Lees verder
Onbeschikbaarheid
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024448265Samenvatting
De drijvende culturele kracht van het wereldbeeld dat wij ‘modern’ noemen, is het verlangen om de wereld beschikbaar te maken: wetenschappelijk kenbaar, juridisch berekenbaar, politiek beheersbaar en technisch controleerbaar. Maar een volledig gekende, geplande en beheerste wereld is een dode wereld: een wereld waarmee we niet in dialoog kunnen treden en waarvan we vervreemd raken. Vitaliteit, aanraking en echte ervaringen ontstaan juist in de ontmoeting met het onbeschikbare, het onkenbare en het onbeheersbare. Zo bezien is onbeschikbaarheid bepalend voor het menselijk leven en de fundamentele menselijke ervaring.
Als we beter willen begrijpen hoe wij als moderne subjecten in de wereld staan, moeten we onderzoeken hoe wij ons individueel, cultureel en institutioneel verhouden tot het onbeschikbare. In zijn essay Onbeschikbaarheid doet de Duitse socioloog Hartmut Rosa hiertoe een eerste aanzet, in zijn zoektocht naar de voorwaarden voor een zinvol leven in moderne tijden.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding: Over sneeuw 15
1. De wereld als een punt van agressie 21
2. Vier dimensies van beschikbaarheid 31
3. De paradoxale keerzijde 35
4. De wereld als een punt van resonantie 47
5. Vijf theses over de beschikbaarheid van de dingen en de onbeschikbaarheid van de ervaring 57
6. Beschikbaar maken of laten gebeuren? 79
7. Beschikbaar maken als een institutionele noodzaak 107
8. De onbeschikbaarheid van het verlangen en het verlangen naar het onbeschikbare 125
9. De terugkeer van het onbeschikbare als monster 133
Conclusie 141
Noten 143
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan