Managementconcepten in beweging
Tussen feit en werkelijkheid
Ingenaaid Nederlands 1998 9789023233510Samenvatting
Sinds de jaren '80 overspoelen populaire managementboeken de markt. Deze boeken bieden de manager een breed scala van ideeën tot kant-en-klare recepten om organisaties te structureren en te leiden. Recente voorbeelden zijn Business Process Re-engineering. Total Quality Management, de lerende organisatie en employability. Elk van deze concepten claimt een aantal fundamentele problemen aan te pakken en na een succesvolle toepassing liggen de gouden bergen in het verschiet. Is het echt allemaal zo vernieuwend? Is het oude wijn in nieuwe zakken? Wat doen managers in de praktijk eigenlijk met al die managementconcepten? In dit boek worden deze vragen op een rijtje gezet. Onder andere aan de hand van interviews met veertig managers, organisatie-adviseurs en wetenschappers wordt het verschijnsel van het managementconcept concreet belicht.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Ten geleide
1. Het managementconcept als verschijnsel
2. Managementconcepten tot de jaren tachtig
3. De doorbraak van de managementconcepten in de jaren tachtig
4. Trends in managementconcepten
5. Taalgebruik, kennisontwikkeling en kennisoverdracht
6. Het ontstaan van managementconcepten
7. De grootschalige verspreiding: adviseurs, de goeroes, de media en de opleidingsbranche
8. De persoonlijke acceptatie van managementconcepten
9. De implementatie van managementconcepten
Slotbeschouwing
Bijlage 1 - Methodologische verantwoording
Bijlage 2 - Namenlijst voor respondenten
Noten
Literatuur
Summary
De auteurs
Stichting Management Studies (SMS)
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan