,

Marktanalyse inkoop schoonmaak

Onmisbare handvatten om uw inkoop- en aanbestedingstrajecten te ondersteunen, verbeteren en professionaliseren

Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789058834034
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Aanbesteden in Nederland moet naar een hoger niveau getild worden. Partijen willen vaak te snel aan de slag en stappen als het ware over de voorbereidende fase van een aanbestedingstraject heen. Het gevolg is dat er bij veel zaken niet wordt stilgestaan en dat mensen al werkende constateren dat dingen niet goed gaan.

Dat is frustrerend en kost tijd en geld. De oplossing: energie steken in een zorgvuldig voortraject. Dat verdient zich later tien keer terug!

Een goed inkooptraject kenmerkt zich door vier fasen. In de eerste fase, de strategiefase, staat het vergaren van kennis centraal. Deze kennis is essentieel om de keuzes te kunnen maken om op de meest slimme manier te kunnen inkopen of aanbesteden. Het vergaren van deze kennis is echter een tijdrovende klus.

Met het marktonderzoek dat FMM in samenwerking met F-Fort in dit rapport presenteren, is een belangrijk deel van de benodigde kennis in beeld, woord en cijfers gebracht. Hiermee kunnen opdrachtgevers snel en efficiënt van start met de doorvertaling naar de eigen organisatie, de eigen wensen en de eigen behoeften.

De marktanalyse bevat onder meer een overzicht van:
- de schoonmaakmarkt als geheel, incl. relevante trends en ontwikkelingen;
- partijen actief binnen de schoonmaakmarkt;
- veelgebruikte keurmerken en certificaten;
- mogelijke contractvormen en consequenties daarvan;
- de verschillende stakeholderbelangen;
- Een analyse van alle gepubliceerde schoonmaakaanbestedingen in Nederland
(september 2013 - september 2014);
- een uitgewerkt stappenplan voor de eerste fases van een inkooptraject;
- handvatten en tools voor een vliegende start van het eigen inkooptraject;
- de opinie en visie van prominente spelers in de schoonmaaktbranche.

Deze marktanalyse is uniek in de geboden diepgang en is praktisch bruikbaar voor alle marktpartijen:
- Opdrachtgevers die staan voor een inkoop-/aanbestedingstraject, kunnen hiermee de doorlooptijd verkorten en een kwalitatief beter inkoopresultaat realiseren;
- Leveranciers en intermediairs krijgen scherp zicht op belangen en posities van opdrachtgevers en de bewegingen op de markt;
- Brancheverenigingen krijgen met de marktanalyse gedegen input voor hun
beleidsontwikkeling.

Specificaties

ISBN13:9789058834034
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:172
Uitgever:MindCampus BV
Druk:1

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Jordie van Berkel-Schoonen

Drs. Jordie van Berkel-Schoonen is oprichter en eigenaar van F-Fort B.V., een organisatie die transitiemanagement vanuit inkoop en facilitair management levert. Na een HBO-Facilitair Management en de KMA-Logistiek voltooide ze haar MSc Supply Chain Management met als specialisme Europees aanbesteden. Ze is inmiddels ruim 20 jaar actief in het werkveld, onder andere als interim-CPO bij Maas International en als inkoopmanager bij Essent/RWE. Momenteel is ze verantwoordelijk voor het professionaliseren van de inkoop bij gemeente Helmond. Voor haar werk zijn diverse vakprijzen toegekend, waaronder Dutch Sourcing Award Innovatie en de Dutch Sourcing Award Jubilieumprijs (overall-beste sourcing solution in Nederland in de periode 2007-2012). Ze is een veelgevraagd spreker en dagvoorzitter.

Andere boeken door Jordie van Berkel-Schoonen

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Onderzoeksverantwoording en leeswijzer
1.1 Doel en doelgroep
1.2 Leeswijzer
1.3 Onderzoeksmethode
1.4 Actualiteit en afbakening

2. De schoonmaakmarkt in beeld
2.1 Marktomvang
2.2 Omzetontwikkeling en faillissementen
2.3 Demografische cijfers
2.4 Omzet- en vraagontwikkeling
2.5 Conjunctuur
2.6 Porters Industrie-analyse
2.7 Brancheorganisatie
2.8 Schoonmaakbudget, NFC-level en kostenstructuur
Hans Simons: ‘Inbesteding door het Rijk is symboolpolitiek’

3. Trends en ontwikkelingen
3.1 Een explosievat
3.2 Verticale en horizontale integratie
3.3 Duurzaamheid en social return
3.4 Output- en prestatiecontracten
3.5 De golf van in- en uitbesteden
3.6 Klantbeleving en dagschoonmaak
3.7 Zorgsector als groeimarkt
3.8 Populariteit van de grootste leveranciers neemt af
3.9 Innovatie
Kees Blokland: ‘Zonder FM-deskundigheid kun je niet goed aanbesteden’

4. Leveranciers, intermediairs en opdrachtgevers in beeld
4.1 Schoonmaakbedrijven
4.2 Facilitaire adviesbureaus en schoonmaakmakelaars
4.3 Opdrachtgevers
Ruud van Swieten: ‘De schoonmaak wordt breder en daarmee volwaardiger

5. Keurmerken en certificaten
5.1 ISO 9001
5.2 ISO 14001
5.3 OHSAS 18001:2007
5.4 ISO 26001
5.5 EMAS
5.6 VCA
5.7 Vereniging Schoonmaak Research (VSR)
5.8 Alternatieven kwaliteitsmeting
5.9 NEN 2075
5.10 SNA-keurmerk (NEN 4400-1)
5.11 Code Verantwoordelijk Marktgedrag
5.12 OSB-Keurmerk
5.13 SIEV-keurmerk
5.14 Top Employers Institute
5.15 Keurmerken/certificaten en Europees aanbesteden

6. Wet- en regelgeving
6.1 Arbowetgeving
6.2 Wet overgang van ondernemingen
6.3 Europese aanbestedingsregels
6.4 Cao
6.5 Sectorplan
6.6 Participatiewet

7. Inkooptraject – Fase 1 strategie
7.1 Een introductie
7.2 Start (fase 1.1)
7.3 Interne analyse (fase 1.2)
7.4 Externe analyse (fase 1.3)
7.5 Strategie (fase 1.4)

8. Aanbestedingen in beeld
8.1 CPV-codes
8.2 Aanbestedingsoverzicht

9. Inkooptraject – Fase 2 tender
9.1 Opstellen selectieleidraad (fase 2.1)
9.2 Uitvoeren aanbesteding (fase 2.2)
9.3 Concretiseringsfase (fase 2.3)
9.4 Contract (fase 2.4)
Jet Linsen: ‘We moeten naar een branche waar de mensen centraal staan’

10. Perspectief stakeholders
Pieter Smid: Nieuwe aanbestedingswet: dit zijn de aandachtspunten

11. Conclusies
11.1 Conclusies op brancheniveau
11.2 Conclusies op leveranciers- en aanbestedingsniveau

12. Valkuilen, do’s and dont’s
12.1 Implementatie- en beheersfase (fase 3 en 4)
12.2 Inkoppers, maar toch….!
12.3 Jurisprudentie in beeld

13. Over de auteurs
13.1 Bedrijfsprofiel FMM en F-Fort
13.2 Auteurs

Bijlage 1: Overzicht leveranciers
Bijlage 2: Checklist start inkooptraject
Bijlage 3: Checklist interne analyse
Bijlage 4: Checklist externe analyse
Bijlage 5: Checklist strategie
Bijlage 6: Bronvermeldingen

Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Marktanalyse inkoop schoonmaak