Haalbaarheid van een database ten behoeve van schadeverhaal door asbestslachtoffers
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789400112971Samenvatting
In 2021 hebben onderzoekers van de Universiteit Utrecht en de Universiteit Maastricht een onderzoek verricht in opdracht van het Instituut Asbestslachtoffers. De aanleiding van dit onderzoek was de wens om meer verzekeringspolissen terug te vinden van aansprakelijke (oud-)werkgevers van asbestslachtoffers of hun nabestaanden.
Een oplossingsrichting is een database, zoals de Employee Liability Trading Office (ELTO) in Groot-Brittannië biedt. De centrale vragen richten zich op het functioneren van de ELTO binnen het bredere juridische kader voor compensatie voor asbestschade en hoe een database voor Nederland zou kunnen worden opzet.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Prof. dr. Rianka Rijnhout en mr. Cindy Nwosu
1 Onderzoeksopzet 13
1.1 Inleiding 13
1.2 Onderzoeksvragen Deel I 14
1.2.1 Onderzoeksvraag 14
1.2.2 Definities 16
1.3 Methode 16
1.4 Opbouw van het onderzoek 17
2 Rechtvaardiging voor (schade) vergoeding en schadeverhaal 19
2.1 Inleiding 19
2.2 De grondslag van het aansprakelijkheidsrecht 19
2.3 Rechtvaardiging voor verhaalsrechten 20
2.4 Beroepsziekten 22
2.5 Tussenconclusie 23
3 Nederland en Groot- Brittannië: bemiddeling en tegemoetkomingsregelingen voor asbestslachtoffers 25
3.1 Inleiding 25
3.2 De achtergrond van de alternatieve compensatieregelingen voor asbestslachtoffers 25
3.2.1 Het Instituut Asbestslachtoffers 25
3.2.2 Drie alternatieve compensatieregelingen in Groot-Brittannië en geen bemiddeling 31
3.3 Het doel van de alternatieve compensatiesystemen 35
3.3.1 Het Instituut Asbestslachtoffers 35
3.3.2 De 1979 Act & DMPS 2014 35
3.4 De omvang van de compensatie door de alternatieve compensatiesystemen 36
3.4.1 Het Instituut Asbestslachtoffers 36
3.4.2 De 1979 Act & DMPS 2014 37
3.5 Het proces 38
3.5.1 Het Instituut Asbestslachtoffers 38
3.5.2 De 1979 Act & DMPS 2014 39
3.6 De uitvoering van het compensatiesysteem en de financiering van het instituut en de compensatie 40
3.6.1 Het Instituut Asbestslachtoffers 40
3.6.2 De 1979 Act & DMPS 2014 40
3.7 Verhaal op aansprakelijke partij door de uitvoerder van het compensatiesysteem 42
3.7.1 Het Instituut Asbestslachtoffers 42
3.7.2 De 1979 Act & DMPS 2014 42
3.8 Een korte afsluitende vergelijking 43
4 Interventies om schadeverhaal door benadeelde (oud-)werknemers te vereenvoudigen 45
4.1 Inleiding 45
4.2 Ontwikkeling van de schadeverhaalpositie van (oud-)werknemers in Groot-Brittannië 46
4.2.1 1930: een directe actie voor werknemers op de verzekering van de failliete werkgever 46
4.2.2 1972: verzekeringsplicht werkgevers 46
4.2.3 1972: eerste stap naar betere vindbaarheid van aansprakelijkheidsverzekeringspolissen 48
4.2.4 1999: inspanningsverplichting voor het vinden van aansprakelijkheidsverzekeringspolissen via een gedragscode 49
4.2.5 2011: verplichting tot bijhouden Employers Liability Register 52
4.2.6 2013: verplichting tot voeren beleid bijhouden historische gegevens 53
4.3 ELTO 54
4.3.1 De achtergrond van de ELTO 54
4.3.2 De rol van de ELTO 55
4.3.3 De uitvoering van de ELTO 55
4.3.4 De financiering van de ELTO 56
4.3.5 Ter afsluiting 56
4.4 Het Nederlandse debat geplaatst in de Engelse context 56
4.4.1 Inleiding 56
4.4.2 1999: verbond van verzekeraars komt tot afspraken over ordentelijk marktoptreden 57
4.4.3 2006: de introductie van de directe actie 57
4.4.4 2020-2023: nieuwe tegemoetkomingsregelingen voor (oud-) werknemers met een beroepsziekte 58
4.4.5 Naar een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers? 60
4.4.6 Waarom is er in Nederland geen verplichting tot afsluiten van werkgeversaansprakelijkheidsverzekering en geen registratieverplichting 60
4.5 Tussenconclusie 64
5 Juridische conclusies 67
Deel II: Database voor verzekeringspolissen. Een technisch onderzoeken aanleiding 81
Gijs van Dijck, Ous Haidar, Jasper Snel, Johan van Soest
1 Introductie en aanleiding 81
2 Huidige situatie 83
2.1 IAS 83
2.2 Verzekeraars 83
2.3 Stichting Centraal Informatie Systeem 86
2.4 KvK / Handelsregister 88
3 Probleemanalyse 91
3.1 Beschikbaarheid van polisinformatie 91
3.2 Toegankelijkheid en interoperabiliteit van databases 92
3.3 Persoonsgegevens 93
3.4 Bedrijfsgevoelige informatie 94
4 Oplossingsrichtingen 95
4.1 Behoefteanalyse 95
4.2 Gecentraliseerde of gedecentraliseerde database 95
4.3 Digitaliseerbaarheid van niet-gedigitaliseerde polissen 97
4.4 Deelbaarheid en functionaliteit 97
5 Technische conclusie 103
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan