan