Sunzi, pinyin Sunzi, in het Nederlands ook wel Sun Tzu en andere varianten) (ca. 400 v. Chr.
Meer over Sun TzuSun-Tzu: de kunst van het oorlogvoeren
De volledige vertaling
Gebonden Nederlands 2012 14e druk 9789021543406Samenvatting
Het klassieke meesterwerk 'De kunst van het oorlogvoeren' stamt uit 400 voor Crhistus. Het is het oudst bekende filosofische werk over oorlog, tactiek en strategie. Oorlog is een uiterst gewichtige factor in de geschiedenis en de actualiteit en alleen al om die reden blijft dit boek van groot belang. Legerleiders en staatslieden hielden en houden het binnen handbereik.
Maar het belang van 'De kunst van het oorlogvoeren' reikt verder. Het is namelijk heel goed toepasbaar op het terrein van de bedrijfskunde, waar het ook gaat om winst of verlies en waar strategische en tactisch vernuft eveneens de doorslag geven. Managers, bestuurders en leidinggevenden laten zich inspireren door het meesterlijke strategische inzicht van 'meester Tzu' en in de zakenwereld heeft het boek zijn waarde inmiddels ruimschoots bewezen.
De tekst van deze uitgave is een complete vertaling van alle bekende fragmenten die samen 'De kunst van het oorlogvoeren' vormen. Toegevoegd zijn essays over de vertaling, de historische en culturele context en bijlagne over de archeologisch achtergronden.
Voor de Nederlandse editie schreef sinoloog B.J. Mansvelt Beck een voorwoord. De inleiding bij deze heruitgave in de reeks 'Klassieken van wijsheid' is van H.J.A. Hofland.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Sun Tzu
Inhoudsopgave
Voorwoord van H.J.A. Hofland
Voorwoord bij de Nederlandse vertaling
Deel 1 - Introductie
1. Inleiding
2. De 'nieuwe' Sun-Tzu
3. Archeologie: een omwenteling in de studie van het oude China
4. De opgravingen bij Yin-ch'ueh-shan.
5. De discussie over een of twee 'Meesters Sun'
6. Sun Wu als historische persoon
7. D ereconstructie van de Sun-tzu
8. Analyse van de Sun-tzu
9. Wijsheid en oorlogvoeren
10. Het klassieke Chinese wereldbeeld: de bijzondere uitgangspunten
11. Enige klassieke westerse uitgangspunten: Een theorie van 'twee werelden'
12. Enige klassieke chinese uitgangspunten: een 'deze wereld'-visie
13. Middelpuntzoekende harmonie en autoriteit
14. Oorlogvoeren als de kunt van het int verband brengen
15. Strategisch voordeel (shih)
16. Strategisch voordeel (shih) en strategische positie (hsing)
17. Gelijkschakelen aan de vijand (yin)
18. Een houding tegenover oologvoeren
19. De voorbeeldige bevelhebber
20. Voorkennis (chih)
Deel 2 - De teskt van de dertien hoofstukken
1. Over beoordelingen
2. Over het leveren van veldslagen
3. Het voorbereiden van de aanval
4. Strategische posities (hsing)
5. Strategisch voordeel (shih)
6. Zwakke punten en sterke punten
7. Gewapend treffen
8. Zich aanpassen aan de negen variabelen (pien)
9. Inzetten van het leger
10. Het terrein
11. De negen terreinsoorten
12. Aanval met brandstichting
13. Gebruik van spionnen
Deel 3 - Ontdekte teskten van de Yin-ch'ueh-shan-stroken uit de Han-dynastie
1. De vragen van Wu
2. (de vier variabelen)
3. De Gele Keizer valt de Rode Keizer aan
4. De gesteldheid (van het terrein) II
5. (Een onderhoud met de koning van Wu)
Deel 4 - Aan latere werken onttrokken teksten
1. Een gesprek tussen de koning van Wu en Sun Wu
2. Sun Wu spreekt over de commandant
3. Sun Wu spreekt over het inzetten van het leger
4. De voorspellingen van Sun-tzu
5. Sun Wu spreekt over de 'formatie van acht divisies'
6. De klassieke tekst van de 32 verdedigingswallen
7. Bamboestroken uit het gewest Ta-t'ung, uit de Han-dynastie
8. Diversen
Appendix
Achtergronden van de opgravingen bij Yin-ch'ueh-shan
Het dateren van de graven en de identificatie van de begravenen
De eerste gepubliceerde verslagen
De bamboestrook-manuscripten en hun datering
Noten
Bibliografie van aangehaalde werken
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan