Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Organisatiekunde Good to Great (Nederlandstalig)
Good to Great (Nederlandstalig)
Good to Great (Nederlandstalig)
Jim Collins Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven 'great' worden. Meer over Jim Collins
Geboekstaafd: De top 3 van Michiel Cobben Nienke van Oeveren 26 october 2015 Michiel Cobben is actief in de werving en selectie van marketing­ en salespersoneel en hij adviseert mensen en organisaties over hun verkoopstrategie. Dankzij deze ervaring kent hij als geen ander hij het belang van de gunfactor. Zijn top 3. Lees het volledige artikel
Jim Collins

Good to Great (Nederlandstalig)

Waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken... en andere niet

Paperback Nederlands 2010 9789047093848
168 beoordelingen
1
Voormalig #1Totaal 12 dagen
EvergreenMeer dan 1000x verkocht
Verkooppositie 1953648 dagen in de top 100
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
25,-
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Jim Collins heeft met 'Good to Great' een wereldwijde bestseller geschreven waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia. Inmiddels geldt ook de Nederlandstalige editie als een klassieker.

Uit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even 'good' als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden 'great'.

Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? Collins heeft zijn inzichten in een aantal principes geformuleerd. Het zijn tijdloze factoren voor succes - geen hypes. Voor al deze bedrijven geldt:

1. Het leiderschap bevindt zich op niveau 5 (dienstbaar).
2. Ze werven de juiste mensen.
3. Ze zien de harde feiten onder ogen, maar blijven vertrouwen op succes.
4. Ze vinden een antwoord op drie afbakeningsvragen: wat kunt u het best, waar gelooft u het meest in en wat is cruciaal voor uw economisch voortbestaan?
5. Ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur.
6. Ze hechten groot belang aan technologie, maar zijn daarin selectief.
7. Ze werken gestaag en volhardend, zonder revolutionaire doorbraken.

Specificaties

ISBN13:9789047093848
Trefwoorden:strategisch management, basisbibliotheek, concurrentiestrategie, groei, succesfactoren
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:284
Uitgever:Business Contact
Druk:26
Verschijningsdatum:15-1-2016
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
Jongbloed:Ondernemingsrecht

Expertrecensies (8)

Ger van den Buijs | 14 januari 2019
Twintig november jl. (2018) introduceerde Hubspot het begrip marketing Flywheel. Brian Halligan, co-founder van  Hubspot, publiceerde een artikel in Business Harvard Review zijn visie dat het marketing Flywheel de populaire marketing funnel gaat verdringen.Lees verder
Top 100 aller tijden: Jim Collins, klokkenmaker, geen klokkenkijker
Pierre Pieterse | 28 november 2013
Op nummer 1 in de top-100 vinden we Good to Great (Nederlandstalig) van Jim Collins. Verrassend omdat het boek methodologisch nogal rammelt (zoals ook de auteur zelf in How the Mighty Fall toegeeft) zodat je vraagtekens kunt zetten bij de uitkomsten, en niet verrassend omdat dit boek een enorme impact heeft gehad: op managers en consultants, maar ook op ondernemers pur sang!Lees verder
Maak van je bedrijf een toporganisatie!
Ben Kuiken | 8 juli 2008
‘Wat de bestseller Good to Great van Jim Collins deed voor snelgroeiende bedrijven, doet Maak van je bedrijf een toporganisatie! voor high performance organisaties.’ Wie een dergelijke claim op de kaft van zijn boek durft te zetten, wekt hoge verwachtingen.Lees verder
Frans van Schijndel | 30 januari 2005
Samenvatting 'Good to great' is een populair geschreven onderzoeksrapport. Men heeft een uitgebreid en langlopend onderzoek gedaan (11 manjaren) naar wat (Amerikaanse) bedrijven over een zeer lange reeks van jaren succesvoller maakt dan referentiebedrijven.Lees verder
Walter Koeleman | 4 januari 2005
Ik geef een 9 'Good to Great' is een boek dat daadwerkelijk iets toevoegt aan de grote hoeveelheid managementliteratuur. Het is geschreven door iemand die echt geïnteresseerd is in het functioneren van organisaties en op zoek is naar de fundamenten hiervan.Lees verder
Anky Sierksma-Balkenende | 4 januari 2005
Ik geef een 8. In Good to great gaat het om 'eenvoudige' basisprincipes voor personen en bedrijven die excellent willen zijn , zoals bijvoorbeeld: 1. Als leider je ambitie volledig richten op de organisatie, gebaseerd op realistische feiten, en willen dat het bedrijf in de volgende generatie ook succesvol zal zijn.Lees verder
Niek van Nieuwenhuijzen | 4 januari 2005
Ik geef een 8 Veel Amerikaanse boeken over succesvolle bedrijven gaan over CEO's, die op een uiterst daadkrachtige wijze in recordtempo scoren. Het leest meestal gemakkelijk weg en je bent geneigd te denken 'Wat is het toch allemaal eenvoudig'. Als je dan echter probeert datgene wat je hebt gelezen te vertalen naar de bedrijven waar je zelf werkzaam voor bent, merk je dat het heel erg lastig is om deze vertaalslag te maken.Lees verder
Hans Strikwerda | 10 november 2004
Jim Collins, co-auteur van het voortreffelijke 'Built to Last', heeft met zijn nieuwe boek 'Good to Great' twee dingen nagestreefd: enerzijds tijdloze factoren voor succes over langere tijd te identificeren en tegelijkertijd de zoveelste management hype te vermijden, maar wel inzichten met dezelfde eenvoud te formuleren.Lees verder
Alle expertrecensies (8)

Lezersrecensies

4.3 van de 5
168 stemmen
93
51
15
6
3
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (10)

column
Geboekstaafd: De top 3 van Michiel Cobben
Nienke van Oeveren 26 oktober 2015 Michiel Cobben is sinds 1992 actief in de werving en selectie van marketing­ en salespersoneel en sinds 2011 adviseert hij mensen en organisaties over hun verkoopstrategie. Dankzij deze ervaring kent hij als geen ander hij het belang van de gunfactor. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.
Artikel lezen
tussen_droom_en_daad
TD&D: De valkuil van het bovenaan staan
Justin van Lopik 3 april 2015 Heeft u recent nog op een lijstje gestaan? Of uw bedrijf? En stond u niet bovenaan? En hebt u af en toe ook de neiging gehad om eens uit te zoeken wat die lui boven u op het lijstje toch anders deden, zodat u ze kon nadoen?
Artikel lezen
nieuws
De managementboeken van Louis van Gaal
Ger Post 11 juli 2014 Het was het WK van het teambelang, van collectief denken en de hele mens. Allemaal termen uit de koker van Louis van Gaal, die eindelijk zag dat de rest van de wereld beaamde wat hij al jaren riep: hij is de beste ter wereld. Wat kunnen managers van hem leren?
Artikel lezen
column
Bij welke restyling werk jij? (II)
Pierre Pieterse 4 december 2013 ‘Eigenlijk doen we wat in de wereld van de grote thema’s niet meer dan usance is: kijken, zoeken, vergelijken en meten, en vervolgens het format kiezen dat past. Met wellicht een vleugje hype maar niet meer dan een vleugje.’ Zo begeleidde ik de februari editie van Managementboek Magazine in 2012, de editie waarin we afscheid namen van het oude ‘krantenformaat’ en waren overgegaan op een handzamer en meer standaard ‘magazine formaat’.
Artikel lezen
top-100
Top 100 aller tijden: Jim Collins, klokkenmaker, geen klokkenkijker
Pierre Pieterse 28 november 2013 Op nummer 1 in de top-100 vinden we Good to Great (Nederlandstalig) van Jim Collins. Verrassend omdat het boek methodologisch nogal rammelt (zoals ook de auteur zelf in How the Mighty Fall toegeeft) zodat je vraagtekens kunt zetten bij de uitkomsten, en niet verrassend omdat dit boek een enorme impact heeft gehad: op managers en consultants, maar ook op ondernemers pur sang! Zo wordt in Mr. Amazon onthuld dat een presentatie van Collins voorafgaand aan dit boek de aanzet is geweest voor Jeff Bezos om Amazon te focussen en zo het ‘vliegwiel’ (de zelfversterkende cyclus) in beweging te zetten.
Artikel lezen
geboekstaafd
De top 3 van Steven Van Belleghem
Nienke van Oeveren 8 maart 2013 Steven Van Belleghem is managing partner bij InSites Consulting. Daarnaast is hij parttime marketingprofessor aan de Vlerick Business School. Van Belleghem is de auteur van De conversation manager (winnaar PIM-literatuurprijs 2010 en meer dan 23.000 exemplaren verkocht) en De Conversation Company. Wat staat er in zijn top 3?
Artikel lezen
geboekstaafd
De top 3 van Truus Poels
Nienke van Oeveren 4 januari 2013 Dr. mr. Truus Poels is (HR- en verander)manager, senior management consultant bij Ordina, oprichter en voorzitter van het Innovatieplatform Ritmiek van Organisatieverandering en gastdocent en -spreker voor diverse universiteiten en organisaties. Zij is research fellow bij Prima Vera, Universiteit van Amsterdam. Hoe ziet haar top 3 eruit?
Artikel lezen
interview
Jim Collins: ‘Zelfs het meest voortreffelijke bedrijf kan falen’
Jeroen Ansink 24 december 2010 Met zijn baanbrekende onderzoek naar wat een bedrijf groots maakt, schaarde Jim Collins zich onder ‘s werelds meest invloedrijke managementdenkers. In How the Mighty Fall geeft hij zich over aan de dark side: de redenen waarom ondernemingen ten onder gaan. Een gesprek over bergbeklimmen, het beheersen van angst en het gevaar van charismatische leiders.
Artikel lezen
column
Een vraag? Graag!
Hans van der Loo 1 december 2009 Van managementgoeroe Jim Collins is bekend dat hij eerst een goede vraag nodig heeft alvorens hij zich aan het schrijven van een boek zet. Achter zijn bestseller ‘Built to Last’ ligt de vraag verscholen hoe het komt dat sommige bedrijven over langere perioden kunnen floreren, terwijl andere gedoemd zijn om na enige tijd te verdwijnen.
Artikel lezen
interview
Jaap Schaveling: ‘We leven niet alleen voor ons salaris’
Hans van der Klis 15 mei 2008 Interim-managers, adviseurs, projectleiders en zelfs managers in vaste dienst groeien steeds meer naar elkaar toe. Deze tijdelijke leiders - ook permanente managers zijn welbeschouwd tijdelijk in dienst - krijgen in toenemende mate te maken met de verwachting dat zij meer betekenen voor de ontwikkeling van de organisatie én van de mensen die er werken. Dat vergt van veel managers, adviseurs en projectleiders een grotere dienstbaarheid dan zij tot nu toe gewend zijn. Dat betoogt Nyenrode-docent en organisatiecoach Jaap Schaveling in zijn nieuwe boek Tijdelijk leiderschap.
Artikel lezen
Alle interviews en artikelen (10)

Over Jim Collins

Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven 'great' worden. Collins werkte voor senior directieleden en CEO's van meer dan honderd ondernemingen. Ook was hij werkzaam in de sociale sector. Jim Collins is afgestudeerd in business administration en wiskunde aan de Stanford University. Bovendien heeft hij diploma's gehaald aan de University of Colorado en de Peter F. Drucker Graduate School of Management (Claremont Graduate University).

Andere boeken door Jim Collins

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Dankwoord

Voorwoord

1. Het goede is de vijand van het geweldige
Grenzeloze nieuwsgierigheid
Natuurwetten van geweldige organisaties

2. Niveau 5-leiderschap
Onverwacht
Nederigheid+wilskracht=niveau 5
Niveau 5-leiderschap ontwikkelen

3. Eerst wie... dan wat
Geen 'genie met duizend helpers'
Het gaat om wie betaald krijgt , niet om wat er betaald wordt
Streng, niet meedogenloos
Eerst wie, geweldige bedrijven en een geweldig leven

4. Zie de harde feiten onderogen (maar verlies nooit de hoop)
Feiten zijn beter dan dromen
Een klimaat waarin de waarheid gehoord wordt
Rotsvast vertrouwen ondanks d eharde realiteit
De 'Stockdale-paradox'

5. Het Egelprincipe (simpele ideeën die passen binnen de dri crikels)
De drie cirkels
Inzicht in G2G-talent (waarin ben je de beste en waarin niet)
Inzicht in de G2G-economie (op welke brandstof loopt houw economische motor)
De G2G-passie (wat roept je hartstocht op)
Inzicht overwint opschepperij

6. Bedrijfsdiscipline
Vrijheid (en verantwoordelijkheid) binnen grenzen
Een cultuur, geen tiran
Consequente toewijding aan het Egelprincipe
Maak een 'niet meer doen'-lijstje

7. Technologische versnellers
Technologie en het Egelprincipe
De technologische valkuil
Technologie en de angst om achter te lopen

8. Het vliegwiel en de valstrik.
Opbouw en doorbraak
Geen toeval
Het vliegwieleffect
De valstrik
Het vliegwiel als allesomvattend principe

9. Van Good to Great naar Gebouwd voor de toekomst
Eerst Good to Great, dan Gebouwd voor de toekomst
Kernideologie: de extra dimensie van blijvend geweldig
Goede BHAG's, slechte BHAG's en de verbinding met andere concepten
Waarom geweldig worden

Epiloog: Meest gestelde vragen

Appendices

1A. Selectie van G2G-bedrijven
1B. Selectieproces van de controlegroep
1C. 'Niet volhouders' uit de controlegroep
1D. Onderzoeksstappen
2A. Analyses van interne versus externe ceo's
5A. Bedrijfstakgerichte analyse en rangorde
8A. Valstrikgedrag van de bedrijven uit de controlegroep
8B. Samenvatting analyse verwerven en afstoten van bedrijfseenheden

Noten
Register

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Galerij der Groten
    Jeroen Ansink
    Galerij der Groten
    € 19,95
  • Business Model Navigator
    Michaela Csik
    Business Model Navigator
    € 30,99
  • Het ontwerpen van een onderzoek 5e druk
    Piet Verschuren
    Het ontwerpen van een onderzoek 5e druk
    € 44,95
  • Great by Choice (Nederlandstalig)
    Jim Collins
    Great by Choice (Nederlandstalig)
    € 25,00
  • Bedrijfsethiek: een goede zaak
    Ronald Jeurissen
    Bedrijfsethiek: een goede zaak
    € 39,95
  • Leiderschap ontraadseld
    Manfred Kets de Vries
    Leiderschap ontraadseld
    € 28,95

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Good to Great (Nederlandstalig)

        Good to Great (Nederlandstalig)
        Jim Collins
        /