Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 21% korting

Het bedrijfskundig oog

van analyse tot helicopterview

Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789081975100
Nog slechts 5 exemplaren! Op=Op!
Op voorraad | Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, maandag in huis
19,95
15,95
VOORDEEL - 21% korting

Samenvatting

In ‘Het Bedrijfskundig Oog’ neemt Marischka Setz de lezer stap voor stap mee in het proces van het ontwikkelen van bedrijfskundig kijken. Het ontrafelt hoe bedrijfskunde in de praktijk toegevoegde waarde geeft, en hoe dit voor iedereen toegankelijk is. Analysemethoden en management filosofieën worden daarmee instrumenten die managers en professionals kunnen gebruiken, zonder dat ze een doel op zich worden.

Aan de hand van een vijftal elementen laat Setz zien hoe je de vaardigheid van het bedrijfskundig oog ontwikkelt en neemt ons stap voor stap mee door het proces, waardoor het onder handbereik ligt. Elke stap wordt toegankelijk uitgelegd, in woord en beeld.

De vijf elementen zijn:
1. Het ontwikkelen van het kijken:
- Vanuit verschillende perspectieven (hier speelt de MVPDS een belangrijke rol);
- Vanuit de verschillende bedrijfskundige velden;
2. Het doorgronden van de vraag;
3. Het vormen van een totaal beeld (aan de hand van een bedrijfskundige analyse);
4. Het duiden en interpreteren van informatie (aan de hand van modellen en technieken);
5. Het vinden van een routine waarmee we het oog inzetten en gebruiken.

Elk onderdeel van het ontwikkelen van het Bedrijfskundig Oog wordt besproken en uitgelegd. Hierdoor wordt het doen van een strategische analyse een middel en ontstaat de mogelijkheid de echte kern van de organisatie en de vraagstukken die er spelen te raken.

Specificaties

ISBN13:9789081975100
Trefwoorden:bedrijfskunde
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:178
Druk:1
Verschijningsdatum:16-1-2014
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Over Marischka Setz

Marischka Setz (1964) is organisatieadviseur en interim-manager. Haar voornaamste werkzaamheden omvatten (marketing)strategie en implementatie, business development en coaching. Vooral de mix van het uitdenken en het doen bevalt Marischka goed. Het begeleiden van mensen die zich in het bedrijfskundig analyseren willen bekwamen is dan ook op haar lijf geschreven.

Andere boeken door Marischka Setz

Inhoudsopgave

Vooraf
Voorwoord door Albert Jan Postma, multi-ondernemer
Inleiding door dr Erik Lanting
Woord vooraf door Marischka Setz
Over de auteur

Deel I – Het Oog
1. Het oog van de bedrijfskundige
-Een nieuwe manier van kijken
-Ontwikkelen tijdens het analyseren
-De kracht van een bedrijfskundige analyse
-Analyseren met oog op de toekomst
-Bedrijfskundig kijken: brillen en perspectieven

Deel II – De eerste laag van het instrumentarium: de vraag
2. Voordat we beginnen: de vertrekpunten
-Waarom wil ik in deze organisatie op dit moment iets onderzoeken?
-Wat wil ik met het onderzoek bereiken?
-Van wie komt de vraag?
-Welke graden van vrijheid zijn er?
-Wie heeft welk belang bij het onderzoek?
-Wie zijn er op welk moment betrokken?

3. De basis: het procesmodel van de bedrijfskundige analyse
-Loop 1: snappen van de vraag
-Loop 2: scherp krijgen van de vraag
-Loop 3: beantwoorden van de vraag achter de vraag

4. De vraag en de onderzoeksopzet
-Beschrijven van de vraag
-Richten op een bewegend doel
-De praktijk van bedrijfskundig analyseren
-Van praktijkvraag naar onderzoeksvraag
-Probleem analyserend of probleem onderkennend onderzoek
-Van onderzoeksvraag naar onderzoeksopzet
-Actiegericht analyseren
-Gebruik van bronnen

Deel III – De tweede laag van het instrumentarium: de analyse
5. De externe analyse
-Indelen van de externe omgeving
-Vertaalt naar de externe analyse
-De Macro analyse
-De Meso analyse
-De Micro analyse
-De uitkomst van de externe analyse

6. De interne analyse
-De interne analyse aan de hand van de bedrijfskundige velden
-De interne analyse aan de hand van het zeven S model
-De interne analyse aan de hand van waarderend kijken
-De uitkomsten van de interne analyse

7. Integratie
-De puzzel integratie (doel gericht oplossen)
-De klassieke bedrijfskundige integratie (de confrontatiematrix)
-De waarderende integratie (op naar het Strategisch Fundament)
-Van integratie naar oplossingsrichtingen
-De laatste check: de cruciale onzekerheden
-Terug naar het processchema

Deel IV – Het oog voor dagelijks gebruik
8. Van ‘analyse’ naar ‘helicopterview’

Dankwoord

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het bedrijfskundig oog