Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , , e.a.

Route Circulair

Een roadmap voor een circulair bedrijfsmodel

Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789023255857
Voormalig top 100Totaal 58 dagen
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

De populariteit van de circulaire economie groeit, maar wat heeft het in de praktijk te bieden? Ook als organisaties niet voldoende urgentie voelen, omdat grondstofschaarste nog geen prioriteit heeft, zijn er voldoende kansen voorhanden. De circulaire economie biedt namelijk kansen voor grondstofefficiëntie en kostenbesparing, technologische innovatie, ketensamenwerking en meer.

De transitie naar een circulair bedrijfsmodel vraagt om verandering en inspanning. De winnaars van morgen zijn vandaag al begonnen met het zetten van de eerste stappen. En dit verdient zichzelf terug, zo laten de 31 organisaties in Route Circulair – Een roadmap voor een circulair bedrijfsmodel zien.

Een boek om te informeren en inspireren, maar bovenal een boek om organisaties aan te moedigen om de stap te zetten van ‘praten’ naar ‘doen’ in de circulaire economie. Met een bedrijfskundige benadering en ervaringen uit de praktijk helpt dit boek nieuwe en bestaande ondernemingen met het zetten van de eerste – of de volgende – stap naar een succesvol circulair bedrijfsmodel. Bon voyage en route circulair!

Specificaties

ISBN13:9789023255857
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:192
Druk:1
Verschijningsdatum:7-4-2018
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
7 stemmen
7
0
0
0
0

Interviews en artikelen (2)

interview
Route Circulair: Wegwijs in de circulaire economie
Hans van der Klis 2 januari 2018 Organisaties staan in toenemende mate open voor de circulaire economie, maar hoe kunnen zij hun ambities handen en voeten geven? Een team van vijf auteurs, onder wie Dionne Ewen en Guido Braam, schreef een handleiding voor organisaties die ernst willen maken met het verkleinen van hun impact op het milieu.
nieuws
Route Circulair: roadmap voor de circulaire economie
Hans van der Klis 4 november 2017 Lange tijd is de circulaire economie het domein van idealisten geweest, maar daar komt zo langzamerhand verandering in. De Stichting Management Studies heeft een boek uitgebracht met de best practices van 32 organisaties, van grote ondernemingen tot veelbelovende startups.

Over Helen Toxopeus

Helen Toxopeus is econoom

Andere boeken door Helen Toxopeus

Over Karen Maas

Karen Maas is wetenschappelijk directeur bij het Impact Centre Erasmus (ICE) en programmadirecteur van de executive CSR-opleidingen van de Erasmus School for Accounting & Assurance. ICE is een onderzoekscentrum dat de brug bouwt tussen praktijk en wetenschap op het gebied van impactdenken, -meting en -sturing. Ze onderzoekt de rol van bedrijven in de maatschappij specifiek op het gebied van maatschappelijke impact, duurzaamheid en impact investing.

Andere boeken door Karen Maas

Inhoudsopgave

Ten geleide
Voorwoord

Inleiding
Het tijdperk van de circulaire economie is aangebroken
Van praten naar doen
De routekaart voor een circulair bedrijfsmodel

In dit boek
Een boek om te informeren en inspireren
Deel 1: Vertrekpunt naar een circulaire strategie
Deel 2: Sturen op circulaire ambities
Deel 3: De juiste bagage voor circulair succes

Deel 1 Vertrekpunt naar een circulaire strategie

1. Wat drijft organisaties in de keuze voor een circulair bedrijfsmodel?
1.1 Kans of noodzaak?
1.2 Van noodzakelijk kwaad naar business opportunity
1.3 Marktstrategisch voordeel behalen
1.4 Ketensamenwerking
1.5 Productinnovatie door slimmer gebruik van grondstoffen enmaterialen
1.6 Van bezit naar gebruik
1.7 Verdienen met (minder) afval
1.8 Oplossingen voor grondstofschaarste
1.9 Verlagen van de negatieve ecologische impact
1.10 Sociaal-maatschappelijke verwachtingen
1.11 De overheid als drijvende kracht

2. Circulariteit als onderdeel van de strategie
2.1 Van drijfveren naar strategie
2.2 Ontdek de kernkwaliteiten van de organisatie
2.3 Richt je blik naar buiten: creëer samenwerking en betrokkenheid
2.4 Kies voor impact
2.5 Kies een onderscheidende positie ten opzichte van de concurrentie
2.6 Zet strategie om in actie

Deel 2 Sturen op circulaire ambities

3. Circulair sturingsmodel: sturing op een innovatief bedrijfsmodel
3.1 Maak impact met de sturingskeuze
3.2 Kies een passend perspectief
3.3 Stapsgewijs groeien naar maximale circulaire impact

4. Input: sturing op grondstoffen en materialen
4.1 Onafhankelijkheid door materiaalkeuze
4.2 Kies voor innovatieve materialen
4.3 Zoek oplossingen in de afvalberg
4.4 Bespaar materialen
4.5 Aan de slag!

5. Product: sturing op productontwerp en productie
5.1 Modulair ontwerp: producten als legoblokjes
5.2 Verleng de levensduur
5.3 Van materialen naar technologie
5.4 Aan de slag!

6. Marktpropositie: sturing op waardepropositie en verkoopstrategie
6.1 Een nieuw verdienmodel of niet?
6.2 Kapitaliseren op producten of diensten
6.3 Een servicemodel kan de uitkomst bieden
6.4 Producten en diensten aanbieden via een platform
6.5 Bied gebruikers een oplossing aan
6.6 Gedragsverandering stimuleren
6.7 Zet de USP centraal
6.8 Een circulair imago
6.9 Commercie en omdenken
6.10 Aan de slag!

7. Gebruik: sturing op gebruikersoptimalisatie
7.1 Haal er het maximale uit
7.2 Zet de klant centraal
7.3 Zorg dat de klantbeleving passend is
7.4 Aan de slag!

8. Einde gebruik: sturing op hergebruik
8.1 Trede voor trede omhoog op de ladder
8.2 Ga voor maximale waarde
8.3 Treasure the trash
8.4 Organiseer toegang tot reststromen
8.5 Faciliteer bewustwording
8.6 Aan de slag!

Deel 3 De juiste bagage voor circulair succes

9. Impact meten en rapporteren
9.1 Impact en de impact-waardeketen
9.2 Impact meten in de circulaire economie
9.3 Van methodiek naar onderwerpen en indicatoren
9.4 Rapporteren van impact
9.5 Sturen op impact

10. Samenwerken en cocreëren
10.1 Samenwerken in de circulaire economie
10.2 Controleren: een centrale rol in de keten innemen
10.3 Coördineren: afstemming van kennis en expertise tussen ketenpartners
10.4 Co-opereren: krachten bundelen in de keten
10.5 Cocreëren: gezamenlijk werken aan circulaire innovatie
10.6 Shadow of the future

11. Financieringsvormen
11.1 Circulaire financiering is innovatiefinanciering
11.2 Wat is er anders aan circulaire financiering?
11.3 Interne financiering voor circulaire bedrijfsmodellen
11.4 Servicemodel: intern of extern financieren?
11.5 Externe financiering: strategieën voor financiering van circulaire innovaties
11.6 Wie financiert welk circulair bedrijfsmodel?

12. Technologische innovatie en data
12.1 Services ondersteunen door technologische innovatie
12.2 Operationele ondersteuning door technologische innovatie
12.3 Gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid van technologische innovatie
12.4 Technologie inzetten voor marketing en community-opbouw
12.5 Blockchain
12.6 3D-printen

Conclusie en lessons learned
Maak het belangrijk voordat het urgent wordt
Innovatie en efficiëntie gaan hand in hand met circulariteit
Waarom duurt het toch zo lang? Het is een integrale
organisatieverandering!
Leiderschap en intrapreneurship zijn essentieel
Practice, don’t always preach
Van retoriek naar realiteit: kies voor échte impact
Alleen sta je sterk, samen sta je sterker
Tot slot: wat doe jij morgen?

Dankwoord
Over de auteurs
Begrippenlijst
Deelnemende organisaties aan dit boek
Stichting Management Studies

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Route Circulair