Patrick Vermeulen is werkzaam als Universitair Hoofddocent bij het Departement Organisatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg.
Meer over Patrick VermeulenDe verankerde organisatie
Een institutioneel perspectief op veranderen en vernieuwen
Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789059317383Samenvatting
Waarom is veranderen en vernieuwen voor organisaties toch zo moeilijk? Daarover gaat dit boek. De meeste verander- of vernieuwingstrajecten verlopen niet succesvol en ondanks decennia van wetenschappelijk onderzoek is de sleutel tot succes nog niet gevonden. Toch hangt het bestaansrecht van organisaties sterk af van het vermogen om te anticiperen op veranderingen in hun omgeving. In een sterk veranderende omgeving wordt dit natuurlijk steeds moeilijker. In dit boek wordt een ander perspectief op veranderen en vernieuwen ontwikkeld en wordt gezocht naar een meer fundamenteel probleem dat onder tal van veranderprocessen ligt. Organisaties zijn vaak in sterke mate afhankelijk van allerlei ingesleten patronen, regels, gebruiken, normen, waarden en processen. Met andere woorden: organisaties zijn in meer of mindere mate geïnstitutionaliseerd. En in de kracht van deze instituties ligt het probleem van verandering! Dit boek geeft verschillende praktische illustraties van de kracht van instituties en geeft een duidelijke oplossingsrichting.
Dit boek is bestemd voor wo-studenten organisatiewetenschap en post-hbo studenten management en organisatie. Daarnaast is het ook interessant voor adviseurs en managers in de praktijk.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
1.1 Waarom wil het toch niet lukken?
1.2 Een institutioneel perspectief op organisaties
1.3 Uitgangspunten van de institutionele theorie
1.4 Strategische reacties op institutionele krachten
1.5 Collectieve reacties
1.6 Overzicht van het boek
Deel 2 De kracht van instituties
2. Productvernieuwing bij banken en verzekeraars
2.1 Inleiding
2.2 Theoretische achtergrond
2.3 Het onderzoek
2.4 Resultaten
2.5 Discussie en conclusie
3. De invloed van institutionele krachten: vernieuwing in de betonindustrie
3.1 Inleiding
3.2 Theoretische achtergrond
3.3 Context van het onderzoek
3.4 Het onderzoek
3.5 Resultaten
3.6 Discussie en conclusie
4 Weerstand tegen institutionele verandering in de kinderopvang
4.1 Inleiding
4.2 Theoretische achtergrond
4.3 Context van het onderzoek
4.4 Het onderzoek
4.5 Resultaten
4.6 Discussie en conclusie
Deel 3 Het veranderen van instituties
5. Geen organisatiestrategie, maar institutionele strategie
5.1 Omgaan met institutionele druk
5.2 Hoe instituties veranderen?
5.3 Een spin in het web
5.4 Conclusie
6. Het creëren van een markt voor duurzaam hout
6.1 Inleiding
6.2 Theoretische achtergrond
6.3 Context van het onderzoek
6.4 Het onderzoek
6.5 Resultaten
6.6 Discussie en conclusie
7. Conclusie
7.1 Het belang van instituties
7.2 Vuistregels voor het veranderen van instituties
7.3 Tot slot
Literatuur
Trefwoordenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan