

Siem Haffmans is industrial designer and managing partner at Partners for Innovation. He has more than 25 years of experience with working on sustainable innovation and circular economy projects.
Meer over de auteursProducts that flow
Circulaire verdienmodellen en ontwerpstrategieën voor verbruiksproducten
Paperback Nederlands 2020 9789063695897Samenvatting
Onze economie draait voor een groot deel op verbruiksproducten, ofwel ‘fast moving consumer goods’. Deze producten worden massaal geproduceerd, zijn goedkoop en hebben een korte levensduur. We kopen ze dagelijks of we krijgen ze simpelweg ongevraagd mee. Het kan van alles zijn: eten en drinken, medische disposables, kleding, cadeaus en gadgets. Na kort gebruik, soms slechts enkele seconden, beschouwen we deze producten als afval.
'Products that Flow' is een ongewoon boek over gewone producten die ons dagelijks omringen. Hoe kunnen we als ontwerper, ondernemer, marketeer en gebruiker duurzamer omgaan met deze verbruiksproducten? Dit boek biedt circulaire verdienmodellen en ontwerpstrategieën
om deze enorme stroom dagelijkse producten te verminderen en te beheersen. Het is rijkelijk geïllustreerd met inspirerende voorbeelden.
'Products that Flow' beschrijft een vernieuwende aanpak van een actueel probleem: hoe krijgen we controle over deze stroom? In een tijd waarin de roep om duurzame en circulaire producten steeds luider wordt.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Over Marjolein van Gelder
Over Ed van Hinte
Inhoudsopgave
Stroomschema
WAARDEVERLIES
Omgaan met overvloed
Noblesse oblige
1 RONDCIRKELEN
Circulaire ketens
Energie-efficiency
Waardebehoud
Circulair perspectief
Wisselende identiteiten
2 FLOW TYPES
Waardeverlies
Vijftien voorbeelden
Bewust verpakken
3 CIRCULAIRE VERDIENMODELLEN
Vertragen
Beheersen
4 CIRCULAIRE ONTWERPSTRATEGIEËN
Rethink
Reuse
Reduce
Renew
Circulaire ontwerpen
5 MATERIAALSTROMEN
Systeemniveaus
Materiaalfamilies
Omgaan met materialen
6 GEBRUIKERSPERSPECTIEF
Invloed van overheden
Invloed van gebruikers
Veranderende markten
Economische prikkels
Technologische kansen
Tijdsbeleving
Bronnen en achtergrondinformatie
Colofon
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan