Interpersoonlijke vaardigheden
Coaching, counseling en ondersteunende communicatie, macht en invloed verwerven, anderen motiveren en conflictmanagement
Paperback Nederlands 2002 1e druk 9789057121395Samenvatting
De vierdelige serie 'Leiderschap en management' is gericht op de vaardigheden die van belang zijn om effectief en succesvol te zijn als manager. De serie bevat talloze voorbeelden, diagnostische tests en oefeningen die het aanleren en toepassen van de vaardigheden vergemakkelijken. Elk van de vier delen biedt interactief gereedschap dat sterk leunt op zowel praktijkervaringen als wetenschappelijke inzichten, tezamen vormen ze een complete cursus managementvaardigheden.
Deel 2 gaat over interpersoonlijke vaardigheden en behandelt de volgende onderwerpen:
- coaching, couseling en ondersteunende communicatie;
- macht en invloed verwerven;
- anderen motiveren;
- conflictmanagement.
Andere 3 delen
Deel 1: Persoonlijke vaardigheden
- Zelfinzicht ontwikkelen
- Stress managen
- Creatief problemen oplossen
Deel 3: Groepsvaardigheden
- Empowerment en delegeren
- Effectieve teams vormen
Naast deze negen kernvaardigheden biedt het laatste deel in de serie drie extra communicatievaardigheden die vooral relevant zijn voor mensen met weinig managementervaring of vaardigheidstraining.
Deel 4: Communicatieve vaardigheden
- Mondeling en schriftelijk presenteren
- Vraaggesprekken voeren
- Vergaderingen leiden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Coaching, counseling en ondersteunende communicatie
Vaardigheden inventariseren - Diagnostische vragenlijsten over ondersteunende communicatie
Vaardigheden aanleren - Het belang van effectieve communicatie
Vaardigheden analyseren - Cases over coaching en counseling
Vaardigheden oefenen - Oefeningen in het herkennen en analyseren van communicatieproblemen en het bevorderen van begrip
Vaardigheden toepassen - Communicatie-ondersteunende activiteiten
Deel 2 - Macht en invloed verwerven
Vaardigheden inventariseren - Diagnostische vragenlijsten over verwerving van macht en invloed
Vaardigheden aanleren - Een sterke machtsbasis opbouwen en invloed verstandig gebruiken
Vaardigheden analyseren - Een case over macht en invloed
Vaardigheden oefenen - Oefening in het verwerven van macht
Vaardigheden toepassen - Activiteiten om macht en invloed te verwerven
Deel 3 - Anderen motiveren
Vaardigheden inventariseren - Diagnostische vragenlijsten over het motiveren van anderen
Vaardigheden aanleren - Verbeteren van motivatie en prestaties
Vaardigheden analyseren - Een case over motivatieproblemen
Vaardigheden oefenen - Oefeningen in het herkennen en analyseren van arbeidsprestatieproblemen
Vaardigheden toepassen - Activiteiten om anderen te motiveren
Deel 4 - Conflictmanagement
Vaardigheden inventariseren - Diagnostische vragenlijsten over conflictmanagement
Vaardigheden aanleren - Management van interpersoonlijke conflicten
Vaardigheden analyseren - Een case over interpersoonlijke conflicten
Vaardigheden oefenen - Een oefening in het herkennen en analyseren van conflictbronnen
Vaardigheden toepassen - Activiteiten ter verbetering van conflictmanagementvaardigheden
Appendices
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan