Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Ruimte maken voor onderzoekende professionaliteit

Ingenaaid Nederlands 2009 1e druk 9789023245247
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Professionaliteit staat de laatste jaren sterk in de belangstelling. Helaas nogal eens met een negatieve ondertoon. Er is jarenlang gemopperd: professionals zijn eigenwijs, laten zich niet sturen of controleren en ze beroepen zich te pas en te onpas op hun autonomie. Het gemopper verschuift ook. Men neemt nu de managers op de korrel. Die zouden de échte professional het werken onmogelijk maken. Onder deze wirwar van boodschappen ligt een pittig vraagstuk: wat is productieve professionaliteit anno 2009?

Duidelijk is dat de manier waarop professies vraagstukken “in een frame zetten”, niet meer vanzelfsprekend legitiem is. Er is een herijking van professionaliteit gaande en dat vraagt om ruimte.

Dit boek beschrijft waarom onderzoeksruimte nodig is en hoe je deze ruimte kunt maken om:
- de praktijken van anderen in organisaties te (helpen) veranderen of vernieuwen;
- je eigen werk op orde te houden en te verbeteren;
- waar nodig te vernieuwen (nieuw licht op de zaak te werpen).

'Ruimte maken voor onderzoekende professionaliteit' is de vrucht van het werk van velen: docenten, zelfstandig adviseurs, adviseurs die verbonden zijn aan een organisatieadviesbureau, innovatieprofessionals, universitair (hoofd)docenten, hoogleraren, lectoren. Allen participeren in het Sioo-netwerk.

Specificaties

ISBN13:9789023245247
Trefwoorden:onderzoek
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:356
Druk:1
Verschijningsdatum:1-8-2009
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

recensie
Ruimte maken voor onderzoekende professionaliteit
José Otte | 31 juli 2014
‘Ruimte maken voor onderzoekende professionaliteit’ beschrijft waarom onderzoeksruimte nodig is en hoe je deze ruimte kunt maken om de praktijken van anderen in organisaties te (helpen) veranderen of vernieuwen; je eigen werk op orde te houden en te verbeteren én waar nodig te vernieuwen.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
3 stemmen
3
0
0
0
0

Inhoudsopgave

Ter introductie

Deel 1 De onderzoeksruimte en onderzoekende professionaliteit
1.1 Introductie
1.2 Ruimte om te exploreren
Hans Vermaak
1.3 Eenvoudig de goede vragen stellen: de onderzoekende houding onderzocht
Marianne Gravesteijn
Gerolf Pikker
Louis Lousberg
1.4 Voorbij het adviseren: horizontaal leiderschap
Adriaan Bekman

Deel 2 Onderzoekende professionaliteit: ruimte maken in klantorganisaties
2.1 Introductie
2.2 Je weg vinden in het bomenbos:
een essay over onderzoek
Gerhard Smid
Marc Coenders
Etiënne Rouwette
2.3 Omgaan met 'gedoe' in actieonderzoek
Renate Werkman
Katrien Termeer
Jaap Boonstra
2.4 De kracht van waarderend onderzoek:
ruimte scheppen voor verandering
Sandra Kensen (m.m.v. Rob Hundman en Arienne van Staveren)
2.5 Heuristiek tussen systeem en individu
Rol Analyse als methode voor onderzoek en verandering
Gerard van Reekum
2.6 Interventures:
onderzoekende teams als basis voor duurzaam leren in organisaties
Jürg Thölke
Iselien Nabben
Ria Kauffman
Rob Wetzels
Chris Sigaloff
2.7 Tussen potentieel en praktijk:
onderzoekend bouwen met het netwerk als ordeningsprincipe
Anne-Marie Poorthuis
2.8 Adviseren en tegelijk onderzoeken
Interveniëren met clinical inquiry/research
Gertjan de Groot
2.9 De baron van Münchhausen voorbij:
organisatieontwikkeling door systeemtheoretisch actieonderzoek
Charles Engelen
Chrétien Felser
2.10 Hoe kies ik een plek in de onderzoeksruimte?
Etiënne Rouwette

Deel 3 Onderzoekende professionaliteit: professionaliseren of ruimte maken bij jezelf
3.1 Introductie
3.2 De professional als onderzoeker van eigen werk
Brechtje Kessener
3.3 De gelaagdheid van ontwikkeltrajecten benutten
Anne Marie Weggelaar-Jansen
Inez Kohlmann
Jacqueline Sibbes
Volken Timmerman
3.4 Conceptualiseren kun je leren
Hans Vermaak
3.5 Een website als groeimiddel:
bekend raken met je eigen concept
Tonnie van der Zouwen
3.6 'Second birth':
leren door meedoen in de patiëntenbespreking
Yolande Witman
3.7 Instrumenten om onproductieve gesprekken te analyseren
Gertjan de Groot
Anne Marie Weggelaar-Jansen
3.8 De casegroep:
offline onderzoeken om online beter te presteren
Anne Marie Weggelaar-Jansen
Gertjan de Groot
3.9 Kennisdelen bij professionals: presenteer de hele puzzel!
Gerhard Smid
3.10 De spiegelbijeenkomst als interventie-instrument in samenwerking tussen professionals: weten zonder meten
Yolande Witman

Deel 4 Onderzoekende professionaliteit: innoveren
4.1 Introductie
4.2 Building the bridge while you walk on it
Annemarie van Dalen
4.3 Praktische wijsheid in een Community of Practice
Marc Coenders
Tamara Metze
4.4 Onderzoekend leren innoveren
Gertjan Fonk
Arienne van Staveren
4.5 Een promotieonderzoek: richting houden en speelruimte creëren
Maaike Glimmerveen
Etiënne Rouwette
4.6 Verdwalen in de onderzoeksruimte: heen, en weer terug op het pad
Maaike van Walstijn
4.7 Groeien naar een nieuwe professionele rol:
transities tussen onderzoeken en adviseren
Kilian Bennebroek Gravenhorst
Gertjan Schuiling
4.8 Ondernemend onderzoeken:
van leren en ontwikkelen naar onderzoeken en innoveren
Marguerithe de Man en Gerhard Smid (m.m.v. Rosemarijn Koenen en Sarine Zijderveld)

Literatuur
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Ruimte maken voor onderzoekende professionaliteit