Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Management van kennis

Een creatieve onderneming

Ingenaaid Nederlands 2002 9789023238386
Voormalig top 100Totaal 35 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Kennis is een van de belangrijkste bronnen van concurrentievoordeel geworden. Managers moeten vanuit een nieuwe visie en op een andere manier hun werk doen. De 'kennisbril' geeft een andere kijk op organisaties dan de financiële of de commerciële invalshoek. Het lastige is echter dat je kennis niet kunt zien. Wat je kunt zien zijn kennisdragers: mensen, documenten, machines en computers. Voor Jacques Boersma is management van kennis de gecoördineerde besturing van deze vier kennisdragers. Daarmee geeft hij een nieuwe kijk op kennismanagement. Boersma onderscheidt drie hoofdactiviteiten, de drie A' s. 'Assetmanagement' draait om het inventariseren, analyseren , plannen en beheren van kennis, maar ook om het dromen over nieuwe kansen en het lachen om nieuwe ideeën. 'Accessmanagement' stelt zaken aan de orde als communicatie en kennisspreiding, met als ultiem doel het realiseren van een lerende organisatie. 'Accruemanagement' sluit aan bij die lerende organisatie en richt zich op het creëren van nieuwe producten, diensten of productieprocessen.
Boersma laat zien hoe deze managementvormen in praktijk kunnen worden gebracht. Hij ontwikkelt hulpmiddelen voor het management van kennis, die variëren in complexiteit. Het is aan te raden eenvoudig te beginnen; bij succes kunnen complexere hulpmiddelen worden ingezet. Het managen van kennis vereist veranderingen in organisaties en veel inspanningen van managers en medewerkers. Het boek besluit daarom met vijf organisatorische voorwaarden voor het succesvol managen van kennis.

Specificaties

ISBN13:9789023238386
Trefwoorden:kennismanagement
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:248
Druk:0
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

recensie
Management van kennis
Peter de Roode | 4 maart 2003
Kennismanagement is geland, het nieuwe is eraf, organisaties kunnen aan het werk. Het blijkt evenwel dat een goede structurering van het onderwerp ontbreekt, laat staan dat een goede werkwijze aanwezig is om kennismanagement in de organisatie in te voeren. Toch verlangt de 'day to day business', antwoorden op onder meer de volgende vragen: Zijn er hiaten tussen vraag en aanbod van kennis?; Op welke wijze kunnen deze hiaten worden opgelost? En: Moet er meer extern worden geworven? Die vragen blijken onvoldoende beantwoord te kunnen worden door allerlei informatiesystemen die in de organisatie aanwezig zijn.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding: gevoel krijgen voor kennismanagement
2. Beschouwingen over kennis, management en kennismanagement
3. Assetmanagement: inventariseren, analyseren, plannen en beheren van kennis
4. Cruciale kennis in het bos
5. Kennis op het spoor
6. Accessmanagement: communicatie, kennisspreiding en leren
7. Accruemanagement: het creëren van nieuwe kennis
8. Kennisontwikkeling en kennisoverdracht in de drinkwatersector
9. Het waarderen van kennis
10. Hulpmiddelen ter ondersteuning van kennismanagement
11. Organisatorische voorwaarden voor succesvol kennismanagement

Appendix: enkele bedrijfseconomische concepten en theoretische verkenningen

Verdiepingsliteratuur

Referenties

Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Management van kennis