Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Luisterboek

Een boek dat je de oren opent

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 9789024463930
Voormalig top 100Totaal 24 dagen
Verkooppositie 4689Hoogste positie: 47
Direct te downloaden

Samenvatting

Een onmisbaar boek voor iedereen die beroepsmatig luistert naar anderen

• Scherpt je luisteren op een vrolijke, lichtvoetige maar ook gedisciplineerde manier
• Diepgaand én direct praktisch toepasbaar in het dagelijks leven
• Inclusief bijbehorende podcasts ter verdieping

Iedereen luistert, mits je daartoe fysiek in staat bent. Het maakt niet uit of je dat professioneel doet of privé. Luisteren wordt doorgaans hoog gewaardeerd – en in professionele zin vereist – maar wat omvat die vaardigheid nu precies?

Dit boek scherpt je luisteren op een vrolijke, lichtvoetige, en toch gedisciplineerde manier. Verheug je op een ontdekkingstocht waarin je trouw blijft aan de woorden van de ander, alle inspanning tot interpreteren en ‘tussen de regels door luisteren’ maximaal laat rusten, en focus houdt in een gesprek. Verfrissend om toe te passen in een informeel gesprek en noodzakelijk in een professionele context (een spreekkamer, een kerk, aan de directietafel, voor de klas, tijdens een consult …).

Aan de hand van praktische oefeningen train je in een handomdraai je eigen luisteren, om de opgedane lessen vervolgens direct te kunnen toepassen. Luisteren wordt immers voortdurend, overal, permanent van ons gevraagd, dus de oefenmogelijkheden zijn legio!

Froukje Weidema is gepromoveerd ethicus en specialist in de dialoog. Vanuit haar School voor Dialoog Nederland geeft ze trainingen en advies op het gebied van dialoogvaardigheden, ethiek en moreel beraad.

Specificaties

ISBN13:9789024463930
Trefwoorden:luisteren, dialoog
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:184
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:2-5-2024
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Luisterboek - ‘Bananenschillen horen erbij’
Rogier van der Wal | 17 juni 2024
‘Luisterboek’ van Froukje Weidema belooft om je luistervermogen te disciplineren, zij het met de toevoeging: op een wat terloopse manier. Want de auteur hoedt zich er bewust voor om je dingen te verbieden (sterker nog: soms mag je ook gewoon lekker slordig luisteren), maar ze heeft ons wel het een en ander mee te geven dat qua teneur niet binnen de gangbare lijntjes kleurt.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

preview
Luisterboek - Een boek dat je de oren opent
Froukje Weidema 13 mei 2024 Luisteren is een vaardigheid. Een besef dat nog lang niet bij iedereen goed is geland. Het is een vaardigheid die essentieel is voor managers, bestuurders, coaches, gespreksleiders en vele anderen. Hoe fundamenteel de luistervaardigheid ook is, er wordt helaas weinig over gepubliceerd. ‘Luisterboek’ van Froukje Weidema biedt een antwoord op deze lacune. 

Over Froukje Weidema

Froukje Weidema is gepromoveerd ethicus en van daaruit gespecialiseerd in de dialoog. Ze werkt landelijk vanuit haar bedrijf RetourPeilen, School voor Dialoog Nederland als gerenommeerd trainer in dialoogvaardigheden (oa excellent luisteren, suggestievrij vragen stellen) en geeft trainingen en consulten in onverschrokkenheid en zelfverstaan.

Andere boeken door Froukje Weidema

Inhoudsopgave

Introductie — 9

Waarin je leest
… wat dit boek beoogt
… waar dit boek op is gebaseerd
… hoe je dit boek gebruikt

1 Ssssst … ik luister — 13
Waarin je leest
… dat lastige vraagstukken één grote uitnodiging tot luisteren zijn
… dat vragen stellen en luisteren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn
… dat discipline in luisteren een vorm van gesublimeerde aandacht is

2 Focus — 29
Waarin je leest
… dat focus niet saai, maar opwindend, mobiliserend en vitaliserend is
… dat focus, discipline en veiligheid bij elkaar horen
… dat verveling een fantastisch behulpzame richtingwijzer is

3 Wat hoor je eigenlijk als je luistert? — 45
Waarin je leest
… dat we ons vermogen om te luisteren schromelijk overschatten
… dat luisteren een combinatie is van nieuwsgierigheid, focus en discipline
… dat woordelijk herhalen wat iemand zegt zo ongeveer het moeilijkste is wat er is

4 Stop! Woordjes! — 63
Waarin je leest
… dat stopwoordjes niet leeg zijn, maar vol van betekenis
… dat stopwoordjes bijdragen aan de boodschap van iemand of de indruk daarvan
… dat je met stopwoordjes kunt spelen door ze weg te laten of juist toe te voegen

5 Geluid opvangen is niet hetzelfde als luisteren — 83
Waarin je leest
… dat luisteren iets anders is dan geluid opvangen
… dat vragen stellen de enige manier is om te begrijpen wat iemand beweert
… dat het Grote Eigen Gelijk het vermogen om te luisteren vertroebelt en zelfs stopzet

6 AI, een setje Heilige Communicatiehuisjes — 109
Waarin je leest
… dat communicatieregels het vrijmoedig spreken flink in de weg kunnen zitten
… dat een oerwoud aan woorden een ondoordringbare luisterjungle wordt
… dat empathie nogal eens ‘verdwijnen in de ander’ i.p.v. nabijheid betekent

7 Waar zijn we ook alweer mee bezig? — 129
Waarin je leest
… waarom Socrates tevoorschijn komt zodra het over luisteren gaat
… waarom ‘de dialoog aangaan’ meestal weinig met dialoog te maken heeft
… waarom de dialoog een poort is naar vrijheid in het denken en gezamenlijk leren

8 Bijsluiter — 147
Waarin je leest
… dat luisteren gedienstig is aan de ander ‘heel’ laten, in plaats van ‘te pakken op zijn woorden’
… dat mild en gelijkmoedig en waarderend luisteren iets anders is dan de ander gelijk geven
… hoe je met behoud van de relatie vragen kunt stellen die het luisteren bevorderen

9 Nog ‘n extraatje voor therapeuten, coaches, begeleiders enzo — 161
Waarin je leest
… dat hard werken ertoe leidt dat je veel mist
… dat het doseren van empathie buitengewoon behulpzaam is
… dat een machtsgevoelige verhouding een extra beroep doet op het opschorten van het eigen gelijk

Slotwoord — 179
Literatuur — 183

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Luisterboek