Lees verder
Peter Robertson heeft een achtergrond als psychiater/ psychotherapeut, gecombineerd met een vijfentwintig - jarige internationale consulting-ervaring die begon bij KPMG.
Meer over Peter RobertsonOntsnappen uit S-catraz
Always Change A Winning Team
Gebonden Nederlands 2003 9789055942688Samenvatting
Een winnend team juist wél veranderen? Dit boek breekt met enkele gangbare inzichten en legt op een eenvoudige maar indringende manier uit, hoe organisaties tijdig de juiste aanpassingen kunnen maken om het succes van vandaag morgen een vervolg te geven.
'Ontsnappen uit S-catraz: Always Change a Winning Team' biedt daarmee een doorbraak voor een taai probleem: in het proces van geboorte, groei, aftakeling en vernieuwing - grafisch weergegeven met de bekende S-curve - staren organisaties zich vaak blind op het lopende succes. Vernieuwing wordt vaak te laat en gebrekkig aangezwengeld. Het hier beschreven instrument van de AEM-Cube, dat voor het eerst de concepten van Attachment, Exploratie en (complexiteits)Maturiteit samenbrengt, biedt een antwoord op die problematiek. Continue veranderbaarheid wordt mogelijk.
'Ontsnappen uit S-catraz: Always Change a Winning Team' is een boek over mensen, organisaties en veranderingsprocessen - en hoe zij kunnen omgaan met de uitdagingen waarvoor zij staan. Op basis van een combinatie van inzichten uit de cybernetica, de ethologie en de complexiteitstheorie biedt Robertson een nieuwe kijk op teamrollen en teamdiversiteit. Door deze te bezien in samenhang met cruciale factoren voor veranderbaarheid, en met de strategie en het ontwikkelingsstadium van een organisatie (of onderdeel daarvan), ontstaat een krachtig integraal managementperspectief.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Peter Robertson
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1. Succes als slaapmiddel
Veranderbaarheid als voorwaarde voor overleving
De S-curve: het ritme van groei en verval
Feedforward en feedback, of: hoe de toekomst zich laat inhalen door het
verleden
Ontsnappen aan S-catraz
Hoofdstuk 2. Attachment & exploratie
Ethologie: een nieuwe inspiratiebron voor management
Illustratie van het attachment- en exploratiesysteem: een tuinfeest op een
zondagmiddag
Exploratieve en stabiliteitgerichte mensen
Ontsnappen aan S-catraz
Hoofdstuk 3. Inconsistentie, sluipmoordenaar van veranderbaarheid
Wat is consistentie?
(In)consistentie is een krachtig signaal aan ons attachment-systeem
Ontsnappen aan S-catraz
Hoofdstuk 4. Bakens van verbondenheid
De vorming van het focus van attachment
Het verschil tussen materie-attachment en mens-attachment
Vragen over materie- en mens-attachment
Ontsnappen aan S-catraz
Hoofdstuk 5. Complexiteitsmaturiteit
Omgaan met complexiteit
Complexiteitsmaturiteit is blijvend groeien
Complexiteitsmaturiteit en consistentie
Ontsnappen aan S-catraz
Hoofdstuk 6. Diversiteit
De AEM-Cube®: diversiteit meetbaar gemaakt
Werken met de aem-Cube®: typologie van individuen
€ Mens-attached en stabiliteitgericht
€ Mens-attached en exploratief
€ Materie-attached en stabiliteitgericht
€ Materie-attached en exploratief
Werken met de aem-Cube®: typologie van teams
€ Een exploratief team
€ Een schaalvergrotend team
€ Een operationeel team
€ Een S-curve verlengend team
€ Een op procedures en kosten gericht team
€ Een transformatie-team
€ Een anti-cyclisch team
Diversiteit waarderen en benutten: bouwen aan effectieve teams
Ontsnappen aan S-catraz
Hoofdstuk7. Condities voor een veranderbare organisatie
De zalm als metafoor voor veranderbaarheid
Complexe organisatieverandering is een proces, geen project
De hefbomen voor verandering en veranderbaarheid Œbedienen'
€ Hefboom 1: zorg voor alignment (waarden, visie, missie, strategie)
€ Hefboom 2: zorg voor consistentie (vertrouwen en veilige attachment)
€ Hefboom 3: werk aan een kritische massa (bouw voldoende draagvlak)
€ Hefboom 4: focus op een waardengedreven leiderschap dat goed onderlegd
is in de dynamiek van veranderingsmanagement
€ Hefboom 5: zorg voor meer dan optimale communicatie
De vijf hefbomen een samenvatting
Noten
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan