Lees verder
Dit is kunstmatige intelligentie
Een introductie in de technologie die ons leven steeds meer bepaalt
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789401808262Samenvatting
Hoe werken zelfrijdende auto’s? Kunnen robots een bedreiging vormen voor de mensheid? Wat is de rol van de Cloud? En – om mee te beginnen – wat bedoelen we als we het hebben over 'kunstmatige' intelligentie? Op deze en meer vragen vind je het antwoord in Dit is Kunstmatige Intelligentie.
In behapbare hoofdstukken en casussen wordt duidelijk op welke manier kunstmatige intelligentie een steeds belangrijkere rol in de maatschappij inneemt. We onderzoeken hoe een computer leert schilderen als Van Gogh, hoe ‘deepfakes’ gemaakt worden, en waarom het proces voor de prijsstelling van vliegtuigtickets danig in de war werd geschopt door de wereldwijde Covid-19-pandemie. Heineken doet een boekje open over hoe ze kunstmatige intelligentie gebruiken om hun bierbrouwproces te optimaliseren en van het Universitair Medisch Centrum Groningen leren we hoe kunstmatige intelligentie wordt ingezet in de strijd tegen astma. Van de theoretische en technologische concepten die aan de basis liggen van moderne toepassingen van kunstmatige intelligentie, stomen we door naar de onmiskenbare impact die kunstmatige intelligentie maakt in onze maatschappij. Hoe houden we machinale beslissingen eerlijk? En wat moet jij doen om mee te komen in deze snel veranderende wereld?
We ervaren, zien, en voelen kunstmatige intelligentie om ons heen, zonder dat we ons dat altijd beseffen. Met dit boek verwelkomen we je in de wereld van kunstmatige intelligentie.
Dit boek geldt als aanbevolen literatuur voor het ‘NL AIC AI for Business’-certificaat.
Contributing authors: Merlijn van Breugel, Marnix Bügel PhD., Tyko Kieskamp, Tamara Kloek, Iris Koolen, Ilya Petoukhov, Helen Rijkes, Dorthe van Waarden
'Een goed geschreven boek over dé disruptieve technologie die onze wereld radicaal aan het veranderen is. Een aanbeveling voor professionals die AI beter willen begrijpen!' - Hans de Jong, Voormalig President Philips Nederland en Lid Strategieteam AI coalitie
'AI verandert ons leven en gaat dat nog veel verder veranderen. Het raakt alles en iedereen en daarom is het zo belangrijk dat we AI snel toegankelijk maken voor iedereen. Dit boek raad ik dan ook van harte aan!' - Marjan Oudeman, Meervoudig RvC-lid (Aalberts Industries, SHV, Solvay, NLMK (Rusland) en UPM) en Voormalig Nr 1 Machtigste Zakenvrouwen van NL
'Dit boek, een begrijpelijk reis over kunstmatige intelligentie met veel concrete voorbeelden, is een must-read voor elke manager en professional.' - Marco Keim, CEO Aegon International en Lid van de Raad van Bestuur Aegon
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord door Marnix Bügel VIII
Endorsements XII
Introductie: De kracht en verantwoordelijkheid van onze nieuwe elektriciteit XIV
I/ AI concepten
1. Wat is kunstmatige intelligentie? 1
2. Hoe maak je een model? 6
3. Pas op voor Simpson’s paradox 10
4. Is fouten maken menselijk? 13
5. Het theorema van Bayes 17
6. Het probleem van de meerarmige bandieten 22
7. Gratis lunch bestaat niet 26
8. COVID-19 en andere modelmanagement-uitdagingen 30
9. De Arabische oorsprong van de algoritmiek 35
10. Robotica 39
CASUS Het gouden biertje van Heineken: 'Het perfecte gouden biertje brouwen met behulp van AI.’ 43
II/ AI algoritmen en toepassingen
11. Reinforcement Learning: al doende leert men 49
12. Supervised learning: de magie van datalabels 53
13. Unsupervised learning: foto’s comprimeren met AI 56
14. Neurale netwerken: een kunstmatig mensenbrein 59
15. Leren classificeren 63
16. Zo analyseren we jouw tweets 66
17. Computerzicht: beeldherkenning met een computer 70
18. Verliefd op een Hidden Markov Model 74
19. Beslissen met beslisbomen 78
Copyright protected. Use is for Single Users only via a VHP Approved License.
For information and printed versions please see www.vanharen.net
CASUS De slimme zorg van UMCG: ‘Kinderlongziektes beter diagnosticeren met AI.’ 83
III/ AI technologie
20. De c0mpu1er 89
21. Wat is programmeren? 92
22. Hoe leert een computer? 97
23. De vloek van dimensionateit 102
24. De opkomst van de Cloud 107
25. Winnen met ‘Big data’ 111
26. API’s: de obers in het AI restaurant 116
CASUS De slimme zorg van UMCG: ‘AI als multifocale bril voor de patholoog.’ 119
IV/ AI in samenleving en bedrijf
27. De geschiedenis van kunstmatige intelligentie 125
28. Deepfakes: vervalsen in de tijd van AI 129
29. Eerlijke modellen !? 132
30. Waarom optimalisatie suboptimaal kan zijn 136
31. Zelfrijdende auto’s 140
32. Kunstzinnige intelligentie 144
33. DNA ontrafeld: AI versus astma 147
34. Als we AI niet op school leren, waar dan wel? 152
35. AI en de arbeidsmarkt 155
36. De toekomst van kunstmatige intelligentie 161
CASUS De bedrijfsuniversiteit van eBay: ‘Het opzetten van een wereldwijde Analytics University.' 165
Literatuurlijst 169
Over de auteurs 175
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan