


Monique Dankers-van der Spek is consultant, interimmanager en trainer bij Yessence training & advies.
Meer over Monique Dankers-van der SpekCommunicatie en teamwork in de lerende organisatie
Praktijkboek moderne managementvaardigheden
Paperback Nederlands 2011 3e druk 9789059317581Samenvatting
Communiceren en samenwerken in arbeidssituaties zijn de thema's van dit boek. De achtergrond waartegen zich dit afspeelt is de moderne lerende organisatie. Het boek biedt de lezer handvatten om zijn inzicht en vaardigheden op dit vlak te vergroten en zijn persoonlijk functioneren te verbeteren.
De gebruiker kan het er steeds bij pakken om zijn leercyclus met behulp van de aangeboden inzichten, modellen, checklists, toepassingen en oefeningen af te maken. Voorbeelden van toepassingen in de praktijk wijzen hen daarbij de weg. Achterin is een register opgenomen.
- In deel 1 'Doeltreffende communicatie' wordt een algemeen inzicht in het communicatieproces gegeven en komen de basisvaardigheden voor communiceren en het voeren van een zakelijke gesprek aan de orde.
- In deel 2 'Coöperatieve gespreksvoering' wordt bekeken hoe gesprekken op een coöperatieve manier kunnen verlopen. Passende gespreksstructuren worden aangeboden en er wordt onderzocht hoe anderen gemotiveerd kunnen worden samen te werken. Aan de orde komen het opnemen van de telefoon, adviesvaardigheden, advies-, correctie-, slechtnieuws-, beoordelings- en functioneringsgesprekken.
- In deel 3 'Samenwerken met synergie' wordt de stof toegepast daar waar men in kleine groepen communiceert en samenwerkt. Conflicten voorkomen en verhelpen, overleg, onderhandelen, teamwork en samenwerken met interne en externe klanten passeren hier de revue.
- In deel 4 'De lerende organisatie' ten slotte worden communicatie en samenwerken op organisatieniveau behandeld voor de kwaliteitsontwikkeling van management, leidinggeven, verbeteren en veranderen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Doeltreffende communicatie
1. Het communicatieproces
2. Communicatieve vaardigheden
3. Het zakelijk gesprek
Deel 2 - Coöperatieve gespreksvoering
4. Service en advies
5. Motiveren
6. Corrigeren, slecht nieuws, kritiek en emoties
7. Beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken
Deel 3 - Samenwerken met synergie
8. Conflicten en onderhandelen
9. Overleg
10. Teamwork
11. Klantgericht samenwerken
Deel 4 - De lerende organisatie
12. Management
13. Leidinggeven
14. Verbeteren en veranderen
Tot besluit
Geraadpleegde literatuur
Register
Informatie over de auteur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan