Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Anders veranderen

Sturen op slaagfacoren bij complexe veranderprojecten

Gebonden Nederlands 2004 9789043008297
Voormalig top 100Totaal 241 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Veranderingen verlopen vaak weinig succesvol. Verandermanagers blijken moeilijk in staat om dat ten goede te keren. Daar komt bij dat verandermanagers met telkens nieuwe verandereisen worden geconfronteerd. De regelmaat waarmee veranderingen zich aandienen is niet alleen frequenter geworden, ook de complexiteit van de veranderingen is toegenomen. Daarnaast moeten veranderingen veel sneller dan vroeger worden ingevoerd en minder snel vervluchtigen.

Tegen deze achtergrond worden in dit boek de actualiteit en relevantie van veel bestaande veranderfilosofieën en -strategieën ter discussie gesteld. Anton Cozijnsen bepleit een andere manier van professioneel veranderen. Anders veranderen veronderstelt bewuster en professioneler sturen op slaagfactoren, die afzonderlijk in meerdere fasen van een veranderproces kunnen worden onderscheiden. Dat aansturen kan niet meer effectief gebeuren zonder de verandercapaciteit van een organisatie en het leervermogen van mensen optimaal te benutten.

Als onderdeel van die meer pro-actieve en dynamische verandercapaciteit worden in dit boek nieuwe sturingsmethodieken geïntroduceerd; variërend van E-Changing, E-Learning, digitale en niet-digitale netwerkteams, een Change Lab en een Chief Change Officer. Oude en nieuwe verandertheorieën zullen als leidraad daarbij niet mogen ontbreken. Verandermanagement wordt in dit boek dan ook als een vak benaderd, waar meerdere wetenschappelijke disciplines integraal onderdeel van uitmaken. Een dergelijke benadering moet voorkomen dat verandermanagement te intuïtief, normatief of te hobbyistisch wordt toegepast. Tenslotte heeft 'Anders veranderen' tot doel veranderprojecten met minder energie meer rendement te geven.

Specificaties

ISBN13:9789043008297
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:222
Druk:0
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Expertrecensies (1)

recensie
Anders veranderen
Eduard Kimman | 7 juni 2004
In dit vlot geschreven boek behandelt Anton Cozijnsen organisatieverandering . In een paar korte hoofdstukken beent hij door de theorieën om aan te komen bij de conclusie dat verandermanagers zich te veel laten leiden door de normatieve uitgangspunten van deze of gene stroming.
Lees verder

Lezersrecensies

3.7 van de 5
6 stemmen
1
3
1
1
0

Over Anton Cozijnsen

Prof. dr. Anton J. Cozijnsen is sinds 1982 zelfstandig organisatieadviseur. Hij heeft verschillende adviesbureaus geadviseerd, zoals BMC (Leusden) en Turner Advies Groep, en is ruim zes jaar verbonden geweest aan Holland Consulting Group. Sinds 2010 is hij verbonden aan NCOI Opleidingsgroep als Directeur Onderzoek. Vanaf 1985 is hij verbonden aan de vakgroep Arbeids- en Organisatiepsychologie van de Vrije Universiteit. In 2000 is hij benoemd tot hoogleraar Verandermanagement aan de Faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde. De rede die hij hield tijdens zijn inauguratie had als titel 'Anders veranderen; een balans tussen mens en technologie'. Hij is promotor van verschillende promovendi die bezig zijn met thema's binnen de gebieden leiderschap en veranderkunde. Cozijnsen heeft inmiddels als (co)auteur twintig boeken geschreven op de gebieden veranderen en adviseren. Verder voerde hij de redactie en presenteerde hij een Teleac tv-programma op het gebied van verandermanagement.

Andere boeken door Anton Cozijnsen

Inhoudsopgave

Proloog

1. Veranderen van organisaties: een vak apart?
2. Succesvol veranderen?
3. Wat laat de praktijk ons zien?
4. Bewuster sturen op slaagfactoren bij organisatieverandering
5. De verander-v's en bijpassende sturingsvormen
6. De slaagfactoren in de beginfase aansturen
7. De slaagfactoren in de ontwerpfase aansturen
8. De slaagfactoren in de implementatie
9. Naar een andere veranderfilosofie en -strategie

Epiloog
Literatuurlijst
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Anders veranderen