Legitimiteit en rechtsvorming door de hoogste algemene bestuursrechter
Over het belang van rationalisatie, participatie en transparantie in de rechtelijke rechtsvorming
Gebonden Nederlands 2023 1e druk 9789013174335Samenvatting
Steeds vaker bewandelen (groepen van) burgers de weg naar de rechter om knopen door te hakken in uiteenlopende maatschappelijke issues, van klimaatverandering tot vluchtingenstromen. De uitgave analyseert hoe de rechter op verantwoorde wijze deze rol kan vervullen.
We zien dat in onze samenleving (groepen van) burgers voor de oplossing van allerlei maatschappelijke problemen steeds vaker de weg naar de rechter bewandelen. Wat verklaart deze ontwikkelingen? En hoe kan de rechter op verantwoorde wijze deze rol kan vervullen? Deze vragen staan centraal in de uitgave Legitimiteit en rechtsvorming door de hoogste algemene bestuursrechter, die verschijnt in de serie Staats- en Bestuursrecht Wetenschap.
De verklaring voor het toenemend activisme in de rechtszaal wordt deels gevonden in het soms gebrekkige vermogen van de wetgever om (tijdig) met een oplossing voor die problemen te komen. Daarnaast hangt het samen met de Europeanisering en internationalisering van onze rechtsorde die de rol van de rechter in relatie tot de andere staatsmachten doet veranderen. Dat de rechter met regelmaat wordt gevraagd het voortouw te nemen in de rechtsontwikkeling geeft enerzijds uitdrukking aan het vertrouwen dat (een deel van) de samenleving in het probleemoplossend vermogen van de rechter stelt. Maar anderzijds maakt deze ontwikkeling de rechter kwetsbaar voor de kritiek dat hij niet gelegitimeerd is om beslissingen te nemen waarvan de gevolgen de individuele zaak ver overstijgen.
Legitimiteit rechterlijke oordeelsvorming
De centrale kwestie in de uitgave is de legitimiteit van de rechterlijke oordeelsvorming. De auteur slaagt erin de discussie verder te brengen dan de vraag of de rechter wel aan rechtsvorming mag doen gelet op zijn plaats in de trias politica. De rechtsvormende functie van de rechter wordt beschouwd als een gegeven en als onmisbaar in een moderne samenleving. De vraag is hoe de rechter die functie op een verantwoorde wijze kan uitoefenen. Bij die zoektocht staan drie waarden centraal, die in het boek stuk voor stuk aan bod komen: rationalisatie, participatie en transparantie. De focus is hierbij vooral gericht op de methoden van rechterlijke rechtsvorming die deze waarden kunnen operationaliseren.
De aandacht voor de legitimiteit en methoden van rechterlijke rechtsvorming in procedures voor de hoogste bestuursrechter is niet alleen maatschappelijke actueel en relevant, maar vormt vooralsnog ook een relatief blinde vlek in de wetenschappelijke literatuur. De analyses zijn relevant voor de beoefenaren van de rechtswetenschap. Niet alleen op het terrein van het constitutionele recht en het bestuursrecht, maar ook op het bredere terrein van het privaatrecht en de rechtstheorie. Daarnaast is de uitgave ook van belang voor de rechtspraktijk, in het bijzonder voor de bestuursrechtspraak.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
HOOFDSTUK 1
Inleiding / 1
1.1 Het wankele evenwicht tussen rechtspraak en politiek / 1
1.2 De rechtsvormende taak van de rechter / 3
1.3 De samenleving lijkt meer en anders van de rechter te verlangen / 4
1.4 Rechterlijke rechtsvorming in een veranderende context: de complexe en meerlagige rechtsorde / 5
1.5 Focus van het boek: rechtsvorming door de hoogste algemene bestuursrechter / 7
1.6 Terminologie / 10
1.7 Doel en academische en maatschappelijke relevantie / 12
1.8 Opzet van het boek / 13
HOOFDSTUK 2
De positie van de rechter in de rechtsstaat / 15
2.1 Het debat over de grenzen van de rechtsvormende taak van de rechter / 15
2.2 Spanning tussen rechtspraak en politiek: enkele geruchtmakende uitspraken / 17
2.3 Discussie over de rol van de rechter: van dikastocratie tot hoeder van de rechtsstaat / 19
2.4 Verklaringen voor een actievere opstelling van de rechter? / 20
2.4.1 Veranderingen in het functioneren van de wetgever / 20
2.4.2 De Europeanisering en internationalisering van onze rechtsorde / 23
2.5 Zijn er aan rechterlijke toetsing onttrokken politieke kwesties? / 24
2.6 Een constitutionele dialoog tussen rechtspraak en politiek? / 26
2.7 Is de trias politica nog een geschikt denkraam in de meergelaagde rechtsorde? / 29
2.8 Ordening van mechanismen van rechtsvorming in een meergelaagde rechtsorde / 32
HOOFDSTUK 3
De legitimiteit van de rechterlijke rechtsvorming / 35
3.1 Input- en outputlegitimiteit / 35
3.2 Drie funderende waarden voor constitutionele legitimiteit: voice, rights en expertise / 37
3.3 Legitimiteit en het bovenindividuele karakter van de rechterlijke rechtsvorming / 39
3.4 Representatie, rationalisatie en transparantie in de rechterlijke rechtsvorming / 40
3.5 Participatie, rationalisatie en transparantie en de implementatie in de rechterlijke praktijk / 42
HOOFDSTUK 4
Meer beleid in de rechterlijke rechtsvorming / 45
4.1 Inleiding / 45
4.2 Rechtsvorming als zelfstandige functie van de rechterlijke procedure / 46
4.2.1 Individuele rechtsbescherming en de rechtsvormende taak van de hoogste bestuursrechter / 46
4.2.2 De ‘maatwerkparadox’ / 47
4.3 Belemmeringen voor rechterlijke rechtsvorming / 48
4.3.1 De casusgerichtheid van de rechterlijke activiteit / 48
4.3.2 Het op individuele gevalsbehandeling gerichte procesrecht / 49
4.3.3 Institutionele factoren / 56
4.4 De hoogste (bestuurs)rechters gaan bewuster om met hun rechtsvormende taak / 59
4.4.1 Conclusies door de advocaten-generaal / 60
4.4.2 Overzichtsuitspraken / 61
4.4.3 Amici curiae / 62
4.4.4 Klankbordgroep rechtsvorming bestuursrecht / 63
4.5 Een verdere stimulering van de rechtsvormende taak: concentratie en versnelling / 64
4.5.1 Een direct beroep tegen algemeen verbindende voorschriften / 65
4.5.2 Ruimere mogelijkheden voor een bundeling van belangen / 67
4.5.3 Prorogatie op initiatief van het bestuursorgaan: een nieuw art. 7:1b Awb / 69
4.5.4 Een prejudiciële procedure in het bestuursrecht / 72
4.5.5 Hoger beroep in het belang der wet / 76
4.6 Een gezamenlijke verantwoordelijkheid en de constitutionele dialoog tussen wetgever en rechter / 78
4.6.1 Terugkoppeling aan de wetgever / 79
4.6.2 Rondetafelgesprek van Partners in de Rechtsvorming (RPR) / 80
4.7 Tot slot / 83
HOOFDSTUK 5
Rationalisatie van de rechterlijke rechtsvorming / 85
5.1 Leren van de wetgever / 85
5.2 De rechter wordt op twee manieren met de behoefte aan rationalisatie geconfronteerd / 86
5.2.1 De rechterlijke toetsing van de feitelijke grondslag van wetgeving / 86
5.2.2 Wanneer de rechter zelf nieuw recht creëert / 89
5.3 Welke rol kunnen bovenindividuele feiten spelen in de rechterlijke rechtsvorming? / 92
5.3.1 De moeizame sprong vanuit de feiten naar de normatieve wereld van het recht / 92
5.3.2 Gebrek aan bewijs over het soortelijk gewicht van botsende bovenindividuele belangen / 93
5.3.3 Soms dicteert bewijs van bovenindividuele feiten de rechterlijke beslissing wel direct / 94
5.4 Hoe rechters een expliciete overweging over bovenindividuele feiten vaak vermijden / 95
5.4.1 Een margin of appreciation / 95
5.4.2 De keuze voor een principieel getoonzette redeneertrant / 96
5.4.3 Verhullend argumenteren / 96
5.5 Het vergaren van bewijs van bovenindividuele feiten / 97
5.5.1 Inleiding / 97
5.5.2 Hoe komen rechters aan kennis over bovenindividuele feiten? / 98
5.5.3 Ambtshalve en zonder betrokkenheid van partijen onderzoek doen naar bovenindividuele feiten? / 101
5.6 Het waarderen van bewijs van bovenindividuele feiten / 103
5.6.1 Inleiding / 103
5.6.2 Rechterlijke toetsing van de betrouwbaarheid van bewijs van bovenindividuele feiten / 104
5.7 De gereedschapskist van de rechter en bewijs van bovenindividuele feiten / 107
5.7.1 De amicus curiae / 107
5.7.2 Onafhankelijk deskundigenadvies / 111
5.7.3 Een lekenrechter met bijzondere deskundigheid / 114
5.7.4 Uitspraakbevoegdheden: monitorverplichting in combinatie met een wijzigings- of aanpassingsplicht / 116
5.8 Tot besluit: legitimiteit en de rationalisering van de rechterlijke rechtsvorming / 119
5.8.1 Bewijs van bovenindividuele feiten is geen panacee … / 119
5.8.2 Onderscheid tussen het positief en negatief gebruik van bewijs van bovenindividuele feiten / 120
HOOFDSTUK 6
Participatie / 121
6.1 Inleiding / 121
6.2 Democratische eigenschappen van de rechterlijke procedure / 123
6.3 De rechter als toezichthouder op democratische spelregels bij vaststelling wetgeving / 125
6.3.1 Deparlementarisatie en het loslaten van het wetgevingsprimaat / 125
6.3.2 Een wettelijke regeling over het tot stand brengen van regelgeving / 126
6.3.3 De rechter als bewaker van de wettelijke democratische spelregels / 129
6.4 Het democratisch gehalte van de rechterlijke procedure zelf / 130
6.4.1 Public interest litigation als een uiting van directe democratie / 130
6.4.2 Het belang van massa en representativiteit / 133
6.4.3 Evenwichtige belangenvertegenwoordiging in de procedure / 138
HOOFDSTUK 7
Transparantie en de motivering van rechterlijke beslissingen / 141
7.1 Rechtsvorming en het belang van transparantie / 141
7.2 Rechtsvorming zet de motivering onder druk / 141
7.3 Een motiveringsplicht in twee dimensies: over de breedte en diepte van de motivering / 143
7.4 De motiveringsstijl: over juridische en consequentialistische motiveringen / 144
7.5 De vorm van de motivering / 145
7.6 Een brede motivering of een zaak-voor-zaakbenadering? / 145
7.7 Geen lijnen, maar stippen / 148
7.8 Consequentialistisch en discursief motiveren en de impact op de legitimiteit van de beslissing / 150
7.8.1 Inleiding / 150
7.8.2 Het belang van consequentialistisch motiveren voor de legitimiteit van het rechterlijk oordeel / 150
7.8.3 Discursieve motivering en een gedifferentieerde motiveringsplicht / 152
7.9 Over het belang van intern tegendenken en de mogelijkheid van dissenting opinions / 156
7.9.1 Intern tegendenken en het belang van social trust / 156
7.9.2 Dissenting opinions? / 158
HOOFDSTUK 8
Conclusies / 163
8.1 Rechterlijke rechtsvorming als zelfstandige functie van de bestuursrechtspraak / 163
8.2 Naar een twee-sporen Awb-procesrecht: individuele en bovenindividuele-geschillenbeslechting / 164
8.3 Vertrouwen in de rechtspraak en de legitimiteit van de rechterlijke rechtsvorming / 165
8.4 Methodologie van rechterlijke rechtsvorming: participatie en rationalisatie / 167
8.4.1 Participatie / 167
8.4.2 Rationalisatie / 168
8.5 Verantwoording afleggen in de uitspraak: transparantie / 170
8.6 Een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor rechtsvorming: het belang van dialoog in de trias / 172
Jurisprudentieregister / 175
Trefwoordenregister / 179
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan