

Clarine Campagne werkt met teams in alle lagen van een organisatie aan het versterken van scheppend samenwerken.
Meer over Clarine CampagneTheorie U in teams
Paperback Nederlands 2016 9789060387832Samenvatting
Veel mensen hebben weleens gehoord van Theorie U en zouden ermee aan het werk willen. Zij hebben ideeën over wat er in hun werkomgeving echt moet worden veranderd. Zij voelen de noodzaak om zelf verantwoordelijkheid te nemen: voor het werk, voor hun eigen idealen en voor de kwaliteit van het samenwerken. En zij willen werken vanuit hun hele mens-zijn. Theorie U is een visie en werkwijze die daartoe oproept. Het vraagt je buiten de gebaande paden te treden, werkelijk te luisteren en je te openen voor de beste toekomstmogelijkheid in een situatie.
Dit boek beschrijft Theorie U in essentie en helpt je vervolgens praktisch op weg om met je team een veranderproces op gang te brengen. Het inspireert door de praktische werkvormen en roept je op om al doende Theorie U duurzaam in je eigen werkpraktijk te integreren.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Voorwoord 9
Dankwoord 10
Inleiding 13
1 Kennismaken met Theorie U 19
1.1 ‘Ieder mens is een kunstenaar’ (Joseph Beuys) 19
1.2 Een verkenning van de route door het U-proces 22
1.3 Drie oefeningen om het U-proces al doende te verkennen 24
2 Een vernieuwingsvraagstuk aanpakken 37
Inleiding 37
2.1 Een vernieuwingsvraag kiezen 42
2.2 Veld 2 – Seeing: onderzoek voor vernieuwing 46
2.3 Veld 3 – Sensing: luisteren met een open hart 51
2.4 Veld 4 – Presencing: waarnemen met open wil, waarnemen van het toekomstige 55
2.5 Veld 5 – Uitkristalliseren: je vondst verwoorden en communiceren 57
2.6 Veld 6 – Prototyperen: in je praktijk toetsen en verder ontwikkelen 60
2.7 Veld 7 – Uitvoeren: de organisatie haakt aan 63
3 Theorie U: veldkenmerken en hindernissen in het samenwerken met de U 67
Inleiding 67
3.1 Veld 1 – Downloaden van bekende patronen 70
3.2 Veld 2 – Seeing: kijken met een open blik 76
3.3 Veld 3 – Sensing: de intelligentie van je hart gebruiken 82
3.4 Veld 4 – Presencing: de best mogelijke toekomst als bron 90
3.5 Veld 5 – Uitkristalliseren: een inspirerende visie verwoorden 96
3.6 Veld 6 – Prototyperen: het organiseren van experimenten en proeftuintjes 102
3.7 Veld 7 – Uitvoeren: praktijkervaringen verruimen in de organisatie 109
4 Ontwikkeling – de mens als bron 113
Inleiding 113
4.1 Een beeld van de mens 115
4.2 Persoonlijke ontwikkeling 119
4.3 Meditatie 124
4.4 Blik op de tijd 128
4.5 Presence Cirkels als vorm van ‘samen scholing’ 130
Nawoord 134
Literatuur 136
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan