Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Connect!

De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2010 9789047017554
1
Voormalig Nr. 1Totaal 156 dagen
Evergreen788 dagen in de Top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Winnaar van Managementboek van het Jaar 2011

Uit het juryrapport
'Het boek scoort hoog op het criterium praktische toepasbaarheid, het betoog wordt goed onderbouwd met voorbeelden uit de Nederlandse praktijk, maar ook met een gedegen literatuuronderzoek. Verder worden er voldoende suggesties gedaan voor discussies. Een boek dat duidelijk maakt dat managers de zaken niet meer in hun eentje kunnen regelen, maar in plaats daarvan gebruik te maken van zijn sociale netwerken. Managers zullen een antwoord moeten hebben op wat sociale netwerken betekenen voor de eigen organisatie. De jury denkt dat dit boek helpt bij het vinden van dat antwoord.'

Over het boek
LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube en Hyves: miljoenen mensen zijn virtueel met elkaar verbonden. We leven in een open en onbegrensde wereld van samenwerking, creativiteit en communicatie. De macht over de markt verschuift van bedrijven naar deze sociale netwerken. Bedrijven verliezen de binding met klant en medewerker. Binnen deze organisaties moet dan ook een omslag gaan plaatsvinden: van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden.

'Connect!' is een welgemeende aansporing. Want het is tijd om te handelen, en wel nu. Op basis van onderzoek onder managers in Nederland, en gesprekken met tientallen Nederlandse en Belgische bedrijven maakt Menno Lanting inzichtelijk welke stappen nodig zijn om die omslag te kunnen maken. Hij geeft concrete antwoorden op vragen als: Hoe kan ik zelf sociale netwerken gebruiken? Welke nieuwe business modellen ontstaan er? Op welke manier behouden we als organisatie aansluiting met de jonge, sociale netwerkgeneratie? Bedrijven kunnen een ontmoetingsplek worden voor connecties en creativiteit, maar dat gaat niet vanzelf. Daarom is 'Connect!' een must voor iedere leider, manager of professional.

- Met veel cases van bedrijven zoals de Antwerpen Zoo, Vodafone, de Volkskrant, Ministerie van Binnenlandse zaken en Deloitte.
- Titel en omslag zijn door crowdsourcing medebepaald

Specificaties

ISBN13:9789047017554
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:224
Druk:1
Verschijningsdatum:29-11-2011
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (6)

Klassiekers herlezen - Connect! van Menno Lanting
Elly Stroo Cloeck | 2 maart 2020
Regelmatig (her)lees ik oudere boeken, meestal de bekende klassiekers, nu de eerdere winnaars van Managementboek van het Jaar, om mijn jury-vaardigheden aan te scherpen. Deze week was dat de winnaar van #mgtboek2011: Connect! van Menno Lanting.Lees verder
Louis Thörig | 17 mei 2011
In 'Connect!' beschrijft Menno Lanting de impact van sociale netwerken op organisaties. Dit boek is tijdens het jaarlijkse Managementboekengala verkozen tot Managementboek van het Jaar 2011. En terecht. Het is inmiddels een bestseller. In Connect! legt Lanting de lezers de vele voordelen uit van sociale media aan de hand van gedegen kennis opgedaan uit de literatuur, vele gesprekken met CEO's van bedrijven, praktijkvoorbeelden en discussies hoe organisaties kunnen aansluiten op de toepassingen van sociale media.Lees verder
Wendela Sanders | 26 april 2011
Een nuchtere brede blik op veranderingen als gevolg sociale netwerken is wat Menno Lanting biedt in 'Connect!'. Hij helpt managers om sociale netwerken dagelijks toepasbaar te maken in hun bedrijfsvoering. Het boek is makkelijk leesbaar en doordat hij zoveel managers heeft geïnterviewd, zijn alle voorbeelden een aaneenrijging van ervaringen met social media.Lees verder
Connect!
Ben Kuiken | 26 februari 2010
In het boek Connect! beschrijft Menno Lanting de impact van sociale netwerken voor organisaties. Dat doet hij op een enthousiaste en overtuigende manier, hoewel enig utopisch denken hem niet helemaal vreemd is. Miljoenen mensen begeven zich dagelijks op online sociale netwerken zoals LinkedIn, Hyves, Twitter en Facebook.Lees verder
Perry Oostrum | 12 februari 2010
LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube en Hyves: miljoenen mensen zijn virtueel met elkaar verbonden. Het woord virtueel lijkt ook een heel andere betekenis te krijgen. We leven in een open en onbegrensde wereld van samenwerking, creativiteit en communicatie.Lees verder
Menno Lanting: ‘Sociale netwerken vragen om een ander leiderschap’
Hans van der Klis | 17 december 2009
Een debutant die al een maand lang in de top-10 van Managementboek.nl staat, terwijl het boek pas begin februari verschijnt: daar moet iets aan de hand zijn. Menno Lanting, director of education bij De Baak, is de schrijver van het boek, Connect! De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap.Lees verder
Alle expertrecensies (6)

Lezersrecensies

4.3 van de 5
107 stemmen
53
40
9
3
2

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (14)

interview
Menno Lanting: ‘Toen FB nog in de kinderschoenen stond zaten wij al massaal op Hyves’
Pierre Spaninks 15 juni 2020 Als er iets een enorm vlucht heeft genomen de afgelopen 25 jaar, dan is het wel de informatie- en communicatietechnologie. Dat heeft grote gevolgen gehad voor management en organisatie. Daarvan getuigt ook een enorm aanbod aan boeken, van The rise of the network society van Emmanuel Castells uit 1996 tot The big nine van Amy Webb uit 2019. Strateeg en innovator Menno Lanting maakt de tussenstand op, en vraagt zich af waar de online revolutie per saldo toe zal leiden. Weten we al die nieuwe mogelijkheden ten goede aan te wenden, of worden we er de slaven van?
interview
Menno Lanting: ‘Richting geven aan leven en werk in een veranderende wereld’
Pierre Spaninks 14 mei 2018 Een neus voor technologische innovaties, oog voor de organisatorische en maatschappelijke gevolgen, een netwerk om u tegen te zeggen, en een soepele pen. Zie daar de bouwstenen van het succes van Menno Lanting.
nieuws
Een blauwe oceaan - Of: Hoe (het) managementboek volwassen werd
Justin van Lopik 30 december 2014 We staan aan de vooravond van 2015, het jaar waarin Managementboek haar 20-jarig bestaan viert. Waar komen we vandaan? En, belangrijker, waar gaan we naartoe? Een korte geschiedenis en vooruitblik.
nieuws
Trends 2014
Pierre Pieterse 27 december 2013 Gepatenteerde blijvertjes onder de noemer ‘trends’ zijn ‘retro & authentiek’, vandaar dat we voor onze inventarisatie een authentieke klassieke glazen sneeuwbol (Franse vinding, circa 1800) een paar keer op zijn kop hebben gehouden waarna een hele sneeuwbui aan onmiskenbare trends naar beneden dwarrelde. We hebben de belangrijkste (management)ontwikkelingen er heel selectief dus arbitrair uitgepikt, te weten: mobiel, big data, Aandacht, balanseconomie en anders organiseren.
nieuws
Lead with a Tweet
Bertrand Weegenaar 28 oktober 2013 Waardevolle boodschappen kunnen vaak verpakt zijn in een bescheiden vorm. Twitter met haar kenmerk van 140 tekens toont dat al enige jaren aan. Of het nu gaat om snel laatste nieuws, trending topics als #BlackPeet, of het eerste nieuws gemeld door @anonymous. De bedenkers van Twitter zullen hun inspanningen binnenkort bekroond zien met een beursgang. Menno Lanting twitterde er een boekje over open: Lead with a Tweet.
meetlat
Social Media: van instrument naar strategie
Pierre Pieterse 23 januari 2013 Social media is ‘hot’. Niet meer zo ‘red hot’ als een tijdje geleden maar nog altijd ‘hot’. De mystieke waas eromheen is afgelegd en wat dan overblijft, is een nuttig maar ook tamelijk lastig instrument. Vier proto-typische social media boeken langs de meetlat.
nieuws
Managementboek Magazine 2013
Pierre Pieterse 7 januari 2013 Ook bladen moeten soms afscheid nemen van oude bekenden. Meestal alleen van rubrieken maar soms ook van de mensen die met die rubriek zijn verkleefd. Een klein overzicht van wat er in 2013 staat te gebeuren. Kortom: van oude rubrieken en dingen die voorbijgaan!
nieuws
Samen slimmer
Nienke van Oeveren 14 december 2012 Menno Lanting is bezig met het derde boek uit zijn drieluik. Connect! won de prestigieuze Managementboek van het Jaar van 2011, vorig jaar verscheen Iedereen CEO en in februari verschijnt deel 3: De slimme organisatie. Tijdens een prélaunchboekevent gaat Lanting in op de vraag hoe je social media slim inzet voor je hele organisatie.
nieuws
Connect! van Menno Lanting Managementboek van het Jaar
Hans van der Klis 21 maart 2011 Met de keuze van Connect! van Menno Lanting tot Managementboek van het Jaar 2011 is in zekere zin tegelijk de doorbraak van de sociale media bekroond. ‘Connect!’ is een boek dat duidelijk maakt dat sociale netwerken meer zijn dan ‘broeinesten voor digitale hangjongeren’, zo prees juryvoorzitter Rudy Kor de winnaar. ‘Het boek slaagt erin om op bevlogen wijze duidelijk te maken dat sociale netwerken niet alleen relevant zijn voor onze kinderen die dag en nacht op Hyves, Facebook, Twitter en Blogs met de wereld aan het communiceren zijn. Het is een managementvraagstuk.’ Een verslag van een verrassende avond.
nieuws
Een shortlist voor leergierige managers
Hans van der Klis 26 januari 2011 Een shortlist voor een literatuurprijs vangen in een eenduidige beschrijving is een heikele opdracht. De titels zijn divers, de onderwerpen uiteenlopend. Om toch een poging te wagen: de shortlist voor de verkiezing van het Managementboek van het Jaar 2011 is er één voor nieuwsgierige en leergierige managers.
boekenkast
De boekenkast van Menno Lanting, inspirerende connector
Joep Schrijvers 28 december 2010 Zijn volgers op Twitter weten het al. Zijn boek komt er. Hij stelt er vragen, vertelt over zijn schrijfproces en laat mensen meedenken over de titel. Hij voldoet prefect aan de managementwijsheid practice what you preach. Zijn boek gaat dan ook over sociale media en hun invloed op organisaties: Connect! Het is een groot succes. Dit keer bij de boekenkast de ‘jongste’ managementboekenschrijver van eigen bodem: Menno Lanting.
column
De wanhoop van een schroefjes-fabrikant
Michel Hoetmer 28 april 2010 U moet naar uw klanten gaan luisteren. Niet zomaar naar de hele groep maar op individueel niveau. Weten die mensen wel wat zoiets betekent? Een pittige inventarisatie.
podcast
Menno Lanting over sociale netwerken
Ben Kuiken 11 maart 2010 Steeds meer bedrijven begeven zich in sociale netwerken. ‘We staan nog maar aan het begin’, vindt Menno Lanting. In Connect! beschrijft hij de mogelijkheden van sociale netwerken voor organisaties. Lanting schetst M&L enkele mogelijkheden en gaat in op de rol van leiderschap: ‘Het belang van leiderschap zal toenemen, het belang van management zal sterk dalen.’
interview
Menno Lanting: ‘Sociale media overschat en onderschat tegelijk’
Pierre Spaninks 1 maart 2010 De aandacht voor online sociale netwerken als LinkedIn, Facebook en Hyves neigt naar een hype. In zijn bestseller Connect! De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap betoogt Menno Lanting dat we ons blindstaren op een handvol voorbeelden van geslaagde marketingcampagnes en personeelswervingsacties met sociale media. Tegelijkertijd kan de huidige generatie managers en ondernemers de werkelijke impact op organisaties en op leiderschap nog maar moeilijk vatten. Daarvoor moeten ze eerst meer vertrouwd raken met de techniek. Maar hoe doe je dat, als ‘digital immigrant’? M&L vroeg het Lanting.

Over Menno Lanting

Menno Lanting ondersteunt organisaties om aangesloten te blijven op de snel veranderende wereld. Hij onderzoekt doorlopend hoe organisaties van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden kunnen transformeren. En hij beantwoordt de vraag welke organisatievormen, leiderschapskwaliteiten en business modellen daarbij nodig zijn. Menno Lanting schreef ‘Connect!’, dat in 2011 tot Managementboek van het Jaar werd verkozen. Daarnaast schreef hij ’Iedereen CEO’, ‘De slimme organisatie’, ‘Lead with a Tweet', ‘Olietankers en speedboten’, 'De disruptieparadox' en 'Het geheim van disruptie'.

Andere boeken door Menno Lanting

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

Deel 1 Connected!wereld
1 Van piramide naar schijnbare chaos
2 De opkomst van sociale netwerken
3 Digital natives en digital immigrants

Deel 2 Connected!organisatie
4 Kenmerken van een Connected!organisatie
5 Connected!leiderschap: benodigde strategie en leiderschapsstijl
6 Op naar een sociale netwerkstrategie
7 Connected!business: sociale netwerken en businessmodellen
8 Collectieve passie: sociale netwerken en product- en dienstontwikkeling
9 Sociale netwerken en hrm
10 Sociale netwerken en marketing
11 Sociale netwerken en klantenservice

Bijlage Ondernemers en professionals actief in sociale netwerken
Postscriptum
Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Connect!