Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.
Meer over Peter StreefkerkInkoop
met MyLab
Paperback Nederlands 2021 2e druk 9789043038232Samenvatting
Inkoop geeft een volledige en toegankelijke introductie tot een van de veelzijdigste functies binnen een organisatie: de inkoop. Het is het enige studieboek met een prominente plek voor duurzaam en circulair inkopen en hoe dit kan bijdragen aan een circulaire economie.
Het boek maakt duidelijk hoe je succesvol inkoopt op operationeel, tactisch en strategisch niveau, aan de hand van voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Daarbij passeren factoren de revue die bepalend zijn voor een efficiënte inkoop, zoals klanthouding, flexibiliteit, inkooporganisatie en -automatisering, en informatievoorziening. De auteur besteedt ruimschoots aandacht aan actuele ontwikkelingen in het vakgebied, zoals outsourcing, e-procurement, supply chain management en smart contracts.
Centraal in het boek staan de volgende vragen:
- Wat is een goede inkoopstrategie?
- Hoe stem je de inkoop af op andere afdelingen binnen een organisatie?
- Hoe stem je de inkoop af op interne klanten?
- Hoe vertaal je de strategie van een organisatie naar duidelijke inkoopdoelstellingen?
- Hoe stel je prioriteiten bij investeringen in de inkoop?
- Wie zijn de beste partners voor inkoopsamenwerking?
De theorie wordt steeds aan praktische voorbeelden en cases uit Nederland en Vlaanderen gekoppeld. De digitale leeromgeving MyLab helpt de student om de stof eigen te maken door middel van cases, een begrippentrainer, meerkeuzevragen, video’s en podcasts.
Nieuw in deze editie
- Volledig geactualiseerd.
- Twee nieuwe hoofdstukken over duurzaam en circulair inkopen.
- Hoofdstukken over Europees aanbesteden en ICT helemaal up-to-date gebracht.
- Aandacht voor artificial intelligence, blockchain, big data, robotisering, 3D-printing, smart contracts en hun invloed op het inkopen.
- Meer korte voorbeelden, mini-cases en oefenopgaven in de hoofdstukken.
- Veel nieuwe figuren en foto's.
- Podcasts en inhoudelijke video's bij elk hoofdstuk op MyLab.
- Een extra hoofdstuk over Best Value Procurement (BVP) op MyLab.
- Begrippenlijst met definities van alle belangrijke begrippen uit het boek op MyLab.
- Rijke powerpoints, onderzoeksopdrachten, werkvormen en aanvullende vragen beschikbaar voor docenten op MyLab.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Peter Streefkerk
Inhoudsopgave
Deel 1 Fundament inkoopfunctie
1 Inkoop als businesspartner
2 Inkoopbeleid en –strategie
3 Inkooporganisatie
4 Inkoopautomatisering
Deel 2 Van het identificeren van behoefeten naar het selecteren van leveranciers
5 Inkoopportfolio
6 Identificeren en specificeren klantbehoefte
7 Beoordelen en selecteren
Deel 3 Van deal sluiten naar managen van bestellingen en contracten
8 Onderhandelen
9 Contracteren
10 Bestellen, bewaken en nazorg
11 Contract- en leveranciersmanagement
Deel 4 Inkopen, een verdere verdieping
12 Europees aanbesteden
13 Duurzaam en circulair inkopen
14 Circulair inkoopproces
15 Best Value Procurement (BVP) (alleen beschikbaar op MyLab)
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan