Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De verankerde organisatie

Een institutioneel perspectief op veranderen en vernieuwen

Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789059317383
Voormalig top 100Totaal 24 dagen
Verkooppositie 173Hoogste positie: 85
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Waarom is veranderen en vernieuwen voor organisaties toch zo moeilijk? Daarover gaat dit boek. De meeste verander- of vernieuwingstrajecten verlopen niet succesvol en ondanks decennia van wetenschappelijk onderzoek is de sleutel tot succes nog niet gevonden. Toch hangt het bestaansrecht van organisaties sterk af van het vermogen om te anticiperen op veranderingen in hun omgeving. In een sterk veranderende omgeving wordt dit natuurlijk steeds moeilijker. In dit boek wordt een ander perspectief op veranderen en vernieuwen ontwikkeld en wordt gezocht naar een meer fundamenteel probleem dat onder tal van veranderprocessen ligt. Organisaties zijn vaak in sterke mate afhankelijk van allerlei ingesleten patronen, regels, gebruiken, normen, waarden en processen. Met andere woorden: organisaties zijn in meer of mindere mate geïnstitutionaliseerd. En in de kracht van deze instituties ligt het probleem van verandering! Dit boek geeft verschillende praktische illustraties van de kracht van instituties en geeft een duidelijke oplossingsrichting.

Dit boek is bestemd voor wo-studenten organisatiewetenschap en post-hbo studenten management en organisatie. Daarnaast is het ook interessant voor adviseurs en managers in de praktijk.

Specificaties

ISBN13:9789059317383
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:160
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:29-10-2015
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Over Patrick Vermeulen

Patrick Vermeulen is werkzaam als Universitair Hoofddocent bij het Departement Organisatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Hij houdt zich vooral bezig met onderzoek naar institutionele verandering. Verder doet hij onderzoek naar strategieën van organisaties in opkomende markten en strategische besluitvormingsprocessen van ondernemers. Hij heeft ook een eigen adviesbureau.

Andere boeken door Patrick Vermeulen

Inhoudsopgave

Deel 1 Inleiding

1. Inleiding
1.1 Waarom wil het toch niet lukken?
1.2 Een institutioneel perspectief op organisaties
1.3 Uitgangspunten van de institutionele theorie
1.4 Strategische reacties op institutionele krachten
1.5 Collectieve reacties
1.6 Overzicht van het boek

Deel 2 De kracht van instituties

2. Productvernieuwing bij banken en verzekeraars
2.1 Inleiding
2.2 Theoretische achtergrond
2.3 Het onderzoek
2.4 Resultaten
2.5 Discussie en conclusie

3. De invloed van institutionele krachten: vernieuwing in de betonindustrie
3.1 Inleiding
3.2 Theoretische achtergrond
3.3 Context van het onderzoek
3.4 Het onderzoek
3.5 Resultaten
3.6 Discussie en conclusie

4 Weerstand tegen institutionele verandering in de kinderopvang
4.1 Inleiding
4.2 Theoretische achtergrond
4.3 Context van het onderzoek
4.4 Het onderzoek
4.5 Resultaten
4.6 Discussie en conclusie

Deel 3 Het veranderen van instituties

5. Geen organisatiestrategie, maar institutionele strategie
5.1 Omgaan met institutionele druk
5.2 Hoe instituties veranderen?
5.3 Een spin in het web
5.4 Conclusie

6. Het creëren van een markt voor duurzaam hout
6.1 Inleiding
6.2 Theoretische achtergrond
6.3 Context van het onderzoek
6.4 Het onderzoek
6.5 Resultaten
6.6 Discussie en conclusie

7. Conclusie
7.1 Het belang van instituties
7.2 Vuistregels voor het veranderen van instituties
7.3 Tot slot

Literatuur
Trefwoordenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De verankerde organisatie