Lees verder
Prof. dr. Mirko Noordegraaf (1969) is als hoogleraar Publiek Management verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.
Meer over de auteursHandboek publiek management
Paperback Nederlands 2011 9789059317178Samenvatting
Publieke organisaties moeten bedrijfsmatig werken, hun prestaties meten, in ketens samenwerken en aantoonbaar resultaten boeken. Dat klinkt makkelijker dan het is. Bedrijfsmatigheid, prestatiesystemen en ketens geven steeds minder houvast voor ministeries, gemeenten, uitvoerders, politie en justitie, ziekenhuizen, GGZ-instellingen, scholen, en al die andere organisaties die maatschappelijke waarde leveren.
Dit boek analyseert het management van die publieke organisaties. Door 'state of the art' kennis bijeen te brengen worden eenvoudige opvattingen over publiek management gerelativeerd en wordt een eigen perspectief op publiek management ontwikkeld. Prestatiesystemen en ketens worden niet verworpen, maar wel als beperkt en beperkend gezien. Vanuit een andere kijk op publiek management worden krachtiger managementinzichten en -aanpakken gepresenteerd.
Die zijn relevant voor studenten, maar ook voor publieke managers, beleidsmakers en -uitvoerders, politici en adviseurs. Deskundige auteurs bespreken actuele managementthema's, geclusterd naar de klassieke kernthema's Strategie, Organisatie en Bedrijfsvoering. Ze behandelen onder meer leiderschap, ketens en netwerken, samenwerking, management en media, professionals, verantwoording, organisatiecultuur, financieel management, kwaliteit, en HRM. Via inleidende en uitleidende hoofdstukken krijgt de lezer systematisch inzicht in de opkomst, achtergronden en effecten van prestatiegericht management. Publiek management, zo wordt geconcludeerd, draait om het behendig op elkaar betrekken van prestaties, primaire processen en politiek.
Mirko Noordegraaf, Karin Geuijen en Albert Meijer (redactie) zijn verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Binnen de USBO coördineren zij de onderzoeks- en onderwijslijn Publiek Management. Met publiek managementdeskundigen uit Utrecht, maar ook van andere universiteiten, ontwikkelen zij nieuwe ideeën over publiek management. Aan dit handboek werkten mee: Arjen Boin, Aline Bos, Paul Boselie, Mark Bovens, Sara le Cointre, Marja Gastelaars, Teun Hardjono, Paul 't Hart, Sandra Jacobs, Martijn Koster, Peter Leisink, Martijn van der Meulen, Monique Mulders, Martijn Ridderbos, Thomas Schillemans, Sandra Schruijer, Margo Trappenburg, Wouter Vandenabeele, Leopold Vansina, Jeroen Vermeulen, Bas de Wit en Kutsal Yesilkagit.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Mirko Noordegraaf
Over Karin Geuijen
Over Albert Meijer
Inhoudsopgave
1. Inleiding
Mirko Noordegraaf, Karin Geuijen en Albert Meijer
Deel 1: Verkenning
2. Maatschappelijke opdrachten en bestuurlijke reacties
Mirko Noordegraaf en Karin Geuijen
3. Publieke managers: ficties en feiten
Bas de Wit en Martijn van der Meulen
Deel 2: Strategie
4. Bestuurlijke autonomie als strategisch vraagstuk
Kutsal Yesilkagit
5. Samenwerken in publieke netwerken
Karin Geuijen
6. Leiderschap in publieke organisaties
Paul 't Hart en Arjen Boin
7. Publieke managers en de nieuwsmedia
Thomas Schillemans en Sandra Jacobs
Deel 3: Organisatie
8. Professionals en managers 1
Margo Trappenburg
9. Managen van cultuur
Jeroen Vermeulen en Martijn Koster
10. Publieke managers en publieke verantwoording
Thomas Schillemans, Mark Bovens en Sara le Cointre
11. Samenwerking over organisatiegrenzen als psychologische opgave
Sandra Schruijer en Leopold Vansina
Deel 4: Bedrijfsvoering
12. Kwaliteitsmanagement
Teun Hardjono
13. Financieel management
Martijn Ridderbos
14. Human resources management
Paul Boselie, Peter Leisink en Wouter Vandenabeele
15. Informatiemanagement
Albert Meijer
16. Prestatiemanagement
Mirko Noordegraaf
Deel 5: Conclusies
17. Kritische analyse: organisatie-effecten van managementsystemen
Marja Gastelaars
18. Adviespraktijken rond publiek management
Aline Bos en Monique Mulders
19. Conclusies: reflexief publiek management
Mirko Noordegraaf, Karin Geuijen en Albert Meijer
Over de auteurs
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan