
Lees verder
vrmlg. hoogleraar Corporate Communications, EUR
Meer over Cees van RielOm succesvol te kunnen zijn, is iedere organisatie afhankelijk van duurzame relaties, met zowel interne als externe groepen. Zonder financiers, afnemers en medewerkers kunt u als organisatie niet overleven. En al die interne en externe stakeholders doen natuurlijk het liefst zaken met organisaties die ze waarderen. Hoe zorgt u er nu voor dat uw organisatie de meeste credits krijgt?
'De alignment-factor' laat aan de hand van vier stappen zien hoe u als communicatieprofessional voor uw organisatie duurzame relaties opbouwt en ze op langere termijn onderhoudt.
* Verzamel informatie en zorg dat u goed inzicht krijgt in uw reputatie, de publieke opinie, het gedrag van medewerkers, uw identiteit en strategische doelen.
* Kies een marsroute, neem positie en kies een helder doel. Duurzame relaties opbouwen kan op twee manieren: de zachte of de harde, onderhandelend of ... confronterend.
* Communiceer uw marsroute, positie en doelen vervolgens op een aansprekende manier, zodat u het onderhandelen of confronteren ondersteunt.
* Toon uw successen en wees accountable: zorg dat u op het niveau van de raad van bestuur kunt uitleggen wat de effecten zijn van uw inspanningen om duurzame relaties tot stand te brengen.
alignment stakeholdermanagement corporate communicatie communicatie reputatiemanagement corporate communication organisatie-identiteit interne alignment externe alignment license-to-operate issue management communicatiestrategie strategisch management corporate story corporate identity kpi's medewerkersalignment corporate branding verandermanagement organizational accountability performance measurement relaties marsroute corporate image stakeholdersteun confronteren onderhandelen corporate dashboard stakeholderdialoog mediarelaties maatschappelijk verantwoord ondernemen organisatiestrategie marsroutes informatieverwerving social media interne communicatie externe communicatie strategische positionering meetbaarheid key performance indicators identiteitskarakteristieken mirroring buffering powerplay communicatieprofessional bureaucratisch management ideologie-identiteit organisatiecultuur shared meaning publieke opinie advocacy lobbyen onderhandelingsstrategie ideologie informatievergaring accountability cascadering confrontatiestrategie bureaucratie triple a-model bedrijfskundige benadering public affairs epische narratieve structuur dominante coalitie organisatiesucces informele communicatie bounded awareness topmanagement casestudies investor relations reputatieopbouw branchekwesties holistisch kader reptrak alignment monitor bestaanswaarde langetermijnrelaties hefboomwerking reputation institute rotterdam school of management