Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

(R)evolutie van werk

Sociaal kapitaal in organisaties

Paperback Nederlands 2012 9789023250838
Dit artikel is niet leverbaar.

Samenvatting

In een wereld waarin een 15-jarige jongen een app kan maken die een heel bedrijf naar de rand van de afgrond brengt, zijn oude organisatiemodellen niet meer houdbaar. Het Nieuwe Werken is niet de oplossing voor deze problemen, maar eerder de laatste stuiptrekking van organisaties die gedoemd zijn ten onder te gaan in de kennisrevolutie.

Dit roept veel vragen op. Hoe gaan maatschappelijke trends, zoals de zoektocht naar zingeving, de drang naar duurzaamheid en de opkomst van de prosumer van invloed zijn op de manier waarop we werken en werk organiseren? Welke invloeden zullen internationalisering en digitalisering hebben op ons werk? Wat voor soort organisaties zullen er ontstaan? Hoe motiveren en belonen we mensen straks voor hun werkzaamheden?

In dit boek geeft Bas van de Haterd enkele antwoorden. Hiervoor kijkt hij naar ontwikkelingen in de periferie die aansluiten bij de maatschappelijke trends. Wat zich nu in de periferie bevindt, kan namelijk mainstream worden. De toekomst van werk is al aanwezig, hij is alleen nog niet wijdverspreid.

Specificaties

ISBN13:9789023250838
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:106
Druk:1
Verschijningsdatum:18-12-2012
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (4)

Jefte de Bruin | 29 mei 2013
'It is the long history of humankind (and animal kind, too) those who learned to collaborate and improvise most effectively have prevailed' - Charles Darwin. Deze zin, overigens afkomstig uit het boek zelf, vind ik de beste weergave van de rode draad van '(R)evolutie van werk'.Lees verder
Lodi Planting | 22 maart 2013
Bas van de Haterd, professioneel bemoeial, geeft in zijn boek (R)evolutie van werk inzicht in de maatschappelijke ontwikkelingen die anno 2013 plaatsvinden. De ondertitel – sociaal kapitaal in organisaties – vat mijn inziens het boek het beste samen.Lees verder
Joost van Driessen | 27 februari 2013
We zijn onderweg van human capital naar social capital. Dat betoogt Bas van de Haterd in zijn boek '(R)evolutie van werk'. Door de (R) zijn dat twee titels ineen. Enerzijds de doorontwikkeling die altijd speelt. Anderzijds de revolutionaire manier waarop dat nu gebeurt.Lees verder
Daniëlle de Jonge | 8 februari 2013
De ontwikkelingen in de maatschappij volgen elkaar in rap tempo op. Zo ook in onze werksituatie. In de achterliggende jaren is er veel veranderd en er staan allerlei nieuwe zaken in de startblokken. Bas van de Haterd schreef een boek over de impact hiervan op werken: '(R)evolutie van werk'.Lees verder
Alle expertrecensies (4)

Lezersrecensies

4.5 van de 5
8 stemmen
4
4
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (4)

column
Briefwisseling Karel Noordzij en Bas van de Haterd - Aflevering 3
Bas van de Haterd 22 januari 2013 In zijn boek Op weg naar nieuw leiderschap pleit Karel Noordzij voor een goed functionerend poldermodel. En dat is volkomen terecht, schrijft Bas van de Haterd. Maar, zo vraag hij zich tegelijkertijd af, wie gaat dan spreken voor werkend Nederland? De vakbonden die nauwelijks jongeren of hoger opgeleide zelfstandigen vertegenwoordigen?
column
Karel Noordzij antwoordt Bas van de Haterd
Karel Noordzij 14 januari 2013 ‘Je hebt het in je boek Op weg naar nieuw leiderschap over "fair process" en geeft aan wat het niet is. Een ding dat het niet is, zo schrijf je, is "arbeiderszelfbestuur instellen, waarbij een kortetermijnfocus mogelijk de langetermijnkoers uit het oog verliest".’ Aldus Bas van de Haterd die zich over deze zin verbaast in zijn open brief aan de auteur. Karel Noordzij antwoordt.
column
Open brief aan Karel Noordzij
Bas van de Haterd 10 januari 2013 Beste Karel, Met veel genoegen heb ik je boek gelezen, Op weg naar nieuw leiderschap. Daar waar ik veel van de zaken die je schrijft onderschrijf, viel mijn oog toch op een klein zinnetje op pagina 47 dat ik niet begreep.
Alle interviews en artikelen (4)

Over Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is een freelance professional bemoeial. Hij helpt bedrijven met het oplossen van personeelsproblemen. Dat kan door nieuwe werknemers aan te trekken, maar ook door organisaties en mensen te helpen slimmer te werken. Hij is expert op het gebied van recruitment nieuwe stijl en personeelsbeleid in de eenentwintigste eeuw, waarin nieuwe media steeds een grote rol spelen. De afgelopen jaren heeft Van de Haterd veel organisaties bijgestaan met inspiratie-sessies of adviesopdrachten rondom arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Om mooi te zijn naar buiten moet een organisatie eerst mooi van binnen zijn en vervolgens dit uitdragen. Werken Nieuwe Stijl gaat over het van binnen mooier worden. Zie ook: HNW-blog

Andere boeken door Bas van de Haterd

Inhoudsopgave

1. Inleiding
1.1 Doelstelling en samenvatting
1.2 Technologische termen
1.3 Inspiratie

2. De geschiedenis van werk

3. De huidige trends en ontwikkelingen
3.1 Introductie
3.2 Drang naar duurzaamheid
3.2.1 Milieubewust
3.2.2 Duurzame arbeidsrelaties
3.3 Zoektocht naar zingeving
3.3.1 Positieve en negatieve gevolgen
3.3.2 Impact op werk
3.4 Cirkels van vertrouwen
3.4.1 Voorbeelden van cirkels van vertrouwen
3.4.2 Arbeidsmarkt voorbeelden
3.5 Horizontale oplossingen
3.5.1 Oplossingen met geld als doel
3.5.2 Oplossingen met geld als rekenmiddel
3.5.3 Oplossingen zonder geld
3.6 De prosumer
3.6.1 De producerende consument
3.6.2 De professionele consument
3.6.3 Impact op business
3.7 (Extreme) ketensamenwerking
3.7.1 Uitgangspunten ketensamenwerking
3.7.2 Intensiteit van samenwerking
3.7.3 Collectieven en regiebedrijven
3.8 (Radicale) transparantie
3.8.1 Verschijningsvormen van transparantie
3.8.2 Organisaties en transparantie
3.9 (Radicale) decentralisatie
3.10 Pay per performance
3.10.1 Crowdsourcingplatformen
3.11 De / worker

4. De toekomst van werk
4.1 Introductie
4.2 Toekomstlijn 1: Digitalisering en internationalisering van werk
4.2.1 De derde industriële revolutie
4.2.2 Internationalisering
4.3 Toekomstlijn 2: De waardering van menselijk kapitaal
4.3.1 Reorganisaties
4.3.2 Waardering van briljante mensen
4.3.3 Menselijk kapitaal op de balans
4.4 Toekomstlijn 3: De zwermen van zelfstandigen
4.4.1 Voordelen van organisaties van zelfstandigen
4.4.2 Nadelen van organisaties van zelfstandigen
4.4.3 Doelen van zelfstandige organisaties
4.5 Toekomstlijn 4: De tijdelijkheid van organisaties
4.5.1 Technologische veranderingen als katalysator
4.5.2 Tijdelijke organisaties
4.5.3 Gekozen einde
4.6 Toekomstlijn 5: De externe werknemers
4.6.1 Verschillen vervagen
4.6.2 Voormalig medewerkers
4.6.3 Crowdoutsourcing
4.6.4 Crowdsourcing
4.7 Toekomstlijn 6: De flexibele kern
4.7.1 Inrichting van de flexibele kern
4.7.2 Voordelen flexibele kern boven de harkstructuur
4.7.3 Flexpoules als voorbeeld
4.8 Toekomstlijn 7: Situationeel leiderschap en zelfmanagement
4.8.1 Leiderschap als rol
4.8.2 Natuurlijke selectie
4.8.3 Coaching
4.8.4 Zelfmanagement
4.8.5 Holistisch organisatiemodel
4.8.6 Voorbeelden van zelfmanagement
4.9 Toekomstlijn 8: Beloningsmodellen
4.9.1 Grondslagen voor beloning
4.9.2 Crowdsourcing
4.9.2 Waardebepaling achteraf
4.9.3 Salaris- en bonusbepaling

5. Conclusie: Van human capital naar social capital

Tot slot

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        (R)evolutie van werk