Lees verder
Danny Greefhorst is directeur van ArchiXL, een adviesbureau in Nederland. Hij is een ervaren consultant, met specifieke kennis en ervaring op het gebied van datamanagement, enterprise-architectuur en informatietechnologie.
Meer over de auteursKritisch denken over digitalisering
Het belang van logisch en ethisch redeneren
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789401812207Samenvatting
Dit boek richt zich op het bevorderen van kritisch denken en belicht de rol ervan in de context van digitalisering. Het benadrukt het belang van bewustwording en kritische reflectie op de impact van digitalisering in de maatschappij. Het boek biedt praktische inzichten en instrumenten om kritisch denken toegankelijk te maken. Het beoogt relevante kennis op een begrijpelijke manier te presenteren met een focus op praktische toepassing.
De intentie is om een toegankelijk werk te bieden op het onderwerp kritisch denken. Door beschikbare kennis en materialen op een begrijpelijke wijze te beschrijven wordt het voor een grotere groep mensen mogelijk om zich te verdiepen in het onderwerp. Dit boek geeft een overzicht van de belangrijkste theorie en literatuur. Het is niet de bedoeling om het onderwerp wetenschappelijk of puur theoretisch te beschouwen. De waarde van kritisch denken zit juist in de toepassing. Dit boek biedt om die reden allerlei praktische handreikingen en inzichten, zoals een verzameling van instrumenten die je praktisch kunt inzetten. De doelgroep van dit boek is breed, maar we gaan er wel vanuit dat lezers affiniteit hebben met onderwerpen als gegevens en informatievoorziening. Daarmee richten we ons met name op de doelgroep informatieprofessionals. Dit boek is ook te gebruiken als leerboek voor studenten in het hoger onderwijs, met name in IT-gerelateerde opleidingen.
Het boek is opgedeeld in twee delen. Deel 1 is vooral een inleiding en uitleg van kritisch denken. Het gaat in op de basis van kritisch denken: redeneren. Het legt uit wat valkuilen zijn in ons denken en beschrijft contexten waarin kritisch denken belangrijk is. Deel 2 past de ideeën uit deel 1 toe op digitalisering. Het legt eerst uit wat kansen en bedreigingen zijn bij digitalisering. Vervolgens gaat het dieper in op de rol van gegevens en informatie en het belang van digitale ethiek. Het biedt een concrete handreiking in de vorm van hulpmiddelen, technieken en opdrachten om mee aan de slag te gaan.
Dit boek is ontstaan uit een interessegroep over kritisch denken. Die werkgroep en dit boek worden ondersteund vanuit de vakverenigingen KNVI (Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals) en DANW (Digital Architects NetWork). Deze vakverenigingen zijn gericht op informatieprofessionals, waarbij DANW zich specifiek richt op architecten in het digitale domein. Beide verenigingen vertegenwoordigen professionals die organisaties ondersteunen in hun digitale transformatie. In dit digitale tijdperk is er een overvloed aan informatie waardoor er een toenemend belang is voor kritisch denken. Informatieprofessionals zouden dan ook bij uitstek bewust en vaardig moeten zijn op dit gebied.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Danny Greefhorst
Over Peter Beijer
Inhoudsopgave
VOORWOORD VAN DE AUTEURS VII
1 INLEIDING 1
1.1 Digitalisering vraagt om kritisch denken 1
1.2 Wat is kritisch denken? 4
1.3 Aspecten van kritisch denken 7
1.4 Kritische vragen 9
1.5 Relatie met andere vaardigheden 10
1.6 Dit boek 11
1.7 Inhoud en leeswijzer 2
1.8 Samenvatting 14
1.9 Opdrachten 15
2 LOGISCH EN ETHISCH REDENEREN 17
2.1 Redeneringen 17
2.2 Redeneermethoden 19
2.3 Technieken 21
2.4 Complexiteit van vraagstukken 24
2.5 Ethiek 25
2.6 Ethische volwassenheid 28
2.7 Ethische perspectieven 30
2.8 Samenvatting 34
2.9 Opdrachten 35
3 ONS DENKEN EN VALKUILEN ERIN 37
3.1 Hoe werkt ons denken? 37
3.2 Bewustzijn en vrije wil 39
3.3 De relatie tussen onze gemoedstoestand en kritisch denken 47
3.4 Drogredenen 48
3.5 Vooronderstellingen 53
3.6 Samenvatting 57
3.7 Opdrachten 60
4 KRITISCH DENKEN IN CONTEXT 61
4.1 Kritisch denken in de context van kenniswerk 61
4.2 Kritisch denken in de context van wetenschappelijk onderzoek 68
4.3 Kritisch denken in de context van onderwijs 71
4.4 Samenvatting 74
4.5 Opdrachten 76
5 DIGITALISERING 77
5.1 Digitalisering: nieuwe mogelijkheden 77
5.2 Digitalisering: bedreigingen 80
5.3 Samenvatting 87
5.4 Opdrachten 88
6 VAN GEGEVENS TOT INFORMATIE 89
6.1 Het belang van gegevens en informatie bij digitalisering 89
6.2 Gegevens, informatie en kennis 90
6.3 Communicatie 92
6.4 Kwaliteit van denken en kwaliteit van gegevens 95
6.5 Het delen van gegevens 97
6.6 Activiteiten voor het creëren van informatie 98
6.7 Samenvatting 103
6.8 Opdrachten 104
7 DIGITALE ETHIEK 105
7.1 Ethische vraagstukken rondom technologie 105
7.2 Verantwoorde inzet van informatietechnologie en data 107
7.3 Ethische hulpmiddelen 110
7.4 De rol van ethiek in fases van technologie-ontwikkeling 113
7.5 Ethische principes 116
7.6 Samenvatting 123
7.7 Opdrachten 125
8 PRAKTISCHE TECHNIEKEN 127
8.1 Praatstok 128
8.2 Socratisch gesprek 129
8.3 De denkhoeden van De Bono 130
8.4 Debat 131
8.5 Denkadviseren 132
8.6 Delphi-studie 133
8.7 Ladder of inference 135
8.8 Ethiekkompas 136
8.9 Sandwich of Happiness 137
8.10 SCQA-methode 139
8.11 Samenvatting 141
8.12 Opdrachten 141
9 AAN DE SLAG 143
9.1 Generatieve kunstmatige intelligentie in het onderwijs 144
9.2 Kunstmatige intelligentie is gevaarlijk 145
9.3 ID-wallet 147
9.4 Elektrische auto’s 148
9.5 Ethische vraagstukken rondom technologie 149
9.6 Ken je klant: afweging tussen privacy en veiligheid 149
9.7 Risicoanalyse bij de Belastingdienst 150
9.8 De ontwikkeling van social media 51
APPENDIX A BEGRIPPENLIJST 153
APPENDIX B BRONNEN 157
OVER DE AUTEURS 167
INDEX 69
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan