Tony de Bree was als bankier verantwoordelijk voor het beoordelen van dotcom-ondernemers, startups en scale-ups.
Meer over Tony de BreeDe Scale-up blueprint
Zo kun je succesvol groeien en schalen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789089654229Samenvatting
Oprichters die hun idee hebben omgezet in een succesvolle startup, lopen op een gegeven moment tegen groeistuipen aan. Ze willen hun bedrijf laten groeien, maar moeten tegelijkertijd oppassen dat ze niet aan organisatieobesitas gaan lijden en een dikke, logge organisatie creëren. Kernvraag daarbij is: hoe verander en professionaliseer je je organisatie zo snel en zo slim mogelijk – met behulp van ICT én oog voor de mensen – zodat je organisatie succesvol kan groeien en schalen?
Vragen die daarbij spelen:
- Welke kerncompetenties, kennis en ervaring heb je nodig in de volgende fase?
- Wat voor leiders heb je nodig en ben je zelf als (mede)oprichter wel geschikt voor die volgende fase?
- Hoe innoveer je je businessmodel en verdienmodel?
- Hoe kies je je leveranciers en strategische partners en hoe ga je met ze samenwerken?
- Hoe zorg je ervoor dat je nieuwe klanten binnenhaalt en je beste klanten binnenhoudt?
- Hoe kun je mobile marketing, social media marketing, video marketing en disruptive marketing succesvol inzetten?
- Hoe financier je je scale-up met Lean scale-up financing en maak je je scale-up investor ready?
- Hoe ga je het integrale scale-up veranderproces slim indelen, plannen en uitvoeren?
Kortom: hoe ga je je bestaande organisatie veranderen in een succesvolle scale-up organisatie?
In dit boek reikt Tony de Bree je praktische hulpmiddelen aan voor integraal scale-up verandermanagement in de traditie van design thinking. Met behulp van innovatieve modellen en scale-up canvassen die speciaal voor groeiende en schalende ondernemingen zijn gemaakt, krijg je grip op het hele proces. De canvassen, waaronder de scale-up blueprint®, het scale-up model canvas® en het scale-up verander canvas® kun je gratis downloaden op www.scaleupblueprint.nl.
'Een must read! Een bron van inspiratie voor ondernemers die willen groeien. Het is Tony gelukt om overzichtelijk, heel concreet en prettig leesbaar op te schrijven wat organisaties zouden moeten doen om op te schalen. Heel herkenbaar en aangevuld met mooie praktijkvoorbeelden. Grootste take away: focus, focus en nog eens focus!' – Derk Roodhuyzen, CEO Fixico
'Durven kannibaliseren op je bestaande businessmodel geeft innovatie een boost en daar geeft Tony je handige tips en handvatten voor.' – Jan Jaap Kanis, commercieel directeur Vanenburg Groep
'Groeien gaat niet vanzelf. Professionaliseren en mensen meenemen is een kunst. Dit boek geeft daarvoor mooie handvatten en deelt ervaringen van succesvolle ondernemers. Zo kun je succes voor een groot deel ook afdwingen!' – René Frijters, ondernemerscoach en medeoprichter van Alex en Knab
'De scale-up fase is een trending topic en Tony’s workshops worden altijd enorm druk bezocht op onze 'Thursday Gatherings'. Daar past dit boek uitstekend bij.' – Anoesjka Imambaks, executive director van het Venture Café in Rotterdam
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Tony de Bree
Inhoudsopgave
Deel I: Definities en modellen 22
1 Wat is een scale-up? 23
1.1 Wat zijn de kenmerken van een scale-up? 23
1.2 Hoe bouw je een succesvolle scale-up? 25
1.3 Hoe ziet de levenscyclus van een onderneming eruit? 26
1.4 Wat zijn de ontwikkelfasen van een succesvolle scale-up? 28
1.5 Wat is schaalbaarheid en wat is schalen? 32
1.6 Wat is tractie en wat is een tractiemodel? 34
1.7 Wat is de levenscyclus van een klant? 37
1.8 Wat is de klantervaringscyclus? 40
In het kort 42
Must reads 42
2 Hoe organiseer je je succesvolle scale-up? 45
2.1 Hoe creëer je klantwaarde in je organisatie? 45
2.2 Waarom organiseer je eigenlijk iets? 50
2.3 Wat zijn de organisatiekosten? 51
2.4 Op welke manier ga je je scale-up organiseren? 55
2.5 Coopetition: met je nieuwe scale-up concurreren en samenwerken in netwerken 75
2.6 Hoe laat je je scale-up organisatie slim groeien? 79
In het kort 91
Must reads 92
Deel II: De scale-up blueprint 94
3 De scale-up blueprint 95
3.1 Waarom een scale-up blueprint? 95
3.2 Welke onderdelen kun je in de scale-up blueprint onderscheiden? 96
Stap 1: Je huiswerk doen 101
In het kort 115
Must reads 116
Stap 2: Je scale-up businessmodel 118
Het scale-up model canvas 119
Drie verschillende categorieën scale-up businessmodellen 128
In het kort 136
Must reads 137
Stap 3: Je scale-up marketingstrategie 138
Scale-up marketingtrends 140
Hoe organiseer je je marketing in je scale-up? 143
Hoe schaal je je marketingactiviteiten? 145
Hoe behoud je je blije betalende klanten? 147
In het kort 147
Must reads 148
Stap 4: Je financiële strategie: Lean scale-up financiering 149
Hoe vind je de juiste financierders? 154
Hoe wordt je scale-up investor ready? 156
In het kort 157
Must reads 157
Deel III: Planning & lessons learned 158
4 Lean scale-up planning 159
4.1 Wat is Lean scale-up planning? 159
4.2 Het Lean scale-up projectplan 159
In het kort 161
Must reads 161
5 Wat kun je leren van succesvolle scale-ups? 163
5.1 De belangrijkste scale-up vragen beantwoord 163
5.2 Hoe kan je scale-up groeien zonder een Koninkrijk te worden? 165
5.3 Rode draad voor verandermanagement voor scale-ups 166
5.4 Persoonlijke tips van ondernemers 168
5.5 What’s next? 169
Over de auteur 171
Bijlage 1: Woordenlijst met definities van gebruikte terminologie 173
Bijlage 2: Lijst met canvassen 186
Bijlage 3: Literatuurlijst 187
Bijlage 4: Noten 190
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan