
Lees verder
Albert Jan Kruiter is werkzaam bij de Campus Den Haag.
Meer over de auteurs'Hoe waardeer je maatschappelijk initiatief?' is geschreven om publiek ondernemerschap te ontwikkelen. Publieke ondernemers zijn burgers met idealen en uitvoerbare ideeën. Het zijn ook professionals die met hun bedrijf oplossingen vinden voor maatschappelijke vraagstukken. Of ambtenaren die vernieuwing en systeemverandering hand in hand laten gaan. Publieke ondernemers maken maatschappelijk initiatief op het snijvlak van overheid, markt en samenleving mogelijk.
De auteurs illustreren aan de hand van een tiental voorbeelden een rijk palet aan dilemma’s, knelpunten en lessen voor publieke ondernemers. Daarnaast presenteren ze een waarderingsinstrument waarin de belangrijkste waarden van overheid, markt en samenleving samenkomen. Met dit instrument zet u de eerste stap om van uw initiatief een echt publieke onderneming te maken.
De participatiesamenleving staat in bloei en de overheid trekt zich terug. Of die wil zich terugtrekken, maar hoe? De meeste initiatieven ontstaan lokaal, op buurt-, wijk- en dorpsniveau. Onze verzorgingsstaat is echter centraal georganiseerd. Lokaal willen burgers juist het verschil maken. Ze willen hun directe leven, groener, zuiniger, socialer, beter of mooier maken. Maar dat verschil is voor overheden moeilijk te waarderen.
publiek ondernemerschap maatschappelijk initiatief burgerinitiatieven waarderingsinstrument overheid gemeenten participatiesamenleving maatschappij ambtelijk apparaat bureaucratie sociale innovatie publieke waarde maatschappelijke waarde efficiëntie samenwerken betrokkenheid legitimiteit burger-overheid relatie regelgeving budgetten maatschappelijke ondernemers verkokering zorg multiprobleemgezinnen leegstand krimp daklozenopvang lokale democratie sociale cohesie vrijwilligers broodroof kanteling gemeenschapszin aanzuigende werking paradoxen knelpunten dilemma's onrendabele taken kostenbesparing van het kastje naar de muur