

Inca van Uuden (1971) is managing partner bij organisatieadviesbureau Higher & Company. Zij studeerde personeelswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg en heeft in de daarop volgende jaren opleidingen gevolgd op gebied van organisational & leadership development bij een aantal internationale business schools.
Meer over Inca van UudenDe succesfactor HR
De toekomstige waardepropositie van HR
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789462154759Samenvatting
In 2005 publiceerden Dave Ulrich en Wayne Brockbank hun klassieker The HR Value Proposition. Het bleek een doorbraak in de ontwikkeling van human resources development. Voor het eerst in de geschiedenis van HR maakte iemand onderscheid tussen de beheersmatige HR-zaken, zoals salaris- en personeelsadministratie, en de ontwikkelgerichte zaken, zoals organisatie ontwikkeling, leiderschap, talentontwikkeling en stakeholdermanagement. Deze ontwikkelgerichte onderwerpen vormen de waardepropositie van HR. Wat is er in de afgelopen tien jaar gebeurd als het gaat om deze waardepropositie? Is deze verbeterd sinds het verschijnen van hun boek? En waar houdt HR zich nu mee bezig?
HR heeft te maken met ontwikkelingen als exponentiële groei, dematerialisatie van producten (producten worden apps), agile werken en de disruptieve opkomst en teloorgang van (iconen van) organisaties. Daarnaast zijn er demografische ontwikkelingen die tot gevolg hebben dat arbeidsverhoudingen en de kosten van ons zorg- en pensioenstelsel sterk onder druk komen te staan.Ook is er sprake van verscherpte wetgeving en een veranderende kijk op governance,waardoor ondernemingen en hun leiders steeds meer onder een vergrootglas komen te liggen.
Deze ontwikkelingen zijn om van te smullen voor de echte HR-professional. Tegelijkertijd zijn ze een uitdaging vanwege de spannende en onbekende paden die HR bewandelt. Duidelijk is wel dat de tijd van verschuilen achter instrumenten en systemen voorbij is: HR moet het podium pakken en vol in de spotlight treden als het gaat om de ontwikkeling van mens en organisatie. Dit boek geeft HR-professionals praktische handvatten om hun waardepropositie naar de toekomst te ontwikkelen en daarmee zeker te stellen. De succesfactor HR!
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Interviews in de zorg
2. De positie van HR in Nederland
3. Interviews in de IT
4. Dave Ulrich geeft HR positie
5. Interviews in de industrie en techniek
6. De ins en outs van het onderzoek
7. Interviews in de fast moving consumer goods
8. HR geeft zichzelf een voldoende
9. Interviews in de hospitality
10. Durft HR het oude los te laten?
11. Interviews in de transport/logistiek/facility
12. De toekomst van HR
13. Interviews in de publieke sector
14. De HR-businesspartner van de toekomst
15. Interviews in de retail
16. HR en de lijn: verstandshuwelijk of liefde?
17. Interviews in de verzekeringsbranche
18. De succesfactor HR
19. Interviews in de zakelijke dienstverlening
Woord van dank
Bijlage I: Vragenlijst kwantitatief onderzoek
Bijlage II: Geraadpleegde bronnen
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan