Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Academische vaardigheden voor interdisciplinaire studies

(PDF-Download)

E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 9789048544523
Direct te downloaden

Samenvatting

Academische vaardigheden zijn de gereedschappen die je tijdens en na je universitaire studie kunt inzetten om nieuwe kennis op te nemen, te ontwikkelen, te delen en ter discussie te stellen. Dit handboek is bedoeld voor bachelorstudenten van interdisciplinaire opleidingen en biedt concrete instructies, tips en voorbeelden om beginnende studenten te ondersteunen bij het ontplooien van de verschillende vaardigheden.

De volgende elementen komen in het handboek aan bod:
-studeren
- lezen van wetenschappelijke teksten
- onderzoek doen op basis van literatuur
- argumenteren
- schrijven
- presenteren
- interviewen
- discussiëren en debatteren
- reflecteren
- kritisch denken

Specificaties

ISBN13:9789048544523
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:pdf
Aantal pagina's:180
Druk:4
Verschijningsdatum:28-1-2019
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Koen van der Gaast

Koen van der Gaast werkte drie jaar als docent bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies bij de bacheloropleiding Future Planet Studies. Daar doceerde hij, behalve academische vaardigheden, ook diverse interdisciplinaire vakken op het grensvlak tussen de sociale wetenschappen en milieuwetenschappen. Hij is momenteel als promovendus verbonden aan de WUR (Wageningen University & Research), en Aeres Hogeschool Almere.

Andere boeken door Koen van der Gaast

Over Laura Koenders

Laura Koenders, PhD, werkt bij de Bacheloropleiding Psychobiologie aan de UvA. Hier doceert zij academische vaardigheden en verschillende vakken op het gebied van (neuro)psychologie, neuroanatomie en onderzoeksvaardigheden.

Andere boeken door Laura Koenders

Over Ger Post

Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine. Fotografie: Emiel Martens

Andere boeken door Ger Post

Inhoudsopgave

Dankwoord 10
Introductie 11
Over dit boek 11
De rode draad: de onderzoekspraktijk en de empirische cyclus 11

Deel 1 Oriënteren en lezen 14
1 Voorbereidend lezen en zoeken 15
Oriënteren op een onderwerp 15
Oriënteren buiten de universiteit 16
Oriënteren binnen de universiteit 16
Oriënteren tussen de universiteit en de maatschappij 17
Oriënterend zoeken naar literatuur 17
Concepten en theorieën 17
Wetenschappelijke literatuur 19
Grijze literatuur 20
Wetenschappelijke literatuur en ‘gewone’ zoekmachines 21
Wetenschappelijke zoekmachines 21
Beschikbaarheid 22
De bibliotheek 22
Digitale zoekmachines en databases 22
Zoekmethodes 23
Ordenen van zoekresultaten 24
Dóórzoeken 24
Oriënterend lezen 25
Snellezen 26
Bronnen 28
Andere nuttige bronnen 28

2 Essentie uit kennis halen en deze ordenen 29
Optimale studieomgeving 29
Leerdoelen 30
Leesstrategieën 31
Lezen van studieboeken 31
Lezen van wetenschappelijke artikelen en boeken 32
Systematisch lezen 33
Kennis ordenen 35
Bronnen 37
Andere nuttige bronnen 37

3 Grondig en kritisch bestuderen 38
Ontleden op zinsniveau 38
Vormen van argumentatie 41
Enkelvoudige argumentatie 41
Meervoudige argumentatie 41
Nevenschikkende argumentatie 42
Onderschikkende argumentatie 42
Impliciete motivering 44
Kritisch beoordelen van teksten 45
Bronnen 47
Andere nuttige bronnen 47

Deel 2 Meetbaar maken van het onderzoek 48
4 Van onderwerp tot vraag 49
Theoretisch kader 50
Van theorieën naar concepten en dimensies 50
Het theoretisch kader en interdisciplinariteit 52
Probleemstelling 53
Bronnen 54

5 Een goede vraagstelling 55
Kenmerken vraagstelling 55
Soorten vraagstellingen 56
Bronnen 58

6 Toetsbaar maken van je concept 59
Waarom operationaliseren? 59
Van dimensies naar indicatoren en variabelen 60
Operationaliseren en validiteit 62
Andere vormen van operationaliseren 62
Bronnen 63

7 Het maken van een onderzoeksinstrument 64
Kwalitatief versus kwantitatief 64
Wanneer kwalitatief en wanneer kwantitatief? 65
Operationaliseren 67
Structuur van het instrument 68
Bepalen van je steekproef 68
Het maken van een kwalitatief onderzoeksinstrument 69
Formuleren van interviewvragen 70
Van indicator naar topic- of vragenlijst 70
Volgorde vragenlijst 70
Formuleren interviewvragen 71
Validiteit en betrouwbaarheid van je instrument 72
Beoordeling ethische commissie 73
Bronnen 74
Andere nuttige bronnen 74
Academische vaardigheden voor interdisciplinaire studies 7

Deel 3 Uitvoeren en vastleggen 76
8 De onderzoekspraktijk 77
De onderzoekspraktijk van kwantitatief onderzoek 77
Waarborgen van de validiteit bij een kwantitatief onderzoek 77
Bijhouden van een logboek 79
Data-organisatie 80
Bekend raken met je data 80
De onderzoekspraktijk van kwalitatief onderzoek – het uitvoeren
van een interview 81
Voor het interview 81
Tijdens het interview 83
Na het interview 83
Analyse interview 84
Na het coderen 86
Bronnen 87
Andere nuttige bronnen 87

9 De structuur van je artikel 88
Argumentatiestructuur 88
Tegenwerpingen 89
Valkuilen bij het opstellen van een argumentatie 92
De structuur van een wetenschappelijk artikel 94
De inleiding 97
Het middendeel 98
Een literatuurverslag 98
Het onderzoeksartikel 99
Methode 99
Resultaten 100
Weergeven van de data 101
Figuren 101
Tabellen 102
De discussie en conclusie 102
Valorisatie 104
Bronnen 105

10 Het afronden van je artikel: wetenschappelijke schrijfstijl,
een titel en een abstract 106
Titel en abstract 106
Helder taalgebruik 106
Wetenschappelijk taalgebruik 108
Bronnen 110
Andere nuttige bronnen 110

11 Bronvermelding en literatuurlijst 111
Referentiesoftware 112
Verwijzen in de lopende tekst 114
Citaat 114
Parafrase 115
Verwijzen in de literatuurlijst 116
Tijdschriften 117
Boeken 118
Onderzoeksrapport 119
Internetbron 119
Persoonlijke communicatie en interviews 119
Bronnen 120
Andere nuttige bronnen 120

Deel 4 Reflecteren en communiceren 122
12 Het voorkomen van fraude en plagiaat 123
Plagiaat van geschreven werk 123
Plagiaat van medestudenten 123
Verantwoordelijk werken in teamverband 124
Fraude: het vervalsen van data 124

13 Samenwerken, feedback en peerreview 126
Samenwerken: het maken van een teamcharter 126
Evaluatie teamwork 128
Feedback geven en ontvangen 129
Feedback op gedrag 129
Feedback op inhoud 131
Peerreview 131
Reflectie op aannames 133
Bronnen 134
Andere nuttige bronnen 134

14 Presenteren 135
De rode lijn van je presentatie bepalen 135
Structuur en samenhang 136
Visuele ondersteuning 137
Het inzetten van figuren, tabellen, afbeeldingen
of filmmateriaal 138
Presentatievaardigheden 140
Oefenen van je presentatie 142
Het leiden van een discussie 142
Goede vragen stellen 142
Veiligheid creëren 144
Posterpresentaties houden 145
Aandachtspunten voor het ontwerpen van een poster 145
Een elevator pitch 146
Bronnen 147
Andere nuttige bronnen 147
Academische vaardigheden voor interdisciplinaire studies 9
Appendices 148

Appendix A Voorbeeld literatuurverslag 150
Appendix B Voorbeeld onderzoeksartikel 160

Register 172

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Academische vaardigheden voor interdisciplinaire studies