Menno Hurenkamp is reizend politicoloog en onder meer verbonden aan De Groene Amsterdammer en de Universiteit van Amsterdam.
Meer over Menno HurenkampMet opgeheven hoofd
sociaal burgerschap aan het begin van de 21e eeuw
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789461646620Samenvatting
ALS BURGERSCHAP VAN RECHT TOT PLICHT WORDT
Voor Fransen en Amerikanen is burgerschap een trots bezit, maar Nederlanders zei het begrip eigenlijk nooit zo veel. Het klonk hen als te burgerlijk in de oren. En omdat Nederlanders zichzelf graag als individualisten zien, wekte het zelfs weerzin op. Maar de tijden veranderden en onder druk van globalisering en individualisering kreeg het idee van burgerschap in Nederland de laatste jaren meer aandacht.
In het onderwijs en via integratie en sociaal beleid propageren politici nu actief burgerschap. Maar met welk doel? Nederlanders moeten van de politiek actieve burgers worden om de overheid te helpen. Burgerschap wordt dus vooral ingezet om langs de weg van gezin, buurt en school het individualisme in te dammen en niet om de overheid of de markt in te perken. En daar is burgerschap toch ook voor bedoeld. Volgens Menno Hurenkamp is er nog een wereld te winnen door trots te zijn op burgerschap.
Menno Hurenkamp (1971) is publicist en onderzoeker. Eerder publiceerde hij bij Van Gennep onder meer 'Kiezen voor de kudde. Lichte gemeenschappen en de nieuwe meerderheid' (met Jan Willem Duyvendak, 2004), 'De kleine pijn van de vooruitgang. Politieke en culturele strijd in het nieuwe Nederland' (2009) en samen met Monika Sie Dhian Ho 'Vooruit. De verzwegen politiek van het dagelijks leven' (2013).
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan