Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De jacht op een idee

Visie, strategie, filisofie

Paperback Nederlands 2009 9789085066798
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

In 'De jacht op een idee' laat de succesvolle managementfilosoof Jos Kessels zien hoe de ideeënleer van Plato orde kan scheppen in moderne organisaties. Plato's onveranderlijke ideeën kunnen orde brengen in de professionele chaos. Ze komen echter niet vanzelf: u moet leren op ze te jagen.

'De jacht op een idee' laat zien hoe relevant filosofen als Plato nog zijn voor moderne organisaties en teams. Het biedt de lezer praktische strategieën en analyses, gericht op het vinden van ideeën: oplossingen voor problemen die onoplosbaar lijken. Stapsgewijs krijgt de lezer methoden aangereikt om zulke ideeën te vinden. Het boek is informatief en gericht op de beroepspraktijk, waar ook Kessels andere boeken tot nu toe zo succesvol zijn geweest.

Specificaties

ISBN13:9789085066798
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:171
Druk:1
Verschijningsdatum:7-2-2015
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (2)

De jacht op een idee
Peter de Roode | 23 januari 2015
In ‘De jacht op een idee’ rekent Jos Kessels af met de vastgeroeste aanname dat ideeën worden ‘gemaakt’. Na het lezen van dit boek weet u dat ze worden ‘gevonden’. Ze liggen niet in de toekomst maar in het verleden. In dit filosofische boek wordt helder uit de doeken gedaan hoe je een idee op het spoor kunt komen en dat het een kwestie van veel geduld is en zelfonderzoek. Een boek met belangrijke implicaties voor mensen die verantwoordelijk zijn voor de missie, visie, strategie en waarden van organisaties.
Lees verder
De jacht op een idee
Perry Oostrum | 15 juni 2009
In 'De jacht op een idee' laat Jos Kessels zien hoe de ideeënleer van Plato orde kan scheppen in moderne organisaties. Bestuur en besluitvorming worden door snelle communicatie en vluchtige denkbeelden steeds complexer en onoverzichtelijker. Om mensen samen te brengen en bijeen te houden heb je een idee nodig: een visie, doel of ambitie, een essentieel principe dat medewerkers verbindt en energie geeft. Een toegankelijk en inspirerend boek voor individuen en organisaties.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jos Kessels

Jos Kessels (1948) is filosoof. Hij studeerde rechten en filosofie en werkte aanvankelijk als musicus, journalist en filosofiedocent. Deed daarna onderzoek in wetenschapsfilosofie en didactiek van filosofie, en promoveerde op een proefschrift over kennistheorie en filosofieonderwijs (socratische methode). Hij specialiseerde zich in theorie en praktijk van het socratisch gesprek. Sinds 25 jaar leidt Jos Kessels gesprekken en trainingen met managers en bestuurders in verschillende sectoren van de samenleving: gezondheidszorg, overheid, politie, onderwijs, banken. Hij was bovendien in 1999 een van de oprichters van Het Nieuwe Trivium, een bureau dat filosofie in bedrijf brengt. Hij stapte na tien jaar op om te veranderen en te vernieuwen en werkt nu vanuit het bureau Eidoskoop, gespecialiseerd in idee-ontwikkeling.

Andere boeken door Jos Kessels

Inhoudsopgave

Inleiding

1. De kracht van een idee
2. Het belang van een idee
3. Een korte samenvatting van dit boek

I Denken en ideeën

1. Het licht zien
2. Denken, verwonderen, bewonderen
3. De horzel
4. Abstractie
5. Concreetheid
6. Theorie en praktijk

II Een jachtpartij: bestuurlijke samenwerking

1. Casus. Discours ontwikkelen
2. Stadsontwikkeling versus milieubeheer
3. Dialectiek en retoriek
4. Regels ter ontwrichting
5. Crisis en catharsis
6. Een veelvoud aan perspectieven
7. De schijn van beelden
8. Op het spoor van een idee
9. Het begrip 'grens'
10. De prooi ontsnapt
11. Resultaatgarantie

III Nakaarten

1. Terugdenken
2. Ideeherinnering
3. Herkenning
4. Appèlbesef
5. De jacht op zichzelf

IV Nog een jachtpartij: strategieontwikkeling

1. Casus. Een nieuw beleidsplan
2. Een sessie op de hei. Feiten en kwestie
3. De emoties
4. Dialectiek
5. Idee of compromis
6. Hard werken aan begrip
7. Verschillende definities
8. Het onuitsprekelijke

V Het gevecht met de hond

1. Blaffen
2. Dollen
3. Gebeten worden
4. De wond inspecteren
5. Pluraliteit en identiteit
6. Ideeën van de rede
7. Beschaming
8. De minnaar
9. De taalmaker

Bijlage

1. De tetractys
2. De nabijheid van ideeën
3. De leer van de ideegetallen
4. Het kralenspel
5. Begripssplitsing
6. Soorten definities
7. Rafaëls School van Athene

Glossarium
Register van personen
Dankwoord
Noten

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De jacht op een idee