

Blaise Pascal (1623-1662) was een geniaal wiskundige en natuurkundige en staat bekend als de grondlegger van de waarschijnlijkheidsrekening.
Meer over Blaise PascalGedachten
Serie Grote Klassieken
Gebonden Nederlands 2017 3e druk 9789024408801Samenvatting
Blaise Pascal was een geniaal wiskundige en natuurkundige uit de zeventiende eeuw en staat bekend als de grondlegger van de waarschijnlijkheidsrekening. Hij werd echter vooral beroemd door zijn filosofisch-theologische geschriften.In Gedachten verwoordt Blaise Pascal met grote hartstocht en scherpte het grote wijsgerige vraagstuk van zijn tijd: het probleem van de verhouding tussen de nieuwe wetenschap en het christelijk geloof.
Na Pascals dood vond men talrijke notities en bundels papieren die bedoeld waren als apologie van de christelijke godsdienst. Deze onvoltooide apologie werd postuum als de Pensées uitgegeven. Hierin is ook het beroemde Memoriaal opgenomen, de neerslag van een diep religieuze ervaring die Pascal in de nacht van 23 november 1654 had en opent met de woorden: 'God van Abraham, God van Isaak, God van Jacob, niet der filosofen en geleerden'.
Trefwoorden
christendom filosofie rede geloof apologetiek existentialisme wetenschapsfilosofie religieuze ervaring menselijke natuur epistemologie rationeel denken zeventiende eeuw scepticisme ethiek godsbewijzen verlichting pascals weddenschap apologeten theologische antropologie mystiek pessimisme contemplatief denken jansenisme metafysica genade vrijdenkerij profetieën bijbelse exegese wereldbeeld fragmentarisch denken
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan