Narco's in Nederland
Van Brabantse pillenboeren tot internationale cocaïnesmokkelaars
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789046833056Samenvatting
In de zomer van 2010 wordt de 12-jarige Danny Gubbels doodgeschoten. Zijn vader John speelt al sinds de jaren negentig een hoofdrol in de Brabantse pillenindustrie, waarin miljarden omgaan. Vanuit verborgen laboratoria met een productiecapaciteit van soms wel twee miljoen xtc-pillen per dag, voorzien de Brabantse pillendraaiers in circa 75 procent van de mondiale vraag naar deze harddrug.
Naast de productie van synthetische drugs hebben Brabantse criminelen als John Gubbels samen met Amsterdamse partners, zoals Ali Akgun en Samir ‘Scarface’ Bouyakhrichan, een nieuw verdienmodel gevonden: de smokkel van cocaïne. Die nieuwe handel is de bron van conflicten die naast de gewelddadige dood van Danny Gubbels nog veel meer slachtoffers zal maken.
Narco’s in Nederland laat zien hoe de Brabantse pillenindustrie de basis heeft gelegd voor de opkomst van Nederland als een cruciale draaischijf voor de mondiale cocaïnesmokkel. Het is een verhaal over criminele ondernemers en hun Hollandse handelsgeest die gepaard gaat met structurele corruptie en huiveringwekkend geweld.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Proloog 11
De vertegenwoordiger uit Eersel – Peter Schoofs 19
De kartelbaas uit Ierland – Christy Kinahan 40
De troonopvolger uit Purmerend – Dino Soerel 59
De grondlegger uit Heerlen – Peter van Dijk 78
De dubbelspion uit Engeland – Jimmy Kinch 101
De schakelspeler uit Alkmaar – Ali Akgun 120
De nieuwkomer uit Amsterdam – Samir Bouyakhrichan 139
De handelaar uit Breda – John Gubbels 159
De expert uit Leende – Hans van der Vleut 179
De ongrijpbare uit Curaçao – Gwenette Martha 197
Epiloog 218
Verantwoording 229
Dankwoord 231
Noten 235
Namenregister 251
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan