Bedrijfseconoom Dirk-Jan de Bruijn is sinds 2004 actief in verschillende management- en directiefuncties binnen de Rijksdienst. Met een forse verandercomponent. Daarvoor was hij gedurende een twintigtal jaren actief als managementconsultant in het publieke domein verbonden aan Deloitte (en rechtvoorganger Bakkenist) en IBM. Hij heeft zich gespecialiseerd in netwerkleiderschap en systeeminnovatie.
Meer over Dirk-Jan de BruijnEn nú @nders!
Mijn verwonderboekje
Gebonden Nederlands 2011 1e druk 9789023248194Samenvatting
Als publieke sector kunnen we nou niet erg trots zijn op onze veranderhistorie. To put it mildly. Het aantal verandertrajecten dat succesvol wordt afgerond, blijft fors onder de maat. En dat komt vooral door een te traditionele aanpak. Want als je doet wat je deed, dan krijg je wat je altijd al kreeg: succes ligt immers in het verlengde van vergissingen.
Daarom een pleidooi om het nét iets @nders te doen: sprankelender, inspirerender en dynamischer. Met minder procedures en regels, maar wel met meer vertrouwen. Waarbij iedereen wordt verleid om actief mee te doen. Om zijn of haar verantwoordelijkheid écht te nemen. Meer gericht op onderlinge samenwerking. En natuurlijk met voldoende kritisch vermogen: want het is immers de tegenwind die de vlieger doet stijgen. En dit alles gericht op het aanwijsbaar creëren van publieke waarde.
In zijn columns hakt veranderdokter Dirk-Jan de Bruijn een aantal schitterende spaanders. Hij prikkelt zijn lezers en nodigt hen uit om het vastgeroeste denken los te laten. In de sfeer van Albert Einstein, die al wist dat je problemen niet moet oplossen op het niveau waar ze zijn ontstaan.
In dit verwonderboekje heeft Dirk-Jan de Bruijn zijn meest spraakmakende columns gebundeld. Geniet ervan en ga vandaag nog aan de slag met die boodschappen die bij jouw eigen managementstijl passen. Er is immers veel te doen!
In deze tijden van 'snoeien om te groeien' verdient de publieke zaak geen botte bijl maar een messcherpe sushichef die laat zien dat liefdevol snijden effectiever is. Om zo maximale publieke waarde te kunnen creëren. En civil servant Dirk-Jan de Bruijn levert daar passende recepten voor.
Jort Kelder
Van kaft tot kaft straalt de dynamiek er vanaf. Dit boekje beschrijft heel luchtig dat problemen geen stopborden maar wegwijzers zijn. Een absolute aanrader!
Menno Lanting (winnaar Managementboek van het jaar 2011)
Een scherpe blik, veel energie, een geestige pen en met een bijzonder hart voor de publieke zaak. Dat is dit verwonderboekje. En niets minder!
Maarten Hillenaar (CIO Rijk)
Bij het lezen van dit boekje val je van de ene verbazing in de andere: eenvoudig toe te passen verbeteringen zo voor het oprapen. Verplichte kost dus voor iedere politicus en bestuurder om zich te verwonderen en om daarna die verbazing om te zetten in klinkende daden!
Matthijs Huizing (lid Tweede Kamer der Staten Generaal)
Het meest wonderlijke aan dit 'verwonderboekje' is dat het boordevol eloquent opgeschreven vanzelfsprekendheden staat, waar de bruikbaarheid van afdruipt. Lezen en vervolgens toepassen!
Jan van Zijl (voorzitter MBO raad)
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Dirk-Jan de Bruijn
Inhoudsopgave
Aanbeveling: Wie zich niet verwonderen kan, ziet nooit een wonder
Aanbeveling: Genoten!
Hoofdstuk 1. Huh ...?
Hoofdstuk 2. Geïnspireerd door spraakmakende coryfeeën
De inflatie van de column
Columns
1. Zappen
2. Koffieautomaat
3. Duivenmelkvereniging
4. Van je-hela-hola-houd-er-de-moed-maar-in
5. Arabische lente
6. Onbenut kapitaal
7. Sterkepuntenrevolutie
8. Gouden horloge
9. Wonden van die kaasschaaf
10. Waartoe-zijn-we-op-aard?
11. En zo doen we dat hier
12. Centreren of concentreren?
13. Kerntaken
14. Ander verdienmodel
15. Tweeduizend jaar na Christus
16. Weg met die Haagse Chinese muren!
17. Op de pof
18. Oud-Hollands gebaar
19. Vleesgeworden cultuurbarometer
20. Debiteuren/crediteuren
21. Over hippe zitzakken en treurige pakhuizen
22. Op de blaren
23. Gluren bij de buren
24. Het Nieuwe Werken begon al in 1789!
25. In silo's
26. U vraagt, wij draaien
27. Hoeveel ambtenaren kunnen er dan uit?
28. Wie houdt wie eigenlijk van het werk?
29. Krimp als uitdaging
30. Ken je keten en schakel zélf!
31. Eindgebruiker is lost ...
32. Feedback, die komt toch van je eigen afnemers?
33. We serve
34. Werk in stilte
35. Wat is jouw droom?
36. Vreemd is dat schepselen zonder ruggengraat de hardste huid bezitten
37. Cultuurveranderingen zonder de hoofdrolspelers. Ja ja ...
38. Fata morgana-denken
39. Help: ze begrijpen het nog steeds niet!
40. Leer van successen!
41. Wandelgangeninformatiesysteem
42. Weg met die zesjesmentaliteit!
43. Je gaat erover of niet
44. Frisse blik
45. Opzij, opzij, opzij
46. Ochtendgebed
47. Flaporen
Nawoord: Ondertussen in de werkplaats
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan