Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De kunst van het heldere denken

52 denkfouten die je beter aan anderen kunt overlaten

Paperback Nederlands 2013 9789023477624
Verkooppositie 999999946 dagen in de top 100
Dit product is niet meer leverbaar

Samenvatting

Een miljoen jaar lang heeft de mens geleefd als jager of verzamelaar – en pas de laatste duizend jaar laat hij dat bestaan langzaam achter zich. Maar zo gemakkelijk komen we niet van onze prehistorische instincten af. Met name als we, in onze moderne omstandigheden, systematisch moeten denken, maar tegelijkertijd op oeroude emoties afgaan, gaat er van alles en nog wat fout. En die vergissingen kunnen behoorlijk verwoestend uitpakken.

Rolf Dobelli neemt onze ergste fouten onder de loep en geeft advies hoe ze te vermijden. Hij behandelt niet alleen denkfouten die ontstaan door oeroude driften, maar ook fouten die veroorzaakt worden door ons grote vermogen onszelf voor de gek te houden en ons door illusies en dromen te laten leiden.

Als hulp bij zijn beschouwingen neemt hij wetenschappelijk onderzoek dat ons als mensen telkens weer in ons hemd zet. Zijn verteltrant en zijn voorbeelden zijn uiterst lucide en vaak humoristisch, tot op het hilarische af – wat niets afdoet aan de ernst van al die denkfouten die we telkens weer begaan.

Dit boek werd bekroond met de Chartered Management Institute (CMI) Management Book of the Year Award 2014, in de categorie commuters read.

Specificaties

ISBN13:9789023477624
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:200
Uitgever:De Bezige Bij
Druk:6
Verschijningsdatum:3-7-2013
Hoofdrubriek:Psychologie

Expertrecensies (1)

Aart G. Broek | 5 november 2012
Aan het eind van Dobelli's bundel columns 'De kunst van het heldere denken', met de ondertitel '52 denkfouten die je beter aan anderen kunt overlaten', weet je inderdaad dat het beter is om de besproken tweeënvijftig denkfouten aan anderen over te laten.Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

nieuws
Het ultieme plot voor een verhaal
Ger Post 22 juni 2015 Welk type verhaal doet het goed? Inmiddels helpen ook computers in de zoektocht naar het ultieme plot. ‘Elke keer als dit opnieuw wordt verteld, verdient er iemand een miljoen.’
Alle interviews en artikelen (1)

Over Rolf Dobelli

Rolf Dobelli (1966) was CEO van diverse dochtermaatschappijen van Swiss Air en is uitgever van boeken over economie. Hij woonde in Hongkong, Australië, Engeland en de Verenigde Staten. Momenteel woont hij in Luzern. Hij is schrijver van essays en romans. Bovendien is hij de oprichter van de website getAbstract, waar honderden samenvattingen van managementboeken te vinden zijn.

Andere boeken door Rolf Dobelli

Inhoudsopgave

Voorwoord

-De survivorship bias
-De swimmer's body illusion
-Het overconfidence-effect
-Social proof
-De sunk cost fallacy
-De wederkerigheid
-De confirmation bias (deel 1)
-De confirmation bias (deel 2)
-De authority bias
-Het contrast-effect
-De availability bias
-De eerst-wordt-het-erger-val
-De story bias
-De achteraffout
-De chauffeurskennis
-De controle-illusie
-De incentive superresponse-neiging
-De regressie naar het gemiddelde
-De tragiek van de meent
-De outcome bias
-De keuzeparadox
-De liking bias
-Het endowment-effect
-Het wonder
-Groupthink
-De neglect of probability
-De zero-risk bias
-De schaarstedwaling
-De base-rate neglect
-De foute spelersconclusie
-Het anker
-De inductie
-De afkeer van verlies
-Social loafing
-De exponentiële groei
-De winner's curse
-De fundamentele attributiefout
-De foute causaliteit
-Het halo-effect
-De alternatieve paden
-De prognose-illusie
-De conjunction fallacy
-Framing
-De action bias
-De self-serving bias
-De hedonic treadmill
-De self-selection bias
-De association bias
-Het beginnersgeluk
-De cognitieve dissonantie
-De hyperbolic discounting

Nawoord
Dank
Literatuur

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De kunst van het heldere denken