Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Strategisch informatiemanagement

Verbeter uw concurrentiepositie en efficientie door informatie als strategisch instrument te gebruiken

Paperback Nederlands 1996 9789054021124
10
Voormalig top 10Totaal 1 dag
Voormalig top 100Totaal 26 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De laatste 25 jaar heeft het bedrijfsleven een overgang doorgemaakt van een industriële naar een informatie-economie, een omgeving waarin informatie de drijvende kracht is achter het creëren van rijkdom en voorspoed en waar bedrijven die gewend waren te winnen door grootte, hun leidende positie verliezen aan concurrenten die beter zijn in het gebruik van informatie. Bedrijven met visie realiseren zich al jaren dat ze voor succes in dit nieuwe tijdperk een beter informatiemanagement nodig hebben, maar tot nu toe zijn er te veel die primair richten op het managen van informatietechnologie en het productieve potentieel daarvan. Strategisch informatiemanagement benadrukt dat organisaties informatie zelf moeten leren zien als een krachtig instrument en als een strategisch hulpmiddel dat belangrijker is dan arbeid of kapitaal. Gebaseerd op breed onderzoek leggen McGee en Prusak uit hoe een organisatie expliciet gebruik moet maken van informatie in haar algehele strategie.

Specificaties

ISBN13:9789054021124
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:180
Druk:0
Verschijningsdatum:22-9-2000

Expertrecensies (1)

recensie
Strategisch informatiemanagement
Jan Grijpink | 3 november 1999
Strategisch informatiemanagement is voor managers interessant omdat in turbulente concurrentieverhoudingen gemiste kansen steeds sneller blijken te worden afgestraft. Terugkomen op een verkeerde strategische keuze kost veel geld en duurt vaak te lang.
Lees verder

Lezersrecensies

2.0 van de 5
2 stemmen
0
0
1
0
1

Inhoudsopgave

Voorwoord bij de Nederlandstalige uitgave

Deel 1 - Inleiding

Inleiding

Het tijdperk van de informatietechnologie
Loze beloften
Waarin ligt de waarde?
De opzet van dit boek

1. Informatie en concurrentie

Deel 2 - Informatie en strategieontwerp

2. De rol van informatie in strategieontwerp
3. Streven naar samenwerkingsvoordeel in een wereld van elektronisch handelsverkeer

Deel 3 - Uitvoering van de strategie: informatie, processen, architectuur en politiek

4. Het omgaan met informatie vanuit een procesperspectief
5. Het creëren van een informatiearchitectuur
6. Het politieke karakter vaninformatie

Deel 4 - Van ontwerp naar uitvoering: meten, feedback en leren

7. Informatie en managementprocessen
8. Informatie en de lerende organisatie

Bibliografisch essay

1. Tijdschriften
2. De wegbereiders
3. Strategieformulering en -ontwerp
4. Informatiemanagement
5. Het opbouwen van de informatiearchitectuur
6. Organisaties, hoe ze werken en hoe ze leren
7. Systeemdenken en -actie

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch informatiemanagement