Lees verder
Bedrijfseconoom Dirk-Jan de Bruijn is sinds 2004 actief in verschillende management- en directiefuncties binnen de Rijksdienst. Met een forse verandercomponent. Daarvoor was hij gedurende een twintigtal jaren actief als managementconsultant in het publieke domein verbonden aan Deloitte (en rechtvoorganger Bakkenist) en IBM. Hij heeft zich gespecialiseerd in netwerkleiderschap en systeeminnovatie.
Meer over Dirk-Jan de BruijnDe kunst van het implementeren
Slagvaardig veranderen in publieke organisaties
Paperback Nederlands 2003 9789023239505Samenvatting
Niet alleen in het bedrijfsleven vinden met enige regelmaat reorganisaties en verbeteroperaties plaats. Ook publieke organisaties moeten eraan geloven - zeker nu de gestelde eisen toenemen en de financiële middelen schaars zijn. Maar hoe implementeer je een verandering in een publieke organisatie zodanig dat dit ook daadwerkelijk leidt tot zichtbaar en merkbaar betere prestaties? Hoe beheers je nou zo'n omvangrijk implementatieproject? Hoe voorkom je dat het bij mooie plannen blijft? 'De kunst van het implementeren' biedt hiertoe een groot aantal praktische handvatten, gebaseerd op de jarenlange praktijkervaring van de auteur.
De succesvolle invoering van grootschalige organisatieverandering staat of valt met de juiste mix van een aantal kritische succesfactoren. Deze worden niet alleen besproken aan de hand van gezaghebbende theorieën over verander- en programmamanagement, maar ook geïllustreerd met behulp van vele voorbeelden uit de praktijk. Bovendien laten enige toonaangevende bestuurders uit de publieke sector in dit boek hun licht schijnen pover verschillende implementatievraagstukken.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Dirk-Jan de Bruijn
Inhoudsopgave
Over dit boek
Management samenvatting
Inleiding
Deel 1 - Rol klant en mens
1. Belang van de klant of stakeholder in een veranderingsproces
2. Belang van menselijke factoren in veranderingsprocessen
Deel 2 - Hoe pak je het dan aan?
3. Wat is er eigenlijk aan de hand?
4. Uitersten in veranderstrategieën
Deel 3 - Hoe voer je het dan uit?
5. Wat is programmamanagement?
6. De content van het programma
7. De inrichting van het programma
8. De sturing van het programma
9. De positionering van het programma
10. Hoe blijft de programmamanager in control?
11. Wat zijn de vaardigheden van een programmamanager?
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan