Dr. Jack J.R. van Minden is psycholoog en directeur van advies- en trainingsbureau Psycom.
Meer over Jack van MindenAlles over assessment centers
Twaalfde druk
Paperback Nederlands 2010 12e druk 9789047082231Samenvatting
Het afgegrendelde land van de betere banen kent strenge toelatingseisen. Het enige paspoort dat het erkent is het testrapport. Alleen voor het stempel 'geslaagd' wordt de slagboom opgehaald. Vandaar dat de groeiende stroom bezoekers van test- en wervings- en selectiebureaus graag wil weten wat hun te wachten staat als ze uitgenodigd worden voor een assessment center. Dit is een nieuwe selectietechniek voor hoger personeel, met name managers en commerciële functionarissen. Het gaat daarbij niet om de intelligentie of de persoonlijkheid van de sollicitant, maar om het gedrag. Een dag lang wordt de kandidaat geobserveerd bij rollenspellen, presentaties, vergaderingen, discussies en andere tests en worden de resultaten van zijn 'postbak-opdracht' geanalyseerd. Van Minden geeft in zijn nieuwe boek talloze adviezen over hoe je je in groepen kunt onderscheiden als leider, hoe creatief te zijn, toneel te spelen en effectief time management te bedrijven op de testdag. Daarnaast biedt het lezers de kans opdrachten thuis te oefenen opdat zij optimaal voorbereid aan een assessment center van start kunnen gaan.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. De techniek achter het assessmentcenter
3. Maak uw eigen assessmentprogramma!
4. Analyse
5. Individuele doe-opdracht: de presentatie
6. Individuele doe-opdracht: de postbak
7. Schriftelijke stukken produceren
8. Het rollenspel of een tweegesprek
9. Tweegesprekken van de manager
10. Verkopen en klantenklachten
11. Groepsopdrachten
12. Het interview
13. Na afloop...
Bijlage - Gedragsdimensies en opdrachten
Literatuurlijst
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan